Jump to content

Korrosjon mellom aluminium og rustfritt?

båtfyren

Recommended Posts

Jeg har ikke tall på hvor mange treff jeg får ved søk av "aluminium korrosjon"  men mange er det i det minste. Etter å ha lest til mine øyer er såre forstår jeg dette:

Min badelattform som er rustfritt av en eller annen kvalitet, skal holde maritim sin snap daviter (rustfritt stål 304) hvor jeg bruker syrefaste bolter og en liten plate med aluminium mellom snap daviter og plattform.

I denne sammensetning er aluminium det minst edle og vil på sikt smuldre bort. Jeg er ikke redd for å bytte aluminium ettersom dette er enkelt men å bytte plattform vil jeg helst unngå

Vil dette være noe lunne trygt ?

Et tynt lag med klarlakk på aluplaten og kontaktpunktet mot syrefast stål kan utsette galvanisk korrosjon med flere år i dette tilfellet. Husk at det er bare når du har direkte kontakt mellom komponentene at galvanisk tæring kan oppstå. Et tynt lakksjikt stopper effektivt elektronene fra å vandre fra aluminium til stål. Derved slipper heller ikke alu-ionene ut i sjøvannet og det oppstår ikke aluminiumsoksid (hvitrust).

NB: Aluminium som står nede på plattformen vil uansett ha en tendens til å korrodere før rustfritt stål, men korrosjon som oppstår bare ved eksponering for et "tøft" miljø går ikke på langt nær så fort som når du har en aksellerator i form av en galvanisk kontakt med et edlere metall.

Et tynt lag med klarlakk på aluplaten og kontaktpunktet mot syrefast stål kan utsette galvanisk korrosjon [...]

NB: Aluminium som står nede på plattformen vil uansett ha en tendens til å korrodere før rustfritt stål

Enig med klarlakk, MEN Som sagt er ikke aluminium aluminium, det er mange ulike legeringer som er mer eller mindre utsatt for korrosjon. Er platen av en sjøvannsvestandig legering går det bra. Husk det lages båter av aluminium.

Nå vil nok den aluminiumsplata få et ganske tøft liv der den blir liggende mellom rustfritt stål på alle kanter, men poenget er vel at det er plata som blir anode og må ofre seg, ikke plattformen eller davidene, var det ikke det som var poenget ditt båtfyren? Dersom du må bytte ut plata om noen år kan du jo vurdere et annet materiale. Klarlakk på dette har jeg ingen tro på, det blir teoretisk. Du kommer til å få elektrisk kontakt uansett, og etter en stund sprekker den lakken opp og flasser av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...