Silkebrisen Startet 24.April.2015 Del på Facebook Startet 24.April.2015 Hei! Jeg holder på å skal montere Simrad IS20 vindinstrument. Denne har tidligere vært montert I en annen båt, derfor har jeg ikke alt av tilkoblinger som skal til. Jeg mangler bl.a. tilkobling til strømmen, der har jeg forstått at det må lages ett nettverk siden IS20 er ett NMEA2000-produkt og kan synkroniseres sammen med andre instrumenter. Dette instrumentet skal ikke kommunisere med andre derfor har jeg litt problemer med å forstå at det må lages nettverk. På denne nettsiden har jeg funnet 2 strømkabler: http://www.svb.de/media/116879/pdf/manual_no_2008-05-07.pdf Her får jeg opp disse 2: 24005902 2 m (6.6') SimNet strømkabel med terminering 24005910 2 m (6.6') SimNet strømkabel uten terminering Jeg er usikker på hva som menes med terminering, men jeg skulle tro at det har med dette nettverket å gjøre. Er det noen som har installert Simrad IS20 som vet hva som må til for å koble kun ett instrument? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Disse kablene har vanligvis gulmerket konnektor. Ser du en med rødmerket konnektor? Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 Takk for svar. :) Eneste kabelen jeg har i dag er en på ca. 5 meter som er mellom instrumentet og vindmåler, og den har gult stikk i begge ender. Men når jeg googler de 2 artikkelnumrene som står i forrige innlegg ser jeg at fargen på stikk til strømkabel med terminering er rød, mens stikket på den andre er gul. Jeg tror det er en av disse jeg trenger for å tilkoble strøm, men hvilken er riktig? :) Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Simnet og NMEA 2000 er egentlig samme sak men pluggene er forskjellige (finnes overganger). Dvs jeg tror du har et Simnet nettverk som pt går fra vindmåler til instrument. IS 20 får strøm fra Simnet nettverket og det du nok må gjøre er å få 12 volt inn på nettverket. Til det trenger du en T konnektor (eller lignende løsning). Ut fra T konnektor vil da en kabel gå videre til f.eks vindmåler mens en annen kobling går til batteri. Om det er muliog å kjøre strøm rett på IS 20 vet jeg ikke. Dersom det går er hensikten uansett å gi strøm til nettverket slik at det blir et alternativ til det over. Ingen ekspert på området, men tror dette blir riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 En stund siden jeg holdt på med dette så jeg er noe "rusten". Tenk deg nettverket som en kabel. I enkleste form er det bare en ledning og et instrument. Så kan man utvide nettverket med å seriekoble flere instrument og givere. Kabelen (nettverket) må ha en slags endemotstand i hver ende for å fungere...dette kalles en terminering. Enkelte givere har denne termineringen innebygget. Jeg mener du skal benytte strømkabelen med rød plugg for den har endemotstand, og dette vil da være den ene enden av nettverket. Nettverket går så gjennom ditt instrument og videre til vindgiveren. Jeg tror at det er terminering innebygget i denne, men det må du sjekke. Det blir da den andre enden av nettverket. Foreslår at du leser nøye fra side 27 i manualen du har linket til... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Det du trenger for å få dette til å kjøre er en kabel med gult stikk i begge ender som går fra sensor til instrument og en kort stump med rødt stikk som du kobler til 12V. Denne kabelen kobles også i instrumentet. Du trenger ingen termineringer siden dette er point-to-point kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 Takk for hjelpen folkens! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.