Jump to content

Trebåt og bunnbehandling


Bregne

Recommended Posts

Jeg har en gammel tunejolle 17 fot trebåt, som jeg har pusset ned, og behandlet med olje innvendig. Jeg er HELT fersk på dette, og ønsker å behandle bunnen slik at det holder noen år.

Spørsmålet er hva som bør brukes som bunnstoff på utsiden. Har en boks med kobberstoff, med båten skal kun brukes i ferskvann. Bør det ev. grunnes først?

Link to post
Share on other sites

Ganske vanlig med "Black Varnish" (norsk: blakkferniss).

Det er stenkullolje og derfor giftig. Imotsetning til bunnstoff

løser det seg lite i vannet.

Groe er ikke noe problem i ferskvann, men dette beskytter bunnen mot råte og mekanisk

påvirkning (til en viss grad). Har god erfaring med pram fra tidlig 1960-tall som fremdeles er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er HELT fersk på dette, og ønsker å behandle bunnen slik at det holder noen år.

Spørsmålet er hva som bør brukes som bunnstoff på utsiden. Har en boks med kobberstoff, med båten skal kun brukes i ferskvann. Bør det ev. grunnes først?

<{POST_SNAPBACK}>

HEI!

 

Black Varnish er et super stoff. Hvis du får tak i dette ville jeg KUN bruk dette fra vannlinja og ned. Er umulig og fjerne etterpå. Så må du huske at ferskvann er en båts største fiende. Bruk bunnstoff. Ferskvann vasker ut alt fett og imprignering i treverket. De fleste trebåter råtner over vannlinja p.g.a regn, ikke det som ligger i saltvann.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...