Jump to content


problemer med varmgang


jensemann2

Recommended Posts

Forrige helg fikk jeg koking i motoren da kjølevannsinntaket trolig tettet seg. Det åpnet seg igjen, og alt fungerte normalt. Men nå ryker motoren litt på alle turtall. Mister også litt kjølevann, samt at den er varmere enn før. Den ryker ikke ved oppstart, men begynner å ryke litt etter ca 10 minutter kjøring. Kan det være noe galt med ferskvannspumpen? Eller hva med termostaten?

Link to post


Jeg vet ikke hva slags motor du har, men en del topplokk tåler ikke selv den minste overoppheting. Toppen vrir seg og pakningen går. Hvis det er slik hos deg, bør toppens planhet sjekkes før sammenmontering.

Link to post

Hei

 

Det første jeg ville sjekket var impeller. Viss denne er tør kjørt kan denne være ødelagt.

Det kan tenkes at det passerer så lite vann i kjølesløyfe slik at du får varmere motor, varmere kjølevann ut eksos. Dvs du får damp ut eksosrør ( Hvit røyk). Kanskje også så varm motor at den kaster ut vann fra ekspansjonstank.

 

Vil tro at du ved å kjenne/ se på kjølevannet ut eksosrøret kan gi en indikasjon på om dette er tilfelle.

Som sagt ville jeg sjekket Impeller

 

Smaapala

Link to post

Smaapala har helt rett i sine antakelser, noe jeg burde tenkt på som alternativ en. Termostater går ofte åt skogen ved overoppheting. De fleste åpner helt, noen få lukker. Sjekk gummiimpellern først.

Link to post

I tillegg til å sjekke impeller ville lånt meg et verktøy for å trykke ferskvannskretsen. Da eliminerer du evt. lekkasje i topppakning. De fleste bilverksteder har dette for å sjekke radiatorer nå den står i bilen.

Link to post

I tillegg til å sjekke impeller ville lånt meg et verktøy for å trykke ferskvannskretsen. Da eliminerer du evt. lekkasje i topppakning. De fleste bilverksteder har dette for å sjekke radiatorer nå den står i bilen.]

I gamle dager ble vel dette gjort bare ved å tre en avklippet sykkelslange over bilens radiatortopp og pumpe inn så mye luft som mulig. Kanskje det fungerer stadig?? :wink:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...