Jump to content

problemer med varmgang

jensemann2

Recommended Posts

Forrige helg fikk jeg koking i motoren da kjølevannsinntaket trolig tettet seg. Det åpnet seg igjen, og alt fungerte normalt. Men nå ryker motoren litt på alle turtall. Mister også litt kjølevann, samt at den er varmere enn før. Den ryker ikke ved oppstart, men begynner å ryke litt etter ca 10 minutter kjøring. Kan det være noe galt med ferskvannspumpen? Eller hva med termostaten?

Hei

Det første jeg ville sjekket var impeller. Viss denne er tør kjørt kan denne være ødelagt.

Det kan tenkes at det passerer så lite vann i kjølesløyfe slik at du får varmere motor, varmere kjølevann ut eksos. Dvs du får damp ut eksosrør ( Hvit røyk). Kanskje også så varm motor at den kaster ut vann fra ekspansjonstank.

Vil tro at du ved å kjenne/ se på kjølevannet ut eksosrøret kan gi en indikasjon på om dette er tilfelle.

Som sagt ville jeg sjekket Impeller

Smaapala

I tillegg til å sjekke impeller ville lånt meg et verktøy for å trykke ferskvannskretsen. Da eliminerer du evt. lekkasje i topppakning. De fleste bilverksteder har dette for å sjekke radiatorer nå den står i bilen.]

I gamle dager ble vel dette gjort bare ved å tre en avklippet sykkelslange over bilens radiatortopp og pumpe inn så mye luft som mulig. Kanskje det fungerer stadig?? :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...