Guest Avmønstret# Startet 25.April.2015 Del på Facebook Startet 25.April.2015 31 fot seilbåt. Skal ha med ny eier av båten, som er godt seilvant (men ganske mange år siden sist), samt hans 22 år gamle sønn, som ikke er særlig seilvant og seile til båtens nye hjemmehavn som blir Son. Det er meldt fantastisk vær, sol, 6 grader og frisk bris fra vest-sørvest. I dag og natt er det meldt frisk bris/liten kuling fra sør-sørvest som da dreier til vest-sørvest på morgenkvisten i morgen. Ser for meg å krysse ut Singlefjorden og så få en skarp slør til å begynne med når vi runder på utsiden av Hvaler, så slør hele veien ned mot Son. Noen som har erfaringer med hvor mye sjø en kan forvente på utsiden av Hvaler med den vindretningen og vinden som er meldt de to neste døgnene? Vil helst slippe å skremme noen av de, særlig sønnen. Men samtidig lokker det veldig å få en vakker slør mot Son. Ser for meg at det kan bli litt sjø/vind mellom Akerøya og søstrene... men resten blir jo relativt smult og "straka vegen" mot Son, sånn ca :-) -------- Indre lei har jeg seilt/gått før, og jeg likte det ikke noe særlig. Mye navigering, grunt og grumsete vann, surre på rundt i den elva og Strømstangen syns jeg var/er en fæl plass å gå om det blåser litt. Sist jeg gikk der forbannet jeg meg selv over at jeg ikke gikk på utsiden av hele dritten.. Samtidig gir det smult vann på større del av strekket --------- Hva mener folket? Noen erfaringer med å seile rundt Hvaler i frisk bris (og solskinn). Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Ikke seile men på motor har jeg gått der mange ganger. Det blir ganske fort store bølger mellom Akerøy og Søstrene, men seilbåter tåler jo masse! Spørs hva mannskapet tåler men blir det for mye sa kan du jo stikke innom Hvaler og ut igjen ved Strømtangen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
bliss X Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Tar utgangspunkt i en rask titt på yr.no og varsel for Strømtangen. Dette kan bli nokså urolig. Mye avhenger av denne kulingen og hvor lenge den vil vare. Avhenger også av hvor godt dere kjenner båten. Slik du beskriver "mannskapet" og hvis du ikke selv har gjort dette før ville jeg ikke gått på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Har vært alle plasser, eneste strekket jeg ikke har gått før er akkurat mellom Akerøy og Søstrene. Men har seilt inn/ut ved Seikrakk og Singlefjorden osv når jeg har krysset Oslofjorden. Hele leia fra Søstrene og innenfor Missingen, Rauer osv er jo veldig fin. Åpent, skjermet og god vind. Ser på det som en større ulempe å måtte gå elva, runde Strømtangen osv enn å risikere litt sjø mellom Akerøy og Søstrene, det er jo ikke lange strekket, kanskje noe over en time så er en bak Søstrene. Får nesten høre litt med mannskapet. Er godt kjent med båten, litt dårligere kjent med mannskapet :-) Om jeg seilte alene så hadde jeg seilt rundt på utsiden, syns det er veldig fint der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Ser yr melder bølger på ca 1 meter i området.... det høres helt perfekt ut. Kjøper seilte semi-sinker seilbrett i sin ungdom så jeg tror han er robust nok. Og sønnen holder sikkert maska sammen med to rolige halvgamlinger :-) Potensielt kan det bli litt sjøsyke i en times tid, det må være greit og blir bare en god historie før dagen er over ;-) Jeg sjekker værmeldinga i morgen tidlig så får jeg ta en avgjørelse som blir et godt råd til ny eier så får vi se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Fasit: Rev i storseilet og ut fra Grimsøy i frisk bris/liten kuling og sol. Ble stampekryss hvor vi etterhvert også rulla inn litt på fokka. Gikk temmelig tregt så vi tok indre lei bak Hvaler når vi hadde seilt opp forbi Sinleøya. Ut av elva/kanalen fikk vi vind og sjø midt i nesa. Litt urent til å begynne der så vi motorstampet oss mot sjøen et stykke før vi heiste seil. Seilte utenfor Strømtangen og alt det og sløret vidunderlig i god vind og tidvis god sjø nedover mot Son. 46nm og 9 timer, lå over 7 knop i lange perioder. Fantastisk fin tur :-) Ville tatt veldig lang tid å stampe ut hele Singlefjorden så jeg er glad vi gikk bak Hvaler i stedet. Fikk uansett god seilas med nok vind og sjø fra Missingen og opp mot Son. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Du mener nok oppover mot Son Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Skjønner at du har solgt Mamba'en - har du kjøpt ny? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.