Jump to content

Hvor får jeg tak i billig vakuumpumpe for luft til bl.a. oljeskift

arnearmoa

Recommended Posts

Jeg har en 14 liters PELA oljeskiftpumpe, men nå er den ødelagt på flere måter. Så jeg fjernet luftpumpe-delene og tettet ventilporten under lokket. Med en av gummi adapterne montert midt i topplokket kunne jeg koble til jollepumpa for å overta jobben med å lage vakuum. Men den tynnveggede korrugerte slangen på jollepumpa klapper sammen.

Hva kan jeg bruke istedet for jollepumpa?

Gjerne elektrisk, men helst ikke dyrere enn selve PELA pumpa da. Den kostet vel ca1400 eller no.

Jeg ønsker altså noe som suger luft, slik at olje (eller hva det skal være) havner i tanken fra PELA pumpa. Bor i Asker-området.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Det blir ikke aktuelt nei. Startet der, som de fleste. Ble fort kastet. PELA pumpen har vært en drøm i forhold til den. Men nå er luftpimoe-delen av den ødelagt etter mange år. Vil ha ny luftpumpe som kan sige og holde på undertrykk. Trenger ikke elektrisk. Men vil ha vakuumpumpe uansett. Så lenge den er beregnet for luft og bare pumper luft, så slipper jeg for det første eventuelle problemer med priming, og for det andre å stå og pumpe hele tiden. Med PELA kan man pumpe litt, og så se på. En elektrisk vakuumpumpe fastmontert i båten med en lang slange hadde vært det beste. Da slipper jeg helt å pumpe med muskelkraft.

Jeg bruker av og til PELAen til å suge opp søl i fra bunn av båten også. Da hadde det vært kjekt om jeg kunne bruke begge hender til å få slangen akkurat dit den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...