arnearmoa Startet 25.April.2015 Del på Facebook Startet 25.April.2015 (redigert) Jeg har en 14 liters PELA oljeskiftpumpe, men nå er den ødelagt på flere måter. Så jeg fjernet luftpumpe-delene og tettet ventilporten under lokket. Med en av gummi adapterne montert midt i topplokket kunne jeg koble til jollepumpa for å overta jobben med å lage vakuum. Men den tynnveggede korrugerte slangen på jollepumpa klapper sammen. Hva kan jeg bruke istedet for jollepumpa? Gjerne elektrisk, men helst ikke dyrere enn selve PELA pumpa da. Den kostet vel ca1400 eller no. Jeg ønsker altså noe som suger luft, slik at olje (eller hva det skal være) havner i tanken fra PELA pumpa. Bor i Asker-området. Redigert 25.April.2015 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Kast hele dritten og kjøp en messing oljeskiftpumpe. Båtbutikkene har, og Biltema også. Jeg har en slik (av ukjent merke) fast montert på bunnpanna i båten. Genialt, jeg skifter olje på 5 minutter. http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-2000019997/ Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Messing oljepumpen fra biltema var et godt kjøp for meg. Elektrisk blir bare dill med en motor som trenger strøm... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Det blir ikke aktuelt nei. Startet der, som de fleste. Ble fort kastet. PELA pumpen har vært en drøm i forhold til den. Men nå er luftpimoe-delen av den ødelagt etter mange år. Vil ha ny luftpumpe som kan sige og holde på undertrykk. Trenger ikke elektrisk. Men vil ha vakuumpumpe uansett. Så lenge den er beregnet for luft og bare pumper luft, så slipper jeg for det første eventuelle problemer med priming, og for det andre å stå og pumpe hele tiden. Med PELA kan man pumpe litt, og så se på. En elektrisk vakuumpumpe fastmontert i båten med en lang slange hadde vært det beste. Da slipper jeg helt å pumpe med muskelkraft. Jeg bruker av og til PELAen til å suge opp søl i fra bunn av båten også. Da hadde det vært kjekt om jeg kunne bruke begge hender til å få slangen akkurat dit den skal. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Skjønner ikke helt det, men greit. Min virker hver gang, uten unntak. Hvor stort undertrykk trenger du? En god støvsuger klarer nok 40% vakuum, dvs den løfter 4 meter. Bare pass på at motoren ikke brenner pga mangel på kjøling. Ellers vil sannsynligvis en membranpumpe gjøre jobben. Kanskje denne? http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Lensepumpe-2000017765/ Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Må være maks enhånds hvis den skal være manuell. Og må kunne brukes flere steder i båten. Jeg får tenke litt. Har en sånn til septiktømming: https://www.maritim.no/tmc-septikpumpe-membran-12v#.VT3aYIkayc0 Og det frister mer og mer med noe elektrisk. Men jeg tenkte kanskje det fantes noe billigere og mer tilpasset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.