Harald- Startet 25.April.2003 Link til dette innlegget Startet 25.April.2003 Hvor mye lekkolje er "maksmalt" tillatt fra brennstoffventilene? Jeg har problem med at båten blir skjev etter noen timers drift, da returen på diesel lina går inn på begge tankene, og oljen går da den letteste veien. Men hvor mye lekkolje er akseptabelt? Når motoren går på tomgang er det "vel mye eksos" noen som har en forklaring på dette? Synes ikke motoren bruker unormalt mye olje, misstenker da en brennstoffventil eller eventuelt turboladeren. Noen som har et feilsøkingsskjema? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 25.April.2003 Link til dette innlegget Svart 25.April.2003 Vel på TD 70'en min går det temmelig fort å flytte disel fra den ene tanken til den andre Vil anbefale å sette inn en treveis ventil, slik at du kan styre returen til den tanken du går på. Volvo ryker en del på, etter tomgang mye pgav. for lav eksostemp mener jeg. Om turboen ikke lader skikkelig får du mye røyk under belastning, men ikke på tomgang. Funker ting som det skall, så kos deg med båten og drit i røyken Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 25.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2003 Problemet er bare det at jeg tar i fra begge tankene samtdig, men sugerøret er bare 3/8" og returen går den letteste veien, altså inn på en av tankene.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.April.2003 Link til dette innlegget Svart 25.April.2003 Problemet er bare det at jeg tar i fra begge tankene samtdig, men sugerøret er bare 3/8" og returen går den letteste veien, altså inn på en av tankene.... Hvis jeg forstår deg rett så er det ikke "lekkolje fra dysene" det dreier seg om, men rett og slett den overskuddsoljen som alltid vil sirkulere gjennom systemet, blant annet for at brennstoffpumpen skal få nok kjøling og smurning. Da kan det fort bli ganske store mengder, i noen tilfeller like meget som motoren forbrenner - og da viser det nok også igjen på trimmen. Men hvis det er slik å forstå at du alltid og automatisk tar fra begge tankene, da ville jeg alvorlig vurdere å gjøre noe med det. Både sikkerhetsmessig og ellers er det en klar fordel å kunne styre hvilken tank du ønsker å ta brennoljen fra. Det skal vel ikke mere til enn en liten treveisventil der hvor utløpet fra de to tankene samles inn på en felles linje? Med en slik velgeventil vil du kunne forbruke olje fra den tanken som får mest i retur, og dermed ha redusert problemet ganske kraftig. Når mengden på den tanke minker såpass at du begynner å merke skjevhet - da velger du å bruke fra den andre, mens retur fortsatt går til den samme - og både forbruk og retur vil hjelpe til å rette opp båten. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 25.April.2003 Link til dette innlegget Svart 25.April.2003 Om du tar fra begge tankene bør du legge opp en stor dimmensjon mellom disse og ta ut diselen mellom avtengningsventilene, samt nevte treveisventil, da kan du også styre diselen dit du vill Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 26.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2003 Det var nok jeg som rotet litt, det er nok overskuddsoljen som du sier Poseidon, takker for gode svar!!! Har ventil på retur lina som går til hver tank, så får vel prøve å strupe litt på den siden hun blir skjev, så får jeg vel legge opp en toms slange mmellom tankene så det får strømme fritt, da slipper jeg jo å skifte siden når jeg bunkrer.... Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 28.April.2003 Link til dette innlegget Svart 28.April.2003 Bosch sier at forpumpa bør levere 3-5 ganger så mye olje som motoren bruker ved full effektytelse. Hensikten er å sørge for nok kjøling til innsprøytningspumpene. Med 3-4 bar trykk etter forpumpa går det fort å flytte oljen til den tanken du styrer returoljen til. Trykket som driver oljen fra tanken med høyeste nivå til den andre, er nivåforskjellen i meter multiplisert med oljens tetthet og jordaksellerasjonen (9,80665 m/s2 – avrundet for praktiske formål til 10) og dividert med 100000 for å få svaret i bar. Eks.: Med en halvmeter høydeforskjell mellom oljenivået i tankene og forutsetninger som ovenfor, fås et drivtrykk på 0,5 x 850 x 10 /100000 = 0,0425 bar gjennom forbindelsen mellom tankene. Hvis forbruket er likt fra begge tankene og all returolje sendes til den ene, må du altså ha en forbindelse mellom tankene som har omkring 35-45 ganger så stort tverrsnitt som røret etter forpumpa. Det hjelper altså å fordele returoljen til begge tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 28.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2003 Takk til for grundige svar!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.