Jump to content

Hvor mye lekkolje er normalt fra dysene?


Harald-

Recommended Posts

Hvor mye lekkolje er "maksmalt" tillatt fra brennstoffventilene?

Jeg har problem med at båten blir skjev etter noen timers drift, da returen på diesel lina går inn på begge tankene, og oljen går da den letteste veien. Men hvor mye lekkolje er akseptabelt?

 

 

Når motoren går på tomgang er det "vel mye eksos" noen som har en forklaring på dette?

Synes ikke motoren bruker unormalt mye olje, misstenker da en brennstoffventil eller eventuelt turboladeren.

 

Noen som har et feilsøkingsskjema?

Link to post
Share on other sites

Vel på TD 70'en min går det temmelig fort å flytte disel fra den ene tanken til den andre  :wink:

Vil anbefale å sette inn en treveis ventil, slik at du kan styre returen til den tanken du går på.

Volvo ryker en del på, etter tomgang mye pgav. for lav eksostemp mener jeg.

Om turboen ikke lader skikkelig får du mye røyk under belastning, men ikke på tomgang.

Funker ting som det skall, så kos deg med båten og drit i røyken  :eek:

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Problemet er bare det at jeg tar i fra begge tankene samtdig, men sugerøret er bare 3/8" og returen går den letteste veien, altså inn på en av tankene....

Hvis jeg forstår deg rett så er det ikke "lekkolje fra dysene" det dreier seg om, men rett og slett den overskuddsoljen som alltid vil sirkulere gjennom systemet, blant annet for at brennstoffpumpen skal få nok kjøling og smurning. Da kan det fort bli ganske store mengder, i noen tilfeller like meget som motoren forbrenner  -  og da viser det nok også igjen på trimmen.

 

Men hvis det er slik å forstå at du alltid og automatisk tar fra begge tankene, da ville jeg alvorlig vurdere å gjøre noe med det. Både sikkerhetsmessig og ellers er det en klar fordel å kunne styre hvilken tank du ønsker å ta brennoljen fra. Det skal vel ikke mere til enn en liten treveisventil der hvor utløpet fra de to tankene samles inn på en felles linje?

 

Med en slik velgeventil vil du kunne forbruke olje fra den tanken som får mest i retur, og dermed ha redusert problemet ganske kraftig. Når mengden på den tanke minker såpass at du begynner å merke skjevhet  -  da velger du å bruke fra den andre, mens retur fortsatt går til den samme  -  og både forbruk og retur vil hjelpe til å rette opp båten.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var nok jeg som rotet litt, det er nok overskuddsoljen som du sier Poseidon, takker for gode svar!!!

 

Har ventil på retur lina som går til hver tank, så får vel prøve å strupe litt på den siden hun blir skjev, så får jeg vel legge opp en toms slange mmellom tankene så det får strømme fritt, da slipper jeg jo å skifte siden når jeg bunkrer....

Link to post
Share on other sites

Bosch sier at forpumpa bør levere 3-5 ganger så mye olje som motoren bruker ved full effektytelse. Hensikten er å sørge for nok kjøling til innsprøytningspumpene. Med 3-4 bar trykk etter forpumpa går det fort å flytte oljen til den tanken du styrer returoljen til. Trykket som driver oljen fra tanken med høyeste nivå til den andre, er nivåforskjellen i meter multiplisert med oljens tetthet og jordaksellerasjonen (9,80665 m/s2 – avrundet for praktiske formål til 10) og dividert med 100000 for å få svaret i bar.

 

Eks.: Med en halvmeter høydeforskjell mellom oljenivået i tankene og forutsetninger som ovenfor, fås et drivtrykk på 0,5 x 850 x 10 /100000 = 0,0425 bar gjennom forbindelsen mellom tankene. Hvis forbruket er likt fra begge tankene og all returolje sendes til den ene, må du altså ha en forbindelse mellom tankene som har omkring 35-45 ganger så stort tverrsnitt som røret etter forpumpa. Det hjelper altså å fordele returoljen til begge tankene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...