Jump to content

Genialt måleinstrument til båtens batteri!

tekniker3

Recommended Posts

Kjøpte meg et slik fra e-bay og testet det:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=181662986325&view=all&tid=1341395604008

Instrumentet koster bare 50kroner og viser spenningen og hvor mye batteriet er oppladet :smiley:

Jeg målte strømforbruket til 20mA, og dersom batteribryteren er på kan det derfor være permanent innkoblet.

Aldri mer utladet batteri, lett å følge med på instrumentet, lyser bra opp. Skal felle dette inn ved batteribrytteren!

Et annet bra kjøp er et slik måleinstrument til 35 kroner, greit å ha i båten til feilsøking:

http://www.ebay.com/itm/400732719989?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Funket veldig bra for meg, ikke så solide testledninger men for 35kr er det helt greit :giggle:

12v Acid lead batteries indicator Battery capacity digital LED Tester voltmeter

Linken virket for meg, men du kan søke på teksten ovenfor. LED instrumentet er tøffere enn LCD modellen...

Virker sånn: To ledninger måler spenningen. Spenningen oversettes i kapasitet i en tabell innebygget i instrumentet.

Instrumentet veksler så mellom å vise kapasitet og spenning.

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Akkurat den er nok bare et litt "avva" moltmeter da den kon har 2 tilledninger og kan ikke si noe om oppførsel i forhold til hvilken last etc.

Den kan likevel med kun 2 ledninger og nok forhåndssettinger gi en liten indikasjon

En funksjonell batterimonitor får du ikke selv fra kina til $7

Redigert av Sjuren (see edit history)

Funker helt fint og gir en god indikering på kapasiteten. Synes det var et godt kjøp, og nå er det sånn at det meste lages i kina. Båtprodukjon i norge er nesten opphørt og flyttet til polen. Så flyttes den også til kina når Polen finner skifer olje  :wink:

Selvfølgelig vil den ikke vise helt nøyaktig da det er forskjellige batteri produsenter og størrelser.

Men den gir en god indikasjon og så er det bare å prøve seg fram. 

Jeg har to batterier, et forbruk og et startbatteri, så jeg kjøpe flere.

Jeg har en slik en i min båt, kostet 150kr på ebay da jeg kjøpte den for 2 år siden. Den er med shunt og fungerer som en vanlig batterimonitor.

Den funker veldig bra. Shunt tåler 100 amp.

http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/161152980122?hash=item258577549a

bilde

Kan vise ampere forbruk, ah eller prosent

bilde

Hverken enheten fra BEP, NASA eller den jeg har fra Victron gjør noe annet enn den njal viser til. Men det er nok forskjell på hvor godt de forskjellige gjør jobben? Alle klarer sikkert å vise spenning og strøm OK, men når det kommer til å beegne hvor mye en har igjen på batteriet i prosent eller amperetimer, tviler jeg på at de billigste monitorene håndterer dette like bra som de mer anerkjente (og kostbare) enhetene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser de har opp til 500A også. Burde vel holde for de fleste, med mindre en har fryktelig kraftig drinkmixer i baugen? 342 kroner og gratis forsendelse smyger jo den nye grensa til Siv også, og da kan en jaggu tolerere om de er marginalt mindre nøyaktige enn de andre som vel koster fra 2000 og oppover?

Jeg har en slik en i min båt, kostet 150kr på ebay da jeg kjøpte den for 2 år siden. Den er med shunt og fungerer som en vanlig batterimonitor.

http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/161152980122?hash=item258577549a

bilde

bilde

Jeg har samme men med 500A. Kostet meg vel rett over 300,-. Helt enig med de som sier at den kanskje ikke er like nøyaktig som de til 1800,- og oppover, men for prisen gir den veldig mye verdi.

Den gjør også jobben godt nok. Vi får se hvor lenge den holder.

Men det var dette med Peuket da. Det blir jo ikke det samme antall amperetimer ut fra batteriet om en belaster det med 1A i 20 timer som om en belaster det med 20A i 1 time. Med et 100Ah batteri skulle det jo bli 100 - 20 = 80Ah (80%) igjen for begge senarioene skulle en tro. Men det stemmer ikke. Det er mindre igjen ved hard belastning. Det er slike ting jeg nok tror mer proffe batterimonitorer håndterer bedre og korrigerer for ved visningen. Men en kan jo være heldig, Kinaprodukter som ikke har vært innom et sted og fått påsatt et kjent merkenavn, kan jo være "identisk" med et uten, - og til en brøkdel av prisen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men det var dette med Peuket da. Det blir jo ikke det samme antall amperetimer ut fra batteriet om en belaster det med 1A i 20 timer som om en belaster det med 20A i 1 time. Med et 100Ah batteri skulle det jo bli 100 - 20 = 80Ah (80%) igjen for begge senarioene skulle en tro. Men det stemmer ikke. Det er mindre igjen ved hard belastning. Det er slike ting jeg nok tror mer proffe batterimonitorer håndterer bedre og korrigerer for ved visningen. Men en kan jo være heldig, Kinaprodukter som ikke har vært innom et sted og fått påsatt et kjent merkenavn, kan jo være "identisk" med et uten, - og til en brøkdel av prisen.

Helt enig med deg Lars H. Men legger man inn litt sikkerhet når man leser av restverdien, så kommer man i mål. Dessuten hva er det verste som kan skje, at forbruksbatteriene går tomme litt før man trodde? Til nå har jeg klart meg bra så langt. men for all del jeg tror også at BEP, NASA, Victron er bedre og mer nøyaktig, men for mitt bruk er denne mer en god nok :smiley:. Slik som njal er jeg fornøyd så langt med det. Rent estetisk synes jeg faktisk dette ser bedre ut en NASA. Den lille NASA ser bedre ut en den store synes jeg personlig.

Hverken enheten fra BEP, NASA eller den jeg har fra Victron gjør noe annet enn den njal viser til. Men det er nok forskjell på hvor godt de forskjellige gjør jobben? Alle klarer sikkert å vise spenning og strøm OK, men når det kommer til å beegne hvor mye en har igjen på batteriet i prosent eller amperetimer, tviler jeg på at de billigste monitorene håndterer dette like bra som de mer anerkjente (og kostbare) enhetene.

Da jeg kjøpte denne skulle jeg gjerne kjøpt den fra victron (jeg synes den ser fin ut hehe), men jeg er student så det var ikke penger til det. Må prioritere hardt hehe... Alternativet var å droppe batterimonitor. Den er hvertfall mye bedre enn et rent voltmeter.

Sannsynligvis er batterimonitorene fra de annerkjente merkene bedre, men denne har gjort jobben utmerket for meg.

Jeg mener det står i manualen at den tar hensyn til Peuket og.

Når det er sagt, måtte jeg kalibrere den får å få den til å vise riktige verdier.

Hvis jeg har brukt strøm ned til f.eks 70%, og den viser 100% etter en natt med lading må den vel gjøre noe rett?

Den gjør sikkert mye rett, og hadde jeg vært i markedet for en batterimonitor nå, hadde jeg helt sikkert bestilt en slik enhet. Skulle jeg så oppdage at det bare var noe "dritt", var det jo ikke mange kronene tapt. Det er jo bare litt over havneavgiften for et døgn i en gjestehavn eller en dunk billig 3 liter rødvin!

bilde

bilde

Jeg kan ikke noen om elektronikk, dumt spørsmål fra meg!

Jeg har 3 stk 110a batteri i båten, må jeg ha 3 slike da?

Redigert av snus9999 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...