tekniker3 Startet 26.April.2015 Link til dette innlegget Startet 26.April.2015 Kjøpte meg et slik fra e-bay og testet det: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=181662986325&view=all&tid=1341395604008 Instrumentet koster bare 50kroner og viser spenningen og hvor mye batteriet er oppladet Jeg målte strømforbruket til 20mA, og dersom batteribryteren er på kan det derfor være permanent innkoblet. Aldri mer utladet batteri, lett å følge med på instrumentet, lyser bra opp. Skal felle dette inn ved batteribrytteren! Et annet bra kjøp er et slik måleinstrument til 35 kroner, greit å ha i båten til feilsøking: http://www.ebay.com/itm/400732719989?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Funket veldig bra for meg, ikke så solide testledninger men for 35kr er det helt greit Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Den første linken virker ikke. Fikk lyst å ta en titt på dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det er sikkert en slik han mener http://www.ebay.com/itm/381107549535?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hvordan fungerer slik instrument i praksis ? Eg har hatt båt med batterimonitor og det savner eg.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Dette er vel "bare" et litt enkelt voltmeter, hvor spenningen indikeres med et symbol i stedet for tall(?) Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) 12v Acid lead batteries indicator Battery capacity digital LED Tester voltmeter Linken virket for meg, men du kan søke på teksten ovenfor. LED instrumentet er tøffere enn LCD modellen... Virker sånn: To ledninger måler spenningen. Spenningen oversettes i kapasitet i en tabell innebygget i instrumentet. Instrumentet veksler så mellom å vise kapasitet og spenning. Redigert 26.April.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Akkurat den er nok bare et litt "avva" moltmeter da den kon har 2 tilledninger og kan ikke si noe om oppførsel i forhold til hvilken last etc. Den kan likevel med kun 2 ledninger og nok forhåndssettinger gi en liten indikasjon En funksjonell batterimonitor får du ikke selv fra kina til $7 Redigert 26.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Funker helt fint og gir en god indikering på kapasiteten. Synes det var et godt kjøp, og nå er det sånn at det meste lages i kina. Båtprodukjon i norge er nesten opphørt og flyttet til polen. Så flyttes den også til kina når Polen finner skifer olje Selvfølgelig vil den ikke vise helt nøyaktig da det er forskjellige batteri produsenter og størrelser. Men den gir en god indikasjon og så er det bare å prøve seg fram. Jeg har to batterier, et forbruk og et startbatteri, så jeg kjøpe flere. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Den måler kun spenning, IKKE batteriets tilstand forøvrig.Med det sagt....Spenningen er ofte det som er mest interessant. Det er mulig den oppgir måleresultatet i kapasitet, men den måler spenning og ingenting annet og måleresultat burde kun vært oppgitt i volt Redigert 26.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Jeg har en slik en i min båt, kostet 150kr på ebay da jeg kjøpte den for 2 år siden. Den er med shunt og fungerer som en vanlig batterimonitor. Den funker veldig bra. Shunt tåler 100 amp. http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/161152980122?hash=item258577549a Kan vise ampere forbruk, ah eller prosent Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Med shunt så begynner det å fungere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det greia jeg har fra BP tror jeg koster i området 4000 spenn. Tror ikke BP'en gjør noe særlig mer en greia til njal. BEP-shunten tåler riktignok mye høyere strøm, men allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hverken enheten fra BEP, NASA eller den jeg har fra Victron gjør noe annet enn den njal viser til. Men det er nok forskjell på hvor godt de forskjellige gjør jobben? Alle klarer sikkert å vise spenning og strøm OK, men når det kommer til å beegne hvor mye en har igjen på batteriet i prosent eller amperetimer, tviler jeg på at de billigste monitorene håndterer dette like bra som de mer anerkjente (og kostbare) enhetene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Ser de har opp til 500A også. Burde vel holde for de fleste, med mindre en har fryktelig kraftig drinkmixer i baugen? 342 kroner og gratis forsendelse smyger jo den nye grensa til Siv også, og da kan en jaggu tolerere om de er marginalt mindre nøyaktige enn de andre som vel koster fra 2000 og oppover? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 njal skrev On 26.4.2015 at 13.20: Jeg har en slik en i min båt, kostet 150kr på ebay da jeg kjøpte den for 2 år siden. Den er med shunt og fungerer som en vanlig batterimonitor. Den funker veldig bra. Shunt tåler 100 amp. http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/161152980122?hash=item258577549a Kan vise ampere forbruk, ah eller prosent Jeg har samme men med 500A. Kostet meg vel rett over 300,-. Helt enig med de som sier at den kanskje ikke er like nøyaktig som de til 1800,- og oppover, men for prisen gir den veldig mye verdi. Den gjør også jobben godt nok. Vi får se hvor lenge den holder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Ja, ja, det var ikke rare trøsten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Men det var dette med Peuket da. Det blir jo ikke det samme antall amperetimer ut fra batteriet om en belaster det med 1A i 20 timer som om en belaster det med 20A i 1 time. Med et 100Ah batteri skulle det jo bli 100 - 20 = 80Ah (80%) igjen for begge senarioene skulle en tro. Men det stemmer ikke. Det er mindre igjen ved hard belastning. Det er slike ting jeg nok tror mer proffe batterimonitorer håndterer bedre og korrigerer for ved visningen. Men en kan jo være heldig, Kinaprodukter som ikke har vært innom et sted og fått påsatt et kjent merkenavn, kan jo være "identisk" med et uten, - og til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Jeg prøver også denne. Har i tillegg et hull jeg vil dekke, så det er billig for et deksel :-) Bestilt ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Lars H. skrev On 26.4.2015 at 17.01: Men det var dette med Peuket da. Det blir jo ikke det samme antall amperetimer ut fra batteriet om en belaster det med 1A i 20 timer som om en belaster det med 20A i 1 time. Med et 100Ah batteri skulle det jo bli 100 - 20 = 80Ah (80%) igjen for begge senarioene skulle en tro. Men det stemmer ikke. Det er mindre igjen ved hard belastning. Det er slike ting jeg nok tror mer proffe batterimonitorer håndterer bedre og korrigerer for ved visningen. Men en kan jo være heldig, Kinaprodukter som ikke har vært innom et sted og fått påsatt et kjent merkenavn, kan jo være "identisk" med et uten, - og til en brøkdel av prisen. Helt enig med deg Lars H. Men legger man inn litt sikkerhet når man leser av restverdien, så kommer man i mål. Dessuten hva er det verste som kan skje, at forbruksbatteriene går tomme litt før man trodde? Til nå har jeg klart meg bra så langt. men for all del jeg tror også at BEP, NASA, Victron er bedre og mer nøyaktig, men for mitt bruk er denne mer en god nok . Slik som njal er jeg fornøyd så langt med det. Rent estetisk synes jeg faktisk dette ser bedre ut en NASA. Den lille NASA ser bedre ut en den store synes jeg personlig. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Lars H. skrev On 26.4.2015 at 14.00: Hverken enheten fra BEP, NASA eller den jeg har fra Victron gjør noe annet enn den njal viser til. Men det er nok forskjell på hvor godt de forskjellige gjør jobben? Alle klarer sikkert å vise spenning og strøm OK, men når det kommer til å beegne hvor mye en har igjen på batteriet i prosent eller amperetimer, tviler jeg på at de billigste monitorene håndterer dette like bra som de mer anerkjente (og kostbare) enhetene. Da jeg kjøpte denne skulle jeg gjerne kjøpt den fra victron (jeg synes den ser fin ut hehe), men jeg er student så det var ikke penger til det. Må prioritere hardt hehe... Alternativet var å droppe batterimonitor. Den er hvertfall mye bedre enn et rent voltmeter. Sannsynligvis er batterimonitorene fra de annerkjente merkene bedre, men denne har gjort jobben utmerket for meg. Jeg mener det står i manualen at den tar hensyn til Peuket og. Når det er sagt, måtte jeg kalibrere den får å få den til å vise riktige verdier. Hvis jeg har brukt strøm ned til f.eks 70%, og den viser 100% etter en natt med lading må den vel gjøre noe rett? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Den gjør sikkert mye rett, og hadde jeg vært i markedet for en batterimonitor nå, hadde jeg helt sikkert bestilt en slik enhet. Skulle jeg så oppdage at det bare var noe "dritt", var det jo ikke mange kronene tapt. Det er jo bare litt over havneavgiften for et døgn i en gjestehavn eller en dunk billig 3 liter rødvin! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
snus9999 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) njal skrev On 26.4.2015 at 13.20: Jeg har en slik en i min båt, kostet 150kr på ebay da jeg kjøpte den for 2 år siden. Den er med shunt og fungerer som en vanlig batterimonitor. Den funker veldig bra. Shunt tåler 100 amp. http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/161152980122?hash=item258577549a Kan vise ampere forbruk, ah eller prosent Jeg kan ikke noen om elektronikk, dumt spørsmål fra meg! Jeg har 3 stk 110a batteri i båten, må jeg ha 3 slike da? Redigert 26.April.2015 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Jeg regner med at disse tre batteriene er koblet sammen i en batteribank for forbruk? Da opptrer de som et batteri og du trenger kun en monitor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
snus9999 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Lars H. skrev On 26.4.2015 at 19.56: Jeg regner med at disse tre batteriene er koblet sammen i en batteribank for forbruk? Da opptrer de som et batteri og du trenger kun en monitor.det stemmer Lars :) de er koblet sammen i en batteribank. Takker så mye for svar Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 snus9999 skrev On 26.4.2015 at 19.51: Jeg kan ikke noen om elektronikk, dumt spørsmål fra meg! Jeg har 3 stk 110a batteri i båten, må jeg ha 3 slike da? Man klarer seg somregel med batterimonitor på forbruksbanken. Jeg ser ingen nytte i å ha det på f.eks startbatteri. Der holder det med voltmeter. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.