Jump to content

Genialt måleinstrument til båtens batteri!

tekniker3

Recommended Posts

Kalibrering er viktig, noen skal kalibreres i set-up meny, andre henter man rett fra panelet. Så skal noen ledninger være på og av ved kalibrering. Må innrømme at jeg kalibrerte ikke etter makslast som det anbefales, Hadde kun ett kjøleskap på og kalibrerte etter det forbruket. Gir en rimelig god indikator og fungerer som å fortelle ca. forbruk og tid igjen. Men er to type metere, Ett som måler gjenværende forbruk i % og ett annet som måler på tid. Det siste har heller ikke charging indikator se bilder #73.

Redigert av Jori (see edit history)

Nå ser jeg at jeg mangler noe på min..

Kan dere legge inn hvor stor batteribank dere har på deres ? Det kan ikke jeg på min. Så jeg har da egentlig kjøp feil måler ??

Link til hva jeg må kjøpe så den blir lik NASA bm-1 og det greiene der ?

Finner bare den jeg allerede har på ebay ?

Nå ser jeg at jeg mangler noe på min..

Kan dere legge inn hvor stor batteribank dere har på deres ? Det kan ikke jeg på min. Så jeg har da egentlig kjøp feil måler

Link til hva jeg må kjøpe så den blir lik NASA bm-1 og det greiene der ?

Finner bare den jeg allerede har på ebay

Se etter den som har charging i panelet. Det er den typen du ønsker. Du har vel ikke kjøpt feil, men den teller noe annerledes. Har en av hver, så den typen du har kjører jeg på startbank, hvor det ikke er så nøye med kapasitet igjen, da startbanken hovedsakelig er slått av. Har dog ett toalett som tapper av den banken, så greit med en liten indikator bare.

• 3 uker senere...

Hei

Har hatt monitoren liggende en stund og tenkte så smått å prøve meg på montering. Noen av dere som har montert som kunne  beskrive oppkoblingen for meg på en folkelig måte - steg for steg?:-) Ett bilde eller to hadde selvfølgelig vært helt supert:-)

Viksund st.cruz 310, start og 2 forbruk (2X115amp) Mobitronic lader. Har lest bruksanvisningen, men ble ikke særlig klokere - men nå er ikke strøm min sterkeste side. Det er ingen batterivelger, da dette går automatisk. Kun hovedbryter på hver batteribank.

Skjønner at Shunten (300amp) skal monteres på minus før hovedbryter, men hvordan blir dette med lader? Minusen fra startbatteriet er koblet sammen med minus forbruk.

Skal monitorens driftstrøm hentes fra forbruk eller start? 

mvh

Tidi

Det er data fra forbruksbatteriet du skal måle. Derfor løsner du ALT som går inn på minuspolen på forbruksbatteriet og setter shunten inn mellom disse kablene og minuspolen. Driftspenningen hentes også fra forbruksbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Personlig ville eg vært forsiktig å måle i hytt og gevær med disse billige instrumentene.

Det er enorme krefter ved en evt kortslutning, og disse instrumentene kan fort være billige av en grunn.

Bruk heller noen kroner og kjøp et skikkelig. (Mener multimeter, ikke de trådstarter snakker om)

• 11 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Mine fungerer helt fint enda. Er vel ca 3 år siden jeg monterte de. Har ikke trengt å rekalibrere, men har sjekket dem opp mot Fluke instrument iblandt, og de er nøyaktig enda. Men, som jeg har nevnt tidligere så bruk så lav shuntstørrelse som mulig for å få mest mulig korrekte resultat. Kan være en ide å koble store forbrukere utenom shunt...

eriklepe skrev for 7 timer siden:

Har ikke trengt å rekalibrere, men har sjekket dem opp mot Fluke instrument iblandt, og de er nøyaktig enda

Da har du kalibrert de flere ganger da :)

Kalibrere er å sjekke opp mot kjent normal.

Kalibrering kan deretter føre til behov for justering :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...