Jump to content

rås om hvordan plassere antenner på båten.

knbo

Recommended Posts

Jeg har kjøpt men en seilbåt  på 31 fot og skal motere førlgede antenner:

1/4 øllge VHF antenne

Egen AIS antenne for AIS sender og motaker

ICE anstenne for ingernett

TV antenne

Kan og være aktuelt med Navtex antenne

Har noen råd om hvordan jeg skal få plass til alt dette på en fornustig måte.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Tja, det er ikke så godt å gi konkrete råd uten å vite mer om hvilken plass du har til rådighet. Men som hovedregel vil jeg si:
1) VHF-antennen må ha topp prioritet, dvs høyt og fritt. Det gir den rekkevidden som er viktig, spesielt i en nødsituasjon.
2) Separat AIS-antenne er en god ide, men den skal ikke ha voldsom rekkevidde og kan derfor godt plasseres lavere, kanskje på en rekke eller bøyle nede. Prøv gjerne å legge kablene slik at AIS-antennen kan fungere som nødantenne for hoved-VHF'en ved masteknekk eller kabelbrudd.

3) TV-antenne kan være kinkig å finne plass til og antennene er veldig ulike i utforming og egenskaper. Har du kanskje plass på et salingshorn?
4) Navtex er enklere, for der foregår sendingen på 518 kHz "langbølge" og da kan antennen stå omtrent hvor som helst, gjerne under dekk for den del :wink:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det med rekka me en mast for TV antenna, vet jeg ikke riktig. Jeg er en som liker å oppleve sjølivet, ligge på savi i en bukt natta over, og kan vil dra på langtur. . Går bare i gjensehavn nå jeg har ærend i land eller trenger vann, elles ikke. Derfor har jeg planer om en vindmølle bak. Så jeg vil prøve å unngå flere enn 1 mast bak på båten.

Har dere alternative løsninger på den. Hvordan vil det være å sette den fremme på masta, og hva må jeg da passe på.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...