Jump to content

Trøbbel med kalibrering av Wema turteller. Hva er feil?


Kenryd

Recommended Posts

Har båt med VP TMD40A motor fra 1986. Ifjor gjorde jeg om hele båten og fjernet de gamle orginiale instrumentene (vdo) og byttet ut med nye enkeltstående, men beholdt det orginale ledningsnettet for å gjøre det enkelt. Til knop og turteller valgte jeg å bruke Wema. Ellers monterte jeg nye vdo instrumenter.

 

Anyway, gamle turteller fikk sine signaler fra føler som står på en slags pumpe som står over dieselpumpen bak sjøvannsfilteret. Wema skal ha sine pulser fra W på dynamo. Har jo derfor koblet kabel fra W til signalkabel på turtelleren.

 

Ifølge Wema skal man da i teorien bare trykke på kalibreringsknapp bak på turteller og så skal det være greit. Men SÅ greit var det ikke..... får ikke kalibrert lavere turtall enn ca 1100. Når jeg da øker turtallet følger den til ca 2500 for så å hoppe høyt avgårde og hoppe frem og tilbake....

 

Er det noe jeg har gått glipp av her eller kan det rett og slett være feil på instrument???

 

Lurer på.... kjøpte en turteller som går til 8000. Kan det ha noe å si?

Redigert av Kenryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kenryd : Ifølge Wema skal man da i teorien bare trykke på kalibreringsknapp bak på turteller og så skal det være greit. Men SÅ greit var det ikke.....

 

Et trykk er ikke nok. Turteller vet ikke hvilken motor den er tilsluttet bare på det grunnlaget. Du finner fremgangsmåten på maritim sine hjemmesider. Der står det noe om å holde knappen inne i 5 sek for å komme i kalibreringsmodus. Deretter trykker du gjentatte ganger til riktig turtall vises, eller det kommer opp et tall som indikerer størrelsesforskjellen på reimhjul veiv kontra generator.(har ikke lest det så nøye)

Hvis det er 1100 omd. etter at motor er stoppet så er det normalt på turteller tilsluttet W. Men den skal falle til 0 når tenning settes på igjen.

Det har noe med at volvo stoppes med å vri nøkkel helt til venstre. Driftstrømmen til turteller brytes da før generator har stoppet og blir stående på det turtallet den har i det øyeblikk strømmen brytes. Gjør ingen ting, men muligens forskjellig fra den gamle turtelleren din.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt feil skrevet av meg, men har seff. fulgt prosedyren du snakker om. Holde knappen inne osv.. trykker jo får å få frem best passende verdi som skal stort sett ligge mellom 1- 10. Har kommet nærmest på 9.5, og da er turtallet som sagt 1100 omd. på tomgang. neste problemet som sagt er at den følger opp til ca 2500 omd for så å fyke avgårde til 3500 4000 omdr., i tillegg til å hoppe frem og tilbake..... så virker jo som feil på spenning/ puls....

Link to post
Share on other sites

Ofte når turteller spretter frem og tilbake skyldes dette dårlig minus. Utfordringen er om det er i nettet ditt eller i instrumentet det svikter. Som Filmtriks nevner, kan være fort gjort å koble noe feil og dermed er det kjørt for instrumentet.

Du blir sikkert ikke noe klokere av dette innlegget, kun ett innspill til en potensiell forklaring.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet jeg. Koblet tilbake til den gamle VDO så virket alt fint igjen. En jeg kjenner som har mye erfaring rundt dette mente det var "støy". Altså et urent signal. Gamle VDO instrumenter har filtre som fikser dette innebygd. Jeg tenkte å koble meg innpå giveren på dieselpumpa som forsøk neste gang.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å måle med et multimeter et eller annet sted på instrumentpanelet ? Hvis spenningen hopper opp og ned i takt med urolighetene til turtelleren, så er det vel heller noe med generatoren eller dårlig forbindelse et sted. Er spenningen stabil og varierer lite så er det kanskje turteller som ikke er ok.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet feilen! Noe jeg burde visst men, men.... :yesnod:

 

Turtelleren var feil. 8000 rpm er beregnet for bensinmotorer. Nå har jeg kjøpt en på 4000 rpm og nå virker det som bare det  :smiley:  Nå skal jeg bare finne hva denne motoren skal ha på tomgang.

Trodde det var rundt 800 men noen sier 650.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Jeg sliter nå med samme problemet bare på mercruiser. Koblet til instrumentene (2 motorer)

da fikk jeg ikke til å kalibrere mere enn 550 eller 900 rpm. Fant så ut at motor har egen sensor for turtall. La derfor opp nye signalledninger fra hver dynamo. Til å starte med så gikk turtallet nedover når jeg ga gass. Kjørte så en liten runde og plutselig virket de bedre. Men det ene hoppet likevel opp og ned når jeg kom til rundt 1800rpm. 
 

har selvfølgelig prøvd å bytte plass på de, men får samme feilen. Så det er ikke instrumentet. Den samme motoren må jeg også ruse litt dør instrumentet (starter)

 

la merke til en annen ting også. Når jeg tiltet drevet så gjorde det store utslag på begge instrumentene???

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...