Jump to content

Hempel underwater primer på glassfiberreparasjon

erlend mb

Recommended Posts

Jeg har gjort en mindre reparasjon med glassfiberstrie og polyester på et område på båten som blir liggende under vannlinjen. Jeg var innom maritim for å kjøpe noe å male over med, og fikk anbefalt DENNE. Jeg har og sett at det anbefales biltemas 2komp topcoat. Jeg har nå malt to strøk med hempel, men har lest at den er mest egnet for trebåter. Gjør jeg en tabbe? Jeg har biltemas topcoat stående, så jeg kan bruke den isteden.

Denne Hempelmalinga, var det 2komponent? Jeg mener helt klart at 2komponent er å anbefale under vannlinja. Helst epoxybasert. Jeg ville ha brukt en 4-5 strøk med Jotun antipest over reparasjonen. Men dette kan bli problematisk dersom Hempelen er 1komp. I utgangspunktet ville Antipesten ene og alene vært den beste barrieren mot vannintregning som grunning før bunnstoff.

Biltema topcoat er vel først og fremst beregnet for bruk over vannlinja, som en toppstrøkfinish, spør du meg....

Hempels underwater primer og også "vanntett" slik at den kan gjøre jobben som primer for å hindre at din reparasjon blir ødelagt. Og det som er bra med den er at den tåler å brukes ved lave temperaturer. Mange av to komp må ha ihvertfall over +5 for å fungere. Legg på minst 6 lag (denne er tynn i forhold til 2 komp som du burde htt 3-4 strøk av)

Jeg ville nok heller brukt Hempel LIght Primer, som er en beskyttelse mot vanninntrenging og skader ved osmose, som er en epoxy basert to komp produkt som også vil tåle mer  - dvs slik som ved sliping for å legge nytt bunnstoff senere.

Men IKKE biltemas topcoat - det er helt feil. Det er bare "maling" i form av et kosmetisk lag med farge. Som ikke gjør noen jobb ved å legge over en rep jobb.

Så irriterende å bli villedet av fagpersoner. Kan jeg legge noen lag med light primer over underwaterprimeren? Bør jeg det, for å være sikker?

Om du allerede har påført den 1komponentprimeren, bør du helst ikke ha en 2komponent over. Resultatet kan bli at malinga di "koker"

En gylden regel, er at man aldri maler 2komponent over 1komponent.

Det beste i ditt tilfelle, om du allerede har påført 1komponentprimeren, er å påføre mange nok lag med den, for å danne en vantett barriere. For så å ha bunnstoff på.

Ingen av alternativene er direkte feil, så Maritim har ikke bevisst feillinformert her. Men hvis det ikke er så mye arbeid ville jeg kanskje gjort som du forslår uansett. Forutsatt at resten av undervannsskroget er epoxybehandlet fra før da. Hvis ikke er det egentlig hipp som happ hva du gjør...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...