Jump to content

Tohatsu M25C3 (25hp 2t) starter ikke


oskard

Recommended Posts

Hej! 

Jag är ny här på forumet och relativt oerfaren gällande motorer så jag ber på förhand om ursäkt om jag framstår som okunnig.

 

Jag har nyligen köpt ny (begagnad) Tohatsu 25hp 2t 2005 och var ut och premiärkörde denna i mitten på denna vecka, allt gick som en dans fram till att jag skulle köra tillbaks till min hamn.

 

När jag stängde av motorn innan hamnen för att ta upp fiskespöna så startade den inte igen trotts upprepade försök. Både med Elstart(nyckel) samt Manuel(drag)

Jag hade då varit ute i ca 6timmar utan problem och det bör kanske tilläggas att jag körde på en blandning av ny bensin och förra årets bränsle.

 

Vid en första anblick så trodde jag att jag hade kört soppatorsk då jag bara hade ett par dl bränsle kvar och befarade att motorn inte lyckades suga upp det sista trotts att det fanns lite kvar.

 

Dagen efter så begav jag mig igen till min kära båt för att ta en kvällstur, jag hade då med mig 15 nya Liter med bränsle som jag blandade med 2%olja (1:50)

Motorn startade direkt och gick väldigt fint, planade och gjorde runt 20 knop utan problem, men efter ca 2tim +- så tvärstannade motorn när den gick i full fart.

Motorn varvade inte ner eller knackade eller liknande utan stannade direkt.

 

Detta efterföljdes av ca 50 försök att få igång motorn, utan resultat. 

Jag tog då ut tändstiften rengjorde dessa kopplade los bränslefiltret och tog ut bensinen ur denna.

Allt detta tog ca 30-40 min och helt plötsligt så fick jag start på motorn, jag körde då fullfart mot hamnen men efter ca 30-50m så tvärstannade motorn igen, denna gång fick jag inte startat den igen med ett antal timmars paddling som resultat.

 

Jag har idag varit och skruvat lite på motorn utan resultat. Jag ska försöka lista några av de saker jag gjort.

 

Jag har kollat gnista på tändstiften och båda gav detta om än inte så stark.

Jag har kontrollerat resistansen på tändningsspolen där jag fick ca 15kohm mellan tändhattarna samt 0,3 eller liknande på premärsidan(tveksam till hur jag skulle mäta)

Jag kontrollerade att jag fick bränsle fram till förgasaren vilket jag fick, detta kontrollerade jag genom att jag dränerade kammaren sen fyllde upp den igen.

Jag kontrollerade att tändstiften blev blöta vilket dom blev. 

Jag kopplade ur bränsleslangen och tömde systemet på bränsle för att sedan fylla på igen.

Jag testade att byta ett av tändstiften till förra årets vilket fick motorn att gå i ca 5 sekunder innan den gav upp igen.

 

Både tändstift och växelolja är ny för säsongen jag observerade dock att de tändstift som sitter i heter BP7HS10 och det står på motorn att dom ska heta B7HS10 och när jag kollar NGKs rekommendations tabell så säger den BR7HS10, vet inte vad detta innebär.

 

Jag avslutade med att skruva av hela förgasaren för att rengöra men till min förvåning så framstår den som i mycket fint skick och det var bara väldigt lite smuts.

 

Nu har jag ingen aning vad jag ska göra härnäst. 

Alla förslag välkommnas med ett tack, jag är helt färsk på detta och behöver all hjälp jag kan få.

 

Jag har förstått att både tennspole, CDIbox samt dödmansknapp kan vara problemet men hur kontrollerar jag dessa?

Jag har varit i kontakt med olika service ställen men de flesta är fullbokade samt jag vill helst slippa montera av motorn då jag inte har bil.

 

Tack på förhand 

 

 

Link to post

Jag har även provat starta med startgas utan någon vidare succe, jag börjer bli lite inriktad på att det måste vara CDI boxen som strular eller kanske att det är något fel på dödmansknappen ? vad tror ni om detta? Finns det något bra sätt att kontollera detta på ? Dödmansknappen är integrerad i reglaget om jag inte mins helt fel, måste jag då demontera hela reglaget?

 

Uppskattar alla svar då jag är ute på ''djupt vatten'' för tillfället och inte har någon egentlig kunskap om vad det är jag håller på med

Link to post

Jeg ville startet med å sjekke koblingene på bensinslangen+lufting og dødmannsknapp som du er inne på.  Jeg synes dette høres ut som statorfeil,men sjekk det enkleste først.

 

Når motoren stopper,er blæren på bensinslangen fortsatt hard?

Dødmannsknappen skal du kunne koble fra hverandre,slik at de to ledningene ikke får kontakt.

Link to post

Hej Lars och tack för svaret

 

Okej det lät inget vidare! 

Kan jag på något sätt koppla bort dödmansgreppet helt så att inte den funktionen längre är aktiv och på så sätt kontrollera om det är det som är felet?

Blären på bensintanken har jag inte tänkt så mycket på men när jag tryckt på den så har jag inte registrerat att den varken är hård eller tom utan tycker den har varit normal.

 

Statorfel lät inte alls bra, har det något med tennspolen och/eller cdiboxen att göra eller är det ytterligare en sak som kan vara trasig?

Går detta att kontrollera på något sätt? Jag ska ut till båten imorgon men kommer inte ha möjlighet att ta med mig någon multimeter för att mäta ohm eller liknande då men kommer ha möjlighet till detta vid ett senare tillfälle!

 

Är det något mer ni tycker jag ska göra/kolla efter när jag är där?

Jag har planer om att byta tennplugger (även om dessa är nya) kontrollera alla kablar till och från reglage - tennspole - tennplugg - dödmansknapp- cdibox.

Jag tänkte ta med mig lite 5-56 å se om det kan ge något resultat(tveksamt), jag kommer även montera tillbaks förgasaren.

 

Om det är någon typ av bränslefel borde inte motorn ha startat på startgas då?

 

Jag har 2 väldigt korta klipp på hur motorn beter sig nu när den nästan startar

 

 

Tacksam för all hjälp

Redigert av oskard (see edit history)
Link to post

Jag har provat att pumpa på blæren både innan jag startar samt undertiden jag provar att starta. Dom 2 videorna som jag la upp är när den går som ''bäst''

 

Jag har drenerat førgasaren vid 2 tillfällen båda gångerna så fylls den upp med bränsle igen utan problem.

Jag har inte testat att starta den nu efter att jag gjorde ren förgasaren men ska prova det idag förhoppningsvis.

 

Jag har provat att starta med startgas med men vet inte om jag gjort riktigt, jag sprutade in i luftintaget på förgasaren samt in i tenn pluggarna, finns det fler sätt att göra det på?

 

 

Luftskruen har varit öppen under hela tiden, vid första tillfället hade motorn som sagt gått ca 6timmar innan den inte längre vella starta och vid andra gången hade den gått ca 2 timmar.

Jag har även öppnat locket till bensindunken för att se om det är undertyck vilket det inte var, inget ''pysljud'' över huvud taget.

 

Jag tycker själv att det verkar som om motorn inte får bränsle men förstår inte riktigt vart felet kan ligga, den videon där den nästan startar med ca 3 försök där hade jag hållt på i ca 1 timme och det där var det bästa den gjorde ifrån sig och det skedde efter att jag tryckt i och ur dødmannsknappen några ggr samt körde på förra årets tennplugg.

 

Har ni några tips på vad jag borde testa idag när jag ska ditt? 

Borde jag byta bensin ytterligare en gång eller kan man avskriva det på engång?

 

Uppskattar verkligen hjälpen

Link to post

Nja,motoren blir vanskelig å starte hvis ikke tenningsstaget vrir seg hvertfall.   Du hadde vel ikke fått kjørt noe særlig hvis tenningsstaget ikke beveger seg,men greit å sjekke.

 

Du kan jo lage en liten filmsnutt når du prøver å starte motoren uten lokk.  Kankje det er litt lettere å forstå hva feilen kan være.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

Om du menar med utan lokk att det inte ska vara någon kåpa på så är en av filmerna det 

 

Eller menar du någor annat lock? jag är som sagt väldigt färsk på detta, spelar gärna in en till liten filmsnutt idag om det kan hjälpa på något sätt, är det något speciellt jag borde filma isåfall?

Link to post

Då ska jag kolla till den med, men borde den inte i såfall haft problem att fylla förgasarkammaren? 

är lite osäker på vad en Belg är för någonting men som du beskriver det så verkar den sitta i bensinpumpen och den är jag ganska säker på att den sitter precis innan förgasaren.

Och borde inte motorn i sig starta på startgas även då eller är det jag som har missuppfattat syftet med startgas

 

Ska åka på nån båtföretning nån dag och köpa ny bensinpump samt bensinfilter.

Filtret är 3år så lagom att byta den med.

Link to post

Hej igen!

En liten uppdatering från igår

Jag tror mig nu kunna utesluta tändningsfel då jag efter mycket om och men lyckades få igång motorn. (både med gas och bränsle)

 

Det jag gjorde igår var att sätta tillbaks den rena förgasaren,

kontrollera alla ledningar och slangar,

kontrollerade tanken och ''blåsan''

rengjorde tändstiften(var slutsålt så kunde inte köpa nya)

Kontrollerade reglaget och märkte att en av skruvarna som den sitter i hade lossnat men detta borde väl inte påverka mitt problem?

Kontrollerade att dödmansknappen fungerade som den skulle.

Kontrollerade rörliga delar samt ändrade på några av ställskruvarna.

Kontrollerade impeller samt att kylvattnet fungerade.

 

När jag väl fick motorn att starta så gick den lite knackigt på tomgång och la av relativt snabbt (snabbare än tidigare) 

När jag hade fått igång den på tomgång så stannade den helt varje gång jag la i växeln, det var precis som om den inte orkade varva upp eller hur man ska säga.

När jag gasade i motorn dvs. på en av spakarna eller vad man ska kalla det och inte på reglaget så fick jag den att gå mycket längre på tomgång och lite renare men problemet med att den stannade vid växling kvarstod.

Jag ställde då om skruven för tomgång(eller vad det heter) som sitter på förgasaren så att den skulle gå på lite högre varv och propellern rör sig sakta sakta runt när den står på neutral, efter detta så fick jag växeln att gå men kunde inte testa den längre perioder då jag stod vid kajen samt klockan började bli mycket. 

 

Någon som har några bra ider på hur jag ska gå vidare nu? 

Och vad utgångsproblemet kan vara?

Om jag skulle få igång motorn vågar man då sig ut på längre turer? 

 

Jag har tänkt köpa och byta bränslefilter samt köpa nya stift som reserv är det något mer jag borde byta?

CDIbox och tändspolen tror jag inte det är nå fel på längre eller kan detta fortfarande vara en del av problemet?

vad kan anledningen vara till att den stoppade vid full gaspådrag efter så lång tid?

Link to post
  • 3 uker senere...

Hej igen!

Efter senast så har jag varit ut en gång till (ca2timmar) detta resulterade även denna gång att jag blev tvungen att ro/bogserad in till land.

Motorn gick då orent i början för att efter ett tag gå väldigt rent och fint för att sedan tvärstanna.

Jag kunde då starta motorn och få den att gå i ca 5-15 sek innan den stannade igen.

Jag avbrøt efter några försök att starta motorn då den inte lätt så bra och jag var rädd för att den skulle skära sig helt.

Ingen som har några tips?

 

Har försökt fått tag i nytt bensinfilter men det var svårare än jag trodde. (art: 346-02230-0)

Skulle problemet kunna vara vatten i bensinen?

Att bensinfiltret är tätt ?(3år gammal)

Kan jag kontrollera bensinpumpen på något sätt?

 

Är det någon som vet om någon bra och billig tohatsu service ställe?

Jag har ringt en massa men helt utan resultat, flertalet vill inte ta imot tohatsu och dom få som gör det måste jag vänta länge på att få tid hos eller så ligger dom ganska långt ifrån där båten befinner sig, jag ser i huvudsak efter serviceställen i Akershus/Oslo.

Uppskattar alla svar 
Oskar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...