Jump to content

Bytte til smalere ekkolodd-transduser

Krimart

Recommended Posts

Har en gammel logg-impeller som ikke virker og skal bytte den til en NASA ekkolodd -transduser. Vi snakker om seilbåt og gjennom-skroget-foran-kjølen - type transduser.  Har ikke fått den ennå men det ser ut som den er en del smalere enn den som sitter i fra før. Hva bør jeg i så fall gjøre?

Ser for meg at å tette det gamle hullet er omfattende jobb, fylle med epoxy, sliping, laminering, sprakling og sliping. 

Et alternativ er å la den gamle sitte på og bore nytt til den nye, men det var det med  minimum hull i skroget under vannlinjen.... 

Kan jeg sette inn en egnet foring - f.eks. en passe stor skroggjennomføring?  

Står at man KAN velge å lime denne rett på innsiden av skroget - uten å ta hull. Mulig det blir løsingen p.t. men hva taper jeg i så fall på det? 

Redigert av Krimart (see edit history)

Benytt anledningen til å montere svingeren ordentlig fra første stund.

Dette er ideskissen når jeg monterte:

bilde

Ei sånn greie skal plasseres slik den er vinklet 2-3 grader forover. Dette for at det ikke skal bli turbulens på svingerflaten. Den skal også vinkles svakt innover mot senter for å være paralell med flow rundt båten.

Det er viktig at den er så stor at svingerflaten kommer 10 cm. ut fra skroget. Da kommer den utenfor eventuelle lagstrømmer eller turbulente strømninger rundt skroget.

Nå kan du koble på hvilket som helst billig lodd og den slipper aldri bunnen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...