Krimart Startet 26.April.2015 Del på Facebook Startet 26.April.2015 (redigert) Har en gammel logg-impeller som ikke virker og skal bytte den til en NASA ekkolodd -transduser. Vi snakker om seilbåt og gjennom-skroget-foran-kjølen - type transduser. Har ikke fått den ennå men det ser ut som den er en del smalere enn den som sitter i fra før. Hva bør jeg i så fall gjøre? Ser for meg at å tette det gamle hullet er omfattende jobb, fylle med epoxy, sliping, laminering, sprakling og sliping. Et alternativ er å la den gamle sitte på og bore nytt til den nye, men det var det med minimum hull i skroget under vannlinjen.... Kan jeg sette inn en egnet foring - f.eks. en passe stor skroggjennomføring? Står at man KAN velge å lime denne rett på innsiden av skroget - uten å ta hull. Mulig det blir løsingen p.t. men hva taper jeg i så fall på det? Redigert 26.April.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Det vanlige er vel 20 prosent tap gjennom skroget ! Og att man mister temp i sjøen ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Benytt anledningen til å montere svingeren ordentlig fra første stund. Dette er ideskissen når jeg monterte: Ei sånn greie skal plasseres slik den er vinklet 2-3 grader forover. Dette for at det ikke skal bli turbulens på svingerflaten. Den skal også vinkles svakt innover mot senter for å være paralell med flow rundt båten. Det er viktig at den er så stor at svingerflaten kommer 10 cm. ut fra skroget. Da kommer den utenfor eventuelle lagstrømmer eller turbulente strømninger rundt skroget. Nå kan du koble på hvilket som helst billig lodd og den slipper aldri bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Takk Mulligan. Blir i så fall til vinteren igjen dette. Nå må jeg få båten på vannet. Da er det vel muligens bedre å klare seg uten i 2015 enn å gjøre noe midlertidig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Ja absolutt. Det tar et par dager å gjøre dette skikkelig. Da er det bedre å utsette det. Å lime fast inne i båten er bare tull. Minst 3dB i rent tap av effekt og totaldestruksjon av loben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.