Jump to content

Vannutskiller og oppstartsprblemer


Rastløs

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt vannsutskiller i båten før.  Nå har jeg montert et kombiert filter og vannutskiller. 

Hei...

Du tapper den når du ser det er vann i den. Vannet vil skille seg fra dieselen og sammle seg nederst i den gjenomsiktige beholderen. Det er lett å se om det er vann i den (Om den er montert på en plass som er synlig for imspesjon) Under beholderen er det en "kran" som du bare åpner og vannet renner ut, du lar det renne til du ser at det bare er diesel som kommer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

- går det an å bruke locktite eller liknende på nipplene inn i CAV filteret.  Det "svetter" i koblingene.

<{POST_SNAPBACK}>

Du må tette med loctite eller liknende! Hadde samme problement og skjønte ikke med en gang hvorfor filteret ikke ble tett.

 

Ved innstallasjon av et tilsvarende filter måtte jeg også lufte 7-8 ganger før jeg fikk ut alle luftboblene i systemet.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Husker når jeg monterte min vannustliller så synes jeg at den var "vanskelig" å lufte denne saken ordentlig. Uka før hadde jeg dratt av en annen bolt i dieselsystemet p.g.a. at jeg ville ha det tett (slet med luftproblemer i ukesvis....) og brukte FOR mye kraft, så jeg var hele tiden i tvil om hvor mye senterbolten kunne strammes (var redd jeg skulle dra over gjengen i lettmetallbunnen), og det samme skjedde med lufteskruen (og i den perioden luftet jeg systemet daglig......) på toppen. Det lakk, som oftes av lufteskruen......... :rolleyes:

 

Når det er sagt så er det ikke så enkelt å få en slik vannutskiller pottetett - dertil er det for mange muligheter for luft å komme inn / diesel å komme ut. 2 nipler, senterbolten, lufteskruen, 4 O-ringer, + + + + :eek:

 

Da kom jeg på den idéen og koble til vannustkiller / forfilter "romslig" - d.v.s. nok slakk på hhv slangen-inn og slange-ut. På denne måten kunne jeg løfte av hele filter-huset og snu det opp-ned og lufte gjennom avtapningskranen - samtidig som jeg faktisk kunne se luften som var igjen og bikke filteret slik at siste luftdråpen forsvandt!

 

Lufting gjennom avtapningsskruen i bunnen:

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

da forstår jeg at jeg ikke er hlet alene om å tukle med vannutskiller problemer...

 

 

Jeg får vel alllikevel prøve med Locktite for å se om det løser seg...

 

Fortsettelse følger nok i mot\rgen kveld når prosjektet er prøvd.

Link to post
Share on other sites

Dengang jeg hadde CAV Vannutskiller luftet jeg aldri på denne, men bare etter fødepumpen. Vannutskiller stod før fødepumpen, ved å lufte etter fødepumpe fikk jeg også med meg luft i CAV'n. Dette fungerte alltid hos meg.

Et annet tips er at CAV'n samler evt. dritt oppå filteret og ikke i glass skåla, så en ser ikke urenhetene visuellt. Snu retningen på inn/ut og dritten havner i glass-skåla. :cool:

 

 

Link to post
Share on other sites

Et annet tips er at CAV'n samler evt. dritt oppå filteret og ikke i glass skåla, så en ser ikke urenhetene visuellt. Snu retningen på inn/ut og dritten havner i glass-skåla.  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Har lest et eller annet sted at grunnen til at du har innløpet på toppen og vannutskilleren i bunnen på disse er at mikroskopisk små vanndråper blir presset gjennom filteret og dermed presses sammen med andre små dråper til de blir store nok til å bli værende igjen i glasset. Ved å snu retningen på filteret går du glipp av denne funksjonen. Men om den er så effektiv har jeg egentlig ikke peiling på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Innløpet blir fortsatt på toppen av filteret, dieselen blir i stedet først presset igjennom føringen i midten av filteret, deretter opp gjennom selve papirfilteret og ut. Istedet for motsatt, som er inn i toppen igjennom papirfilteret opp føringen i midten og ut.

CAV'en er et billig simpelt vannutskiller/filter, ingen sentrifugal effekt som på Separ eller Racor her nei.....

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...