Rastløs Startet 6.Mai.2005 Del på Facebook Startet 6.Mai.2005 (redigert) Jeg har aldri hatt vannsutskiller i båten før. Nå har jeg montert et kombiert filter og vannutskiller. Når er det egentlig man tapper et slikt filter ? Ser man bobler eller skille hvis det er vann i filteret eller hvordan fugerer egentlig dette ? Redigert 6.Mai.2005 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Jeg har aldri hatt vannsutskiller i båten før. Nå har jeg montert et kombiert filter og vannutskiller. Hei... Du tapper den når du ser det er vann i den. Vannet vil skille seg fra dieselen og sammle seg nederst i den gjenomsiktige beholderen. Det er lett å se om det er vann i den (Om den er montert på en plass som er synlig for imspesjon) Under beholderen er det en "kran" som du bare åpner og vannet renner ut, du lar det renne til du ser at det bare er diesel som kommer. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 6.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 - går det an å bruke locktite eller liknende på nipplene inn i CAV filteret. Det "svetter" i koblingene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 - går det an å bruke locktite eller liknende på nipplene inn i CAV filteret. Det "svetter" i koblingene. <{POST_SNAPBACK}> Du må tette med loctite eller liknende! Hadde samme problement og skjønte ikke med en gang hvorfor filteret ikke ble tett. Ved innstallasjon av et tilsvarende filter måtte jeg også lufte 7-8 ganger før jeg fikk ut alle luftboblene i systemet. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Husker når jeg monterte min vannustliller så synes jeg at den var "vanskelig" å lufte denne saken ordentlig. Uka før hadde jeg dratt av en annen bolt i dieselsystemet p.g.a. at jeg ville ha det tett (slet med luftproblemer i ukesvis....) og brukte FOR mye kraft, så jeg var hele tiden i tvil om hvor mye senterbolten kunne strammes (var redd jeg skulle dra over gjengen i lettmetallbunnen), og det samme skjedde med lufteskruen (og i den perioden luftet jeg systemet daglig......) på toppen. Det lakk, som oftes av lufteskruen......... Når det er sagt så er det ikke så enkelt å få en slik vannutskiller pottetett - dertil er det for mange muligheter for luft å komme inn / diesel å komme ut. 2 nipler, senterbolten, lufteskruen, 4 O-ringer, + + + + Da kom jeg på den idéen og koble til vannustkiller / forfilter "romslig" - d.v.s. nok slakk på hhv slangen-inn og slange-ut. På denne måten kunne jeg løfte av hele filter-huset og snu det opp-ned og lufte gjennom avtapningskranen - samtidig som jeg faktisk kunne se luften som var igjen og bikke filteret slik at siste luftdråpen forsvandt! Lufting gjennom avtapningsskruen i bunnen: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 6.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 da forstår jeg at jeg ikke er hlet alene om å tukle med vannutskiller problemer... Jeg får vel alllikevel prøve med Locktite for å se om det løser seg... Fortsettelse følger nok i mot\rgen kveld når prosjektet er prøvd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Dengang jeg hadde CAV Vannutskiller luftet jeg aldri på denne, men bare etter fødepumpen. Vannutskiller stod før fødepumpen, ved å lufte etter fødepumpe fikk jeg også med meg luft i CAV'n. Dette fungerte alltid hos meg. Et annet tips er at CAV'n samler evt. dritt oppå filteret og ikke i glass skåla, så en ser ikke urenhetene visuellt. Snu retningen på inn/ut og dritten havner i glass-skåla. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Et annet tips er at CAV'n samler evt. dritt oppå filteret og ikke i glass skåla, så en ser ikke urenhetene visuellt. Snu retningen på inn/ut og dritten havner i glass-skåla. <{POST_SNAPBACK}> Har lest et eller annet sted at grunnen til at du har innløpet på toppen og vannutskilleren i bunnen på disse er at mikroskopisk små vanndråper blir presset gjennom filteret og dermed presses sammen med andre små dråper til de blir store nok til å bli værende igjen i glasset. Ved å snu retningen på filteret går du glipp av denne funksjonen. Men om den er så effektiv har jeg egentlig ikke peiling på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Innløpet blir fortsatt på toppen av filteret, dieselen blir i stedet først presset igjennom føringen i midten av filteret, deretter opp gjennom selve papirfilteret og ut. Istedet for motsatt, som er inn i toppen igjennom papirfilteret opp føringen i midten og ut. CAV'en er et billig simpelt vannutskiller/filter, ingen sentrifugal effekt som på Separ eller Racor her nei..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.