Mastiff Startet 28.April.2015 Link til dette innlegget Startet 28.April.2015 Alubåten er ikke selvlensende, derfor trenger den en lensepumpe (selv om den også kan kjøres tom for vann når den kommer opp i plan). Jeg har kjøpt en helt grei pumpe på Biltema, og jeg tenkte jeg kunne lime den fast med Sicaflex 11FC (som vel er Sicas versjon av Tech-7, tror jeg). Det satt i aluminumsbunnen, men ikke på bunnen til pumpa, så den løsnet igjen da jeg prøvde å sette oppi resten av pumpa. Er det noen som har en gode idé som kan gjøres uten å bruke noe gjennomgangs i bunnen? Det er ingen steder den skal stå som den kan festes til noe annet, så den må festes i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 fest en trekloss e.l med sika/tec7, så skru pumpa fast i denne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Takk, jeg har tenkt på det, men slått det fra meg. Jeg vil ikke heve pumpa i det hele tatt hvis jeg kan unngå det, for båten er flatbunnet bakerst. Et annet alternativ jeg tenkte på, var å sette fire klosser, foran, bak og på hver side av pumpa og bruke strips eller strikk fra dem for å holde den nede, men det blir seende så jalla ut. Opplegget blir ikke skjult av noe. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Lim fast pumpa med sikaflex. e.l. du kan vel klipse løs pumpa fra delen du limer fast i bunnen av båten?ved behov. viss det er slik vanlig elektrisk lensepumpe du har. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Eh...leste du den øverste meldingen? Jeg prøvde. Det herdet i flere dager, men bunnen på pumpa løsnet fra limet med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Åj! :) se der ja! Mi sitter som fjell på 4rde, året. raspa ned delen på pumpa med 60 papir. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Det tenkte jeg ikke på, det er verd et forsøk! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Og avfette med aceton! Den pumpedelen er antagelig i en vanlig termoplast, så epoylim burde også funke bra til dette. Viktig at du avfetter aluen også, ikke alltid så greit å få limet til å bite godt i eloksert aluminium. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Vel, i aluminiumen satt det veldig godt! Jeg må skjære bort limet fra første forsøk med kniv... Jeg bruker ikke noe annet enn limsprøyte hvis jeg kan unngå det,aralditt og sånt er like ille for meg som betongstøping. Det blir alltid galt på en måte... Kan jeg forresten bruke rødsprit til å avfette? Jeg har ikke aceton her på hytta. Jeg har det hjemme, men det er to timer unna... Redigert 28.April.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Rødsprit bør gå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Bra, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Er det føler på pumpa? Slik at den begynner å gå av seg selv? Hvis ikke så kan du vel bare feste pumpa ett eller annet sted og legge ned en slangestuss? Regner med at båten ikke synker når du kan kjøre av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Ja, det er innebygd føler, og den har ikke montering til stuss. Dessuten er poenget å holde den så tørr som mulig, så den er klar til bruk av unger og eldre uten at de må begynne å øse. For ikke å snakke om at det er helt uaktuelt å la dem kjøre den tom, for hullet er under vannlinjen når båten ligger stille! Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Er det ikke enveisventil i lensehullet? Da hadde jeg kjøpt det med en gang. Det er fort gjort å glemme............ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Nei, det er det ikke. Må innrømme at jeg ikke har hørt om det engang! Jeg har hatt selvlensende båter i snart 20 år. Men hvis det fins, er jo det en god løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Her har du et stort utvalg, og noe som bør passe: http://webshop.nettbaat.no/categories/-lenseplugg-ventiler Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Takk! Jeg har noe som er veldig likt den messinggreia på 22-25, jeg kjenner den igjen på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Enveisventil med kule og bryter for lensepumpe høres for meg enklest ut. Både unger og gamle klarer vel å trykke på den bryteren:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Ja, jeg har allerede bryter på lensepumpa, men det er greit om pumpa står fast, og så nær bunnen som mulig, så den får med seg det meste av seg selv. Men jeg limte den i går på nytt med Sika, etter å ha brukt grovt sandpapir til å rive den opp og avfettet etterpå med rødsprit. Så håper jeg den sitter når jeg kommer ned igjen og sjekker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Du burde egentlig ha gjort det motsatt, avfettet først og så pusset. Ellers så pusser du forurensingene inn i plasten. Men den sitter sikkert likevel, mye bedre grep nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Vel, faktisk gjorde jeg begge deler, så vidt jeg kan huske! Både før og etter. Redigert 30.April.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Perfekt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.