Sequoia Startet 28.April.2015 Del på Facebook Startet 28.April.2015 En dynamo som plutselig startet å levere 16V ut tvang meg til å begynne gre litt i det elektriske. Det var greit å få tatt en titt for eksisterende opplegg er rimelig uheldig med tanke å nyttegjøre seg av faktisk tilgjengelig kapasitet. Motorer er KAD32 med orginale dynamoer (ikke ekstern regulator), og alle batterier er Bosch 140Ah (usikker på modellbetegnelse). Dynamo 1, lader kun Startbatteri 1. Startbatteri 1 har ingen annen forbruker enn motor 1. Dynamo 2 går til en skillediode som igjen fører til henholdsvis Startbatteri 1, og Forbruk 1 og 2 som er parallellkoblet. Startbatteriene starter hver sin motor. Jeg ser for meg å gjøre følgende: Dynamo 2 som jeg regner med har defekt regulator må fikses. Droppe skilledioden og erstatte den med en Pro Split R. Ha ett felles startbatteri for begge motorer. La det andre startbatteriet inngå i forbruksbanken. Hva tror dere? Noen anbefalinger og/eller tips? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Høres fornuftig ut. To separate startbatterier gir lite mening. Og nå kan du få utnyttet begge dynamoene også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 KAD32 ble vel levert med vanlig 60A Valeo generator med ekstern senseledning (men intern regulator). At generator gir 16-17 volt ut pleier være et sikkert tegn på at senseledning ikke har forbindelse med batteriet som lades. Mange båtprodusenter ignorerer sensefunksjonen og kopler sense til B+ slik at den ikke gir noen kompensering for spenningstap. Som punkt 1 ville jeg lokalisert den gule senseledningen og den er koplet til, evt ikke koplet til. Ved svikt i skillediode kan en få samme effekt. Er ellers enig i at ladeopplegget bør forbedres. Ingar skisset et veldig bra opplegg for lading med to motorer med generatorer som har senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Her er innlegget: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Mange muligheter altså. Løsningen med Prosplit vil nok funke fint. Den billigste opsjonen vil være å sjekke kapasitet på skilledioden. Er den minst lik total kapasitet på to generatorer er det jo bare å kople begge via skilledioden, samt kople senseledninger til på samme sted, etter skilledioden slik at spenning kompenseres. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Tanken bak den orginale løsningen er at du har et helt uavhengig startbatteri til rådighet. Uansett hva som skjer i den ene dynamokretsen så påvirker ikke dette den andre. Om noe skjer i den ene kretsen vil du alltid få start på den andre motoren. Med ditt nye forslag vil du jo få mye bedre utnyttelse av kapasiteten til dynamoene, men med prosplitt innfører du altså ett "single point of failure". En enkel feil kan medføre at du ikke får start på noen av motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Nå er jeg ikke sikker om jeg forstår deg riktig, JRK, det må vi få avklart her. Pro Split har ikke noe å gjøre med startmotorene, siden den -kun- "transporterer" strøm fra dynamoene til batteriene.Start- eller andre krets blir ikke noe forandret på i det hele tatt.Tvert imot sikrer PSR-T at begge dynamoer kan lade begge start-batterier (så sant at 2 er tilkoblet).Det betyr at enheter som er tilkoblet andre motoren (batteri/vifte/pumper/instrumentbord mm.) får normal ladestrøm også når den der tilhørende dynamo svikter.Og pga. "FailSafe" oppbygging av PSR (startkrets er prioritert) gjøres dette t.o.m. hvis selve PSR ville være skadet.Samtidig forhindrer ProSplit også (aktiv) at dynamoen (-e) kan sende høy og skadelig spenning ut til batteriene og inn i systemet.Allerede denne forskjellen ville trådstarteren ha kjent hvis han hadde Halogen-pærer,ofte er det slutt med dem allerede ved spenninger som er tydelig >15V.Og det er det absolutt minste problemet som overspenninger kan gjøre, noe som en lang rekke kunder her kan bekrefte at de måtte oppleve før de installerte PSR.Så, også PSR og PSR-T kan feile siden det er et stykke menneskelagd teknikk. Men det burde helst ikke betegnes som "singel point of faillure",enkelt sagt siden funksjonene betyr helt det omvendte. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Windy37GM Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Jeg laget nytt opplegg i vår Bavaria32 sport. Tegnet det også pånytt fordi Bavaria ikke hadde tegninger (eller gadd å sende de) Jeg ser også at jeg ikke satte det ene start til forbruk, men reduserte Ah på start fra 140 Ah til 100Ah. merket ingenting på startegenskapene. Forburkbatteriene gikk opp fra 140Ah pr stykk til 180Ah pr stykk. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Alltid fint med koblingsskjema. ...bare at du for ordens skyld kunne bytte/presisere to ord på "PSR-T"-symbolet."Ignition sense inn 1" (og "2" på andre side) burde betegnes med "FeedPos" 1 og 2,fordi det finnes også kontakter med direkte betegnelse "Sense" på PSR.Forskjellen er at "FeedPos" er signalledning for å slå av / på enheten,(kobles til D+/61 eller en annen spenningskilde som fører >+3VDC når dynamoen produserer), mens "Sense"-kontaktene er forbeholdt sense-kabler enten fra ekstern eller intern regulator.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Nå er jeg ikke sikker om jeg forstår deg riktig, JRK, det må vi få avklart her. Pro Split har ikke noe å gjøre med startmotorene, siden den -kun- "transporterer" strøm fra dynamoene til batteriene. Start- eller andre krets blir ikke noe forandret på i det hele tatt. Man kan jo tenke seg en feil i Pro Split der begge utgangene blir sammenkoblet. Da kan du risikere at du tømmer både forbruks og startbatteriene til forbruk. Når du da skal starte opp igjen er det tomt for strøm på alle batteriene. Jobber med offshorefartøyer og der er DNV og andre klasseselskaper veldig skeptisk til slike komponenter, så jeg er nok farget av dette. I seg selv er jo Pro Split et produkt jeg gjerne vil anbefale, men man bør ha tenkt igjenomm konsekvensene. Selv kjører jeg med tilsvarende løsning (selv om jeg har bare en dynamo), men flere ladekilder som lader både forbruk og start. Dette kan jeg fordi jeg har agregat som backup om uhellet skulle være ute. Om jeg hadde vært diax så hadde jeg valgt Pro Split men hatt et ekstra startbatteri, som hadde vært koblet fysisk fra resten Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Jeg forstår tankegangen, men synes at det er litt vel "negativ". Da i så fall tror jeg er man kommet så langt at man også kan tvile på veldig mye annet, f.eks. på alle dynamoer og dioder som jo skal sperre for at batteriene utlades over diodene. Også dette skjer, men t.o.m. ved dette eksemplet er ProSplit bedre rustet enn dynamoene. For det første tåler også de minste reléene i PSR minst 19 ganger mer korstlutningsstrøm enn de fleste dynamoene jeg vet om,og det andre er at kontakt mellom reléene bare kan finne veien når reléene (NO) selv er under styrespenning. Men for å få til det trenger man fire forskjellige feil samtidig og akkurat denne sannsynligheten anser jeg som veldig lite. I alle fall etter erfaringene som ble gjort siden PSR kom på markedet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.