Jump to content

Koble solcelleregulator på landstrømlader

Johnnyboy

Recommended Posts

Jeg skal til å montere et 100W solcelle-panel med tilhørende MPPT regulator (Tracer 1210RN, 10A) i båten. Regulator er montert rett ved landstrømladeren (Cristec CPS3, 25A). 

Jeg lurer nå på om jeg kan koble lade-utgangen på regulator rett på lade-utgangen på landstrømladeren? Skulle gjerne sluppet å strekke et ekstra sett kabler til batteri; er veldig knotete å komme til. 

Jeg planlegger ikke på bruke solcellene og landstrømlader samtidig, men er dette en forsvarlig

måte å gjøre det på?

Takk for svar! 

Jeg frister meg på et par oppfølgingsspørsmål:

1. Vil det være et problem om både landstrømlader og regulatoren lader samtidig? Ikke det at jeg planlegger det, men det

kan jo skje at man er litt uvøren, og glemmer seg...

2. Bør jeg ha brytere for å kunne koble fra både strøm fra regulator og fra panelene? Jeg er oppdratt fra barnsben av

å stenge all strøm på apparater man ikke bruker.

Redigert av Johnnyboy (see edit history)

Dersom du som mange andre har landstrømladeren koblet til forbruksbatteriet, vil jeg foreslå en bryter, eller egentlig en vender som du kan slå ladingen fra solcellepanelets regulator over på startbatteriet når du har landstrøm. Jeg har det slik, dog automatisk via noen små dioder og et rele, og det funker utmerket. Da får du utnyttet begge ladekildene dine og ladet både start og forbruksbatteri.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk Lars H. for gode innspill!

Når det gjelder ditt spørsmål Magne A., så har jeg båten i båsen på vinteren (Vestlandet, klar til dyst!), med varmerør og slikt påkoblet, og da går landstrømladeren uansett. Det er mange situasjoner hvor hvor man i sommerhalvåret trenger å koble

seg på landstrøm for å få ut 220v i båten i forbindelse med ymse vedlikehold og slikt, og da oppstår situasjonen med to kranglende ladere som TasleT nevner. Men jeg er enig med deg Magne A., med 100w solceller trenger jeg egentlig ikke ladingen fra landstrømmen, men jeg trenger de 220v for varmerøret på vinteren...

Hovedgrunnen til at jeg vil ha 100w med solceller, er at jeg vil ha muligheten til å ligge dagesvis i uthavn med durende kjøleskap og lading av ymse duppeditter, uten at jeg må bekymre meg for meget...

Hei,

Skjønner ikke skepsisen til sammenkobling av flere ladekilder? Det er jo ingen som slåss om ladespenningen. Om det er dynamo, solcelle eller batterilader, så har jo alle sine egne regulatorer, som virker uavhengig av hverandre. Dynamo og solcelle senser jo bare på en sluttspenning, når denne nåes så slutter de bare å lade. Når det gjelder flere batteriladere er jeg enig for da griper de inn i hverandres ladesykluser.

Jeg har kombinert dette i 20 på 3 forskjellige båter med forskjellig utstyr år og aldri hatt problemer.

Helt enig med JRK. De gangene du har dette "problemet" vil du jo lade på natta med laderen, og om dagen vil sikkert laderen kunne levere mer enn solcella. Da får den bare hvile da...

Det er noe annet hvis du har en fin batterilader med masse fancy sykluser den skal igjennom. Da er jeg enig med Lars om å vippe over solcella til start.

Men du må ikke bare bryte solcellekretsen. Den skal være tilkoblet et batteri.

Hei!

En liten oppklaring jeg har oppdaget siden siste post. Jeg har ikke separerte batterier for forbruk og start; begge batteriene

er i parallell, 2x110Ah. All lading går direkte til denne ene banken.

Et spørsmål til deg Taunus: Hvorfor kan man ikke bryte solcellekretsen (jeg er grønn på dette temaet)?

Kunne det vært en løsning å kun koble på en bryter på ladekabelen fra landstrømsladeren?

Slik at det er solcellen som tar seg av vedlikeholdsladingen, men jeg kan ha landstrøm koblet på når jeg trenger 220v ombord, feks til varmerør i vinterhalvåret? Om situasjonen skulle være slik at batteriene er neste utladet (feks i en gjestehavn etter dagesvis i uthavn), kan jeg jo da smelle over bryteren, slik at landstrømsladeren + solcellen kan gjøre jobben kjappere...

• 6 måneder senere...

Ja, da tenkte jeg bare å rapportere hvordan det har gått med mine 2x 50w seriekoblede paneler på taket, og MPPT regulator (Tracer 1210RN, 10A med tilhørende LCD panel) i båten, samt bryter for å koble ut landstrømladeren (Cristec CPS3, 25A).

Fantastisk

Det har vært fantastisk å ha kjøleskapet putrende i flere dager uten noen annen form for lading enn panelene. Jeg lå til kais et par dager på besøk hos en venn, fine, nesten helt skyfrie soldager i juli, og min NASA BM-1 batterimonitor rapporterte om 2A ut av batteriet på ett døgn. Hadde ingen andre forbrukere enn kjøleskapet (snitt 0.8A i timen), som dog var fullastet og ferdig nedkjølt. Det er jeg godt fornøyd med. Panelene ligger flatt på taket på min Antares 7.80. 

Problemer - lader for mye?

Jeg har ikke brukt landstrømladeren så langt, bun solcellene. Men, utover høsten, på mine ukentlige inspeksjonsrunder i båten (ikke fått brukt den noe særlig i høst, da dårlig vær/helg/småbarn ikke har gått helt opp), la jeg merke til at batteri-monitoren viste vel mye lading inn på batteriet. 8A ei uke, så 14A neste uke etter der....sist jeg var innom var den oppe i 42A inn på batteriet. Jeg må anta at batteriet var fulladet da jeg klappet til kai, da jeg hadde gått i 3 timer, og min Suzuki DF150 trøkker godt med lading inn. BM-1 har tidligere ligget på 100%, den viser nå 90% kapasitet....

Feil med regulatoren?
Er det mulig at batteriene har tatt kvelden? Det er en 3 år gammel 2x110Ah bank, Sealed lead. Den har, før jeg monterte solpanelene, blitt pleiet godt av landstrømladeren (Cristec CPS3), og BM-1 har vist 100% kapasitet (faktisk 104%). Batterispenningen ligger nå på 12.8v når jeg har vært innom rundt kl.21 på kvelden, så i disse dager (lav sol, overskyet og tidlig mørkt her på Vestlandet, 10grader) betyr det vel at MPPT-regulatoren ikke har hatt noe å tilby batteriet på ca 3-4 timer. 

Kan det være noe feil med regulatoren? Har sjekket alle innstillinger på den; alt fra temperatur-kompensering, valgt riktig batteritype og kapasitet.

Jeg tror ikke det er det batterimonitoren som ikke gjør jobben sin. Har sjekket den med å skru på ulike forbrukere, og den viser helt korrekt strøm ut, samt at når solcellene lader, kan jeg trekke fra det de leverer inn og forbruker drar ut, og det blir korrekt visning på netto inn/ut, så jeg tror den funker bra....

Hadde satt pris på om noen har synspukter på dette...

Hei!

Takk for innspill. Mitt problem er altså ikke at jeg kjører de to laderne samtidig.

Landstrømlader er koblet fra med egen bryter, og jeg bruker nå bare solcelleladeren. 

Det jeg lurer på, er hvorfor solcelle-regulatoren fortsetter å lade så mye (jfr mitt innlegg over her), selv etter at batteribanken burde vært fulladet?

Jeg har ca samme solcellepanel 2x60 w.

Mitt inteykk er at landstøm lader klarer et bedre resultat.

Lader skal gi gi ca 10% av banken for å klare å lade effetivt. 25 amp kan du lade 250 amp batteribank. 3 x 110 går nok fint.

Solcelle legger på 4 - 8 amp, da litt lite over tid til å toppe. Jeg har bryter på ledning fra panel før regulator, da regulator ikke har godt av å gå uten belastning.

Prøv å topp batteriene med landstrøm laderen.

Da føler iallefall jeg de holder lengre.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...