Jump to content

Hvor mye bunnstoff til 36 ft. seilbåt

Allegro27

Recommended Posts

Jeg har også litt dårlig erfaring med VC17, det er det som satt på båten når jeg kjøpte den, har hatt den ett år nå, men den er bra mye begrodd etter ett år på sjøen. Skal ha den opp for bunnstoffing om en uke. Har ikke tidligere erfaringer med VC17, men tenkte å prøve det ett år til. Har forstått at jeg må ha minst to strøk. Alternativt kan jeg gå for waterglide i stedefor, men må jeg da prime?

Jeg kjøpte og båt med Vc 17, og var missfornøyd, og prøvde på ny og på ny.

Alle mulige forutsettninger ble nevnt og prøvd.

Minst 2.3 trøk.

Røre nok.

Bare rulle i en rettning, fartsretning.

Bare smøre på fallende vann og medvind, med solen i cenit (den siste var tøys).

Fikk aldri Vc 17 til å fungere hos meg. Fikk faktisk kjeft fra slippformann for årets mest tilgrodde båt ett år, og det var under ett år etter at jeg var oppe sist.

I fjor smørte jeg waterglide rett på gammel vc17.  Grunnen var at de har liknende egenskaper, så det var for å slippe priming etc, og en runde til med vc17 var uaktuelt for meg.

Ingen kunne si om det var OK å legge det rett på, men jeg tok en sjanse.

Har ikke vært oppe igjen enda, men fasit er at jeg fremdeles holder 5,5 knop for motor nå snart ett år etter, mot en fart på 6,2 på nysmurt skute.

Med Vc17 var jeg under 4 knop på denne tiden av året.

Ingen synlige tareskoger på ror eller i vannlinje så langt, mot gjenngrodd med vc 17.

Aller best erfaring fra tidligere har jeg med selvpolernde bunnstoff, men skal jeg ha på det må jeg nok prime først frykter jeg, og derfor prøvde jeg waterglide, og den ser såpass ok ut i praksis at det blir nok en runde til i år, men for første gang med denne båten kan jeg vente med vårpussen til frihelgene i mai er unnagjort  :yesnod:

Men som sagt, ikke vært oppe enda, så jeg har ikke studert det i detalj under.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja men da kjører jeg på med waterglide jeg også. Gidder faktisk ikke å prøve ett år til med VC17 siden du har samme erfaring. Har aldri opplevd så mye groe på en båt på ett år før som den jeg har nå. Legger det rett oppå VC17 jeg og, for å prime og bunnstoffe er like ille kjedelig som å male hus, så det gjør jeg minst mulig. Skal bli spennende å se hvor mye bedre waterglide fungerer. Det kan i hvert fall ikke bli verre. Jeg har også best erfaring med selvpolerende bunnstoff fra før, men da må det vel primes og herjes i timesvis ekstra under båten som du sier...

Dere MÅ vaske båten gjennom sesongen hvis VC17 skal gå bra.. I fjor lå jeg ute frå juni til juni, med en liten vask før siste regatta.. Når jeg tok den opp var det bare et tynt slimlag på båten... 

Nok VC 17 er livsviktig!! ikke vær gnien.. 

Et bad i løpet av sommeren fikser biffen.. men ligger man mye i ro er det jo likegreit å gå for selvpolerende.. Jeg har bare positive erfaringer med VC 17.. hatt det på i 4 år nå og det har ikke grodd noe som helst en eneste gang hos meg.. 

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Oppdatert etter helgens utflukt.

Oppnådde sjelden mer enn rett over 4 knop for motor denne helga.

Det betyr at neste års effekten på Waterglide muligens ikke er så bra som først antatt, for det var erfaringer fra i vinter.

Noe bedre enn Vc17 er den nok uansett..

Seiler dog 5-6 knop greit, så mulig propellen og er grodd, og det er jo ikke bunnstoffets feil....

Fasit kommer først når skuta går på land, mao ca Juni.

Tipper jeg legger på selvpolerende i år dersom jeg får tid...  :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...