Jump to content

Gjelder Flytedress som redningsvest?

cosmic

Recommended Posts

Det er ikke lett å finne ut av.

Den opprinnelige regelen sa vest eller annet egnet flyteutstyr.

På den annen side ble en kar bøtelagt i fjor for å ha flåte istedetfor vester til alle.

Forslaget i Stortinget sa hvis jeg husker rett redningsvest.

Skal bli spennende å se hvordan dette blir håndhevd.

Jeg bruker alltid seilvest i båten. Jeg kommer ikke til å bruke redningsvest.

Guest Avmønstret#

Egnet flytevester sier loven. I mange sammenhenger vil jeg tenke flytevest, eller andre flytebrygge er svært egnet.

Men hvem ga beskjed? Om du mener det er noe å høre på så bør det ha vært politiet, er det en selger så er det stor grunn til mistro ;-)

Dette er lovteksten;

Vedtak til lov om endringer i småbåtloven (påbud om bruk av flyteutstyr i fritidsbåter)
I.
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter skal ny § 23 a lyde:
§ 23 a Bruk av egnet flyteutstyr om bord
I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Ansvar etter første punktum, jf. § 27 og § 28, påhviler den enkelte som har plikt til å ha på seg flyteutstyr. For barn under 15 år påhviler ansvaret båtfører.
Kongen kan i forskrift fastsette unntak fra kravet i første ledd, herunder i situasjoner der sikkerheten generelt er ivaretatt på annet vis.

II.
Loven trer i kraft 1. mai 2015.

Dette er lovteksten;

Vedtak til lov om endringer i småbåtloven (påbud om bruk av flyteutstyr i fritidsbåter)
I.
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter skal ny § 23 a lyde:
§ 23 a Bruk av egnet flyteutstyr om bord
I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Ansvar etter første punktum, jf. § 27 og § 28, påhviler den enkelte som har plikt til å ha på seg flyteutstyr. For barn under 15 år påhviler ansvaret båtfører.
Kongen kan i forskrift fastsette unntak fra kravet i første ledd, herunder i situasjoner der sikkerheten generelt er ivaretatt på annet vis.

II.
Loven trer i kraft 1. mai 2015.

Da burde jo flytebelte med CE merking være godkjent?

Men har de kommet til Norge enda?

bilde

bilde

bilde

Jara Wynja

Guest Avmønstret#

Har jo kommet frem at skille i brunfargen på overkroppen er svært viktig for mange båtbrukere, et slikt belte må være en god løsning. 

-------

Spørsmålet er hva en mener med "egnet". At et sånt belte vil hjelpe en med å flyte er det vel liten tvil om, hvis man drar i snora. 

Men hvis det ikke er automatisk oppblåsning så vet jeg ikke, har ikke fått med meg at det har blitt solgt vester/flyteutstyr med kun "snorutløsning" i Norge?

Kan forestille meg at grensen for "egnet" kanskje går i at det enten skal gi oppdrift i utgangspunktet (vanlige vester og alle flyteplagg), eller at det er automatisk oppblåsning?

Kan forestille meg at det er et naturlig sted å sette grensa for "egnet". At flyteutstyret enten har oppdrift i utgangspunktet eller blåser seg automatisk opp. Men det finnes vel kanskje belter med automatikk og?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...