cosmic Startet 29.April.2015 Del på Facebook Startet 29.April.2015 (redigert) Fikk beskjed på at jeg må ha flytevest i tillegg til flytedress ifbm.nye påbudet. Kan vel ikke være riktig? Var litt kjapp der. Fant tillegget til lovforslaget,og der står det vel egnet flyteutstyr om jeg har funnet rett. Redigert 29.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Hvem ga beskjed? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Det er ikke lett å finne ut av. Den opprinnelige regelen sa vest eller annet egnet flyteutstyr. På den annen side ble en kar bøtelagt i fjor for å ha flåte istedetfor vester til alle. Forslaget i Stortinget sa hvis jeg husker rett redningsvest. Skal bli spennende å se hvordan dette blir håndhevd. Jeg bruker alltid seilvest i båten. Jeg kommer ikke til å bruke redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Egnet flytevester sier loven. I mange sammenhenger vil jeg tenke flytevest, eller andre flytebrygge er svært egnet. Men hvem ga beskjed? Om du mener det er noe å høre på så bør det ha vært politiet, er det en selger så er det stor grunn til mistro ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Autokorrektur..... Egnet flyteutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Her har de et mer presist uttrykk i Junaiten: PFD - Personal Floating Device. Det dekker vest eller annet flyteplagg, men ikke flåte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
hanse325 Svart 29.April.2015 Del på Facebook Svart 29.April.2015 Dette er lovteksten; Vedtak til lov om endringer i småbåtloven (påbud om bruk av flyteutstyr i fritidsbåter) I. I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter skal ny § 23 a lyde: § 23 a Bruk av egnet flyteutstyr om bord I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Ansvar etter første punktum, jf. § 27 og § 28, påhviler den enkelte som har plikt til å ha på seg flyteutstyr. For barn under 15 år påhviler ansvaret båtfører. Kongen kan i forskrift fastsette unntak fra kravet i første ledd, herunder i situasjoner der sikkerheten generelt er ivaretatt på annet vis. II. Loven trer i kraft 1. mai 2015. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 29.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2015 Det var bare en bekjent som sa det på fleip,men det fikk meg til å lure litt. Var ute i en 17' øyen,og der blir det brukt flytedress,amen. I storebåten,som ikke er vestpliktig etter lengden,bruker jeg automatvest når jeg er alene,eller fremme på dekk.Blir ingen forandring på det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Dette er lovteksten; Vedtak til lov om endringer i småbåtloven (påbud om bruk av flyteutstyr i fritidsbåter) I. I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter skal ny § 23 a lyde: § 23 a Bruk av egnet flyteutstyr om bord I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Ansvar etter første punktum, jf. § 27 og § 28, påhviler den enkelte som har plikt til å ha på seg flyteutstyr. For barn under 15 år påhviler ansvaret båtfører. Kongen kan i forskrift fastsette unntak fra kravet i første ledd, herunder i situasjoner der sikkerheten generelt er ivaretatt på annet vis. II. Loven trer i kraft 1. mai 2015. Da burde jo flytebelte med CE merking være godkjent? Men har de kommet til Norge enda? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Philonica III Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 ja ja, gikk en stund før jeg fikk øye på vesten-- Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Har lest tester med belter hvor de har tatt på seg beltet svømt et stykke ned og dratt i snora. De fløyt rett opp, og dette var en testperson på 200 pund. Burde være godt nok det! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Har jo kommet frem at skille i brunfargen på overkroppen er svært viktig for mange båtbrukere, et slikt belte må være en god løsning. ------- Spørsmålet er hva en mener med "egnet". At et sånt belte vil hjelpe en med å flyte er det vel liten tvil om, hvis man drar i snora. Men hvis det ikke er automatisk oppblåsning så vet jeg ikke, har ikke fått med meg at det har blitt solgt vester/flyteutstyr med kun "snorutløsning" i Norge? Kan forestille meg at grensen for "egnet" kanskje går i at det enten skal gi oppdrift i utgangspunktet (vanlige vester og alle flyteplagg), eller at det er automatisk oppblåsning? Kan forestille meg at det er et naturlig sted å sette grensa for "egnet". At flyteutstyret enten har oppdrift i utgangspunktet eller blåser seg automatisk opp. Men det finnes vel kanskje belter med automatikk og? Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Det finnes nok, ikke studert samtlige modeller enda. Men skal bestille meg en når lønna tikker inn :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 (redigert) http://wordlesstech.com/2012/03/02/restube-personal-lifesaver/ Ørliten klædd. Veier 200g. Gir ingen skiller i brunfargen. https://youtu.be/tqj35WZXO-0 https://youtu.be/tqj35WZXO-0 Redigert 5.Mai.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Når det er forhold der dette er godt nok, så vil det rent sikkerhetsmessig være like trygt uten også. Dette er mao kun for å komme rundt loven, ikke for å følge dens hensikt som vel skulle være å øke sikkerheten. Men i forhold til seilvest skulle det vel bli hipps om happ. Badeleker begge deler... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.