Jump to content

sliter med å få min volvo penta 25hk i gir


Neptun:)

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en joda 24, med en volvo penta 2 sylindra 25hk, motor og båt er fra ca 77,   noen ganger jeg skal sette den i gir (gjelder framover og bakover) så vil den ikke gå i gir,  tar jeg den i fri igjen og i gir så tar den tak etter hvert,  først så tenke jeg det kanskje var gir vaieren men siden det er begge veier så er jo det ganske utenkelig,   jeg tenke jeg skulle sjekke girolja og bytte den, mulig jeg er veldig dum, men jeg finner verken tappeplugg eller påfyllingsplugg på giret. er det noen som klarer og finne et bilde eller forklare meg hvordan jeg finner det, og hva slags type olje som skal på?  er det noen andre ting som kan gjøre dette hvis det verken er giroljen eller gir vaieren ( er forresten en spak til gir og en til gass, utrolig upraktisk spør du meg men sånn er det nå i hvert fall)  eller er rett og slett giret slitt ut? det kommer en lyd når den blir satt i gir som at den slurer litt, det er jo ikke så rart for det er akkuratt det den gjør,  men når den først kommer i gir, så går den rett i, ingen bankelyder eller noe som helst,  hadde det vært helt slitt ut så hadde den vel antageligvis slura litt eller hvertfall ikke gått mykt og fint, eller er jeg på jordet igjen?   tusen takk for svar på forhånd, håper noen tar seg tid til å hjelpe meg:) ellers er jeg veldig fornøyd med den nye båten, (og motoren)

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post

Du må oppgi hva slags motor og gir du har så blir det lettere å hjelpe.

 

Edit: Kan det f.eks. være Volvo Penta 11 og girproblemer så finnes det allerede tråder om dette her inne. 

Søk f.eks på motornavnet og gir eller girolje 

 

På noen gir kan du dra opp oljen i peilepinnens hull. Du får neppe ut all oljen da, men  det er kanskje ikke så farlig.

Kan være fordel at motoren har varmet opp drevet for å suge ut oljen med vakuumpumpe.

 

Hvis det er fylt på rød olje ATF / GL-5 / hypoid  på drevet og det er et VP gir/seildrev så skal oljen byttes til 15W-40 motorolje, eller samme som motoroljen.

Noen har hatt problemer med innkobling av giret. Oljebyttet er ny instruks fra VP som tidligere spesifiserte rød girolje til sine drev. Det er fordel å få ut mest mulig av gammel olje ved skifte av type.

 

Når du finner peilepinnen så er det gjerne slik at nivået og pinnens posisjon er viktig, ellers kan det blir feil mengde.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Ja, du har nok skrevet før editeringen, index. Husket etterhvert at det var snekke, ja. :crazy:

 

Edit: Kikket litt innpå her og det er vel ikke helt usannsynlig at du har Volvo Penta 11 (noe).

Du kan f.eks se på denne manualen og søke etter "drain" så ser du tappepluggene for motorolje hhv. girboksen.

 

http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf

 

 

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...