Neptun:) Startet 29.April.2015 Link til dette innlegget Startet 29.April.2015 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en joda 24, med en volvo penta 2 sylindra 25hk, motor og båt er fra ca 77, noen ganger jeg skal sette den i gir (gjelder framover og bakover) så vil den ikke gå i gir, tar jeg den i fri igjen og i gir så tar den tak etter hvert, først så tenke jeg det kanskje var gir vaieren men siden det er begge veier så er jo det ganske utenkelig, jeg tenke jeg skulle sjekke girolja og bytte den, mulig jeg er veldig dum, men jeg finner verken tappeplugg eller påfyllingsplugg på giret. er det noen som klarer og finne et bilde eller forklare meg hvordan jeg finner det, og hva slags type olje som skal på? er det noen andre ting som kan gjøre dette hvis det verken er giroljen eller gir vaieren ( er forresten en spak til gir og en til gass, utrolig upraktisk spør du meg men sånn er det nå i hvert fall) eller er rett og slett giret slitt ut? det kommer en lyd når den blir satt i gir som at den slurer litt, det er jo ikke så rart for det er akkuratt det den gjør, men når den først kommer i gir, så går den rett i, ingen bankelyder eller noe som helst, hadde det vært helt slitt ut så hadde den vel antageligvis slura litt eller hvertfall ikke gått mykt og fint, eller er jeg på jordet igjen? tusen takk for svar på forhånd, håper noen tar seg tid til å hjelpe meg:) ellers er jeg veldig fornøyd med den nye båten, (og motoren) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Du må oppgi hva slags motor og gir du har så blir det lettere å hjelpe. Edit: Kan det f.eks. være Volvo Penta 11 og girproblemer så finnes det allerede tråder om dette her inne. Søk f.eks på motornavnet og gir eller girolje På noen gir kan du dra opp oljen i peilepinnens hull. Du får neppe ut all oljen da, men det er kanskje ikke så farlig. Kan være fordel at motoren har varmet opp drevet for å suge ut oljen med vakuumpumpe. Hvis det er fylt på rød olje ATF / GL-5 / hypoid på drevet og det er et VP gir/seildrev så skal oljen byttes til 15W-40 motorolje, eller samme som motoroljen. Noen har hatt problemer med innkobling av giret. Oljebyttet er ny instruks fra VP som tidligere spesifiserte rød girolje til sine drev. Det er fordel å få ut mest mulig av gammel olje ved skifte av type. Når du finner peilepinnen så er det gjerne slik at nivået og pinnens posisjon er viktig, ellers kan det blir feil mengde. Redigert 30.April.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 En Joda 24 har neppe seildrev, småbåtentusiasten! Alternativene her er vel enten feil/for lite olje eller utslitt kon. Jeg ville ha prøvd oljeskift først, for å se om det hjelper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Ja, du har nok skrevet før editeringen, index. Husket etterhvert at det var snekke, ja. Edit: Kikket litt innpå her og det er vel ikke helt usannsynlig at du har Volvo Penta 11 (noe). Du kan f.eks se på denne manualen og søke etter "drain" så ser du tappepluggene for motorolje hhv. girboksen. http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf Redigert 30.April.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Hei, takk for hjelp, har funnet ut st jeg har en Volvo penta md11c, skal titte litt på den siden og andre linker:) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.