Jump to content

VP MD 17 demontering i båt


Nybåt

Recommended Posts

Har slitt med en VP MD 17 som blir for varm. Gjort alle de anbefalte rundene med systemrens, pianostreng osv, men ingenting ser ut til å virke. Det er den ene sylinderen som blir vesentlig varmere enn de to andre. Er det mulig - og i tilfelle hvordan gjør jeg det - å "demontere" denne mens motoren står i båten for å se på kjølekanalene, eller må motoren opp og ut?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Alt er avhengig av tilkomst.

 

I vår båt er tek det eit par timar å demontera og ta ut motoren. Yanmar 18 hk,

For denne jobben er det ikkje sikkert motoren må ut av båten. Det kan vera nok å flytta den til ein stad med betre tilkomst.

Hugs å merka alle slangar og leidningar godt. Det er òg lurt å tappa vatn og olja før du demonterar....

 

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel deler til den? Jeg har kjøpt nye deler, samt at det er vel greit å få tak i brukte deler. Bestilte dieselpumpe fra en brukthandler i Sverige f.eks.

 

Men det er mulig 31k er litt i overkant, men om alternativet er en annen type motor med ombygging av motorfester og ny gearkasse, instrumentpanel m.m så er det ikke sikkert en byttemotor som er lik er en dum ide...

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Går fint å få tak i deler. lett å få tak i ny overhalt motor også selv om 31 er i overkant av hva som er rimelig. Sikkert lurt å gå over til ferskvannskjøling også.

 

MEN:

 - jeg ønsker i første omgang å få noen tips og hjelp til hvordan jeg demonterte fremre sylinder uten å fjerne motoren. Har manualen og det er løslig beskrevet der, men ikke særlig dekkende.

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynn med og skru av eksos manifold. skru deretter ut skruen på toppdekselet. Da vil du se ventilene. skru disse ut, sitter med 2 skruer. sitter også et oljerør inn på siden . løsne skruen du ser og vri det til siden. løft ut ventilstengene. Du vil da komme til 4 muttere, en i hvert hjørne. skru de av. løft av topp. deretter sylinder. press ut sylinderforing i en presse. Du vil nok finne et tykt lag med drit ;) håper du skjønnte noe av denne skrivinga :)

Redigert av Kimandre88 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merk støtstenger mm slik at de kommer på samme sted. Disse har slitt deg inn med de delene det tilhører, og må tilbake på samme plass. Pass også på shimsingen under sylindrene, denne må være som før. Og rett sylinder på rett plass selvfølgelig. Deretter er det bare å presse ut foringene og skrape rent. Men du trenger nye pakninger, og tetninger til foringene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...