Nybåt Startet 30.April.2015 Del på Facebook Startet 30.April.2015 Har slitt med en VP MD 17 som blir for varm. Gjort alle de anbefalte rundene med systemrens, pianostreng osv, men ingenting ser ut til å virke. Det er den ene sylinderen som blir vesentlig varmere enn de to andre. Er det mulig - og i tilfelle hvordan gjør jeg det - å "demontere" denne mens motoren står i båten for å se på kjølekanalene, eller må motoren opp og ut? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Hei Alt er avhengig av tilkomst. I vår båt er tek det eit par timar å demontera og ta ut motoren. Yanmar 18 hk, For denne jobben er det ikkje sikkert motoren må ut av båten. Det kan vera nok å flytta den til ein stad med betre tilkomst. Hugs å merka alle slangar og leidningar godt. Det er òg lurt å tappa vatn og olja før du demonterar.... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Motoren har single sylindre og topper og er grei å demontere. Vil anbefale å presse ut sylinderforingene og sjekke manifolden. Antar den er sjøvannskjølt. Anbefaler ombygging med Martec sats. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 30.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2015 jeg har ikke gjort det før. Er det noen som kan peke meg til instrukser på hvordan jeg gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
lilo Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Det finnes instruksjonsbøker hvis du søker på nettet som beskriver hva du gjør. Husk på og merke sylindere, shimser og topper så du vet hvor de skal sitte. Sitér dette innlegget Link to post
lilo Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Det ligger forresten en md 17c på finn som er ferskvannskjølt til 31000 som du heller burde gå for. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Vær obs på at C og D har forskjellig gir. C har rett utgang, D er vinklet 8gr. nedover. 31000,- virker godt overpriset. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Det ligger forresten en md 17c på finn som er ferskvannskjølt til 31000 som du heller burde gå for. 31.000 for en motor som er innpå 40 år gammel og som det ikke finnes deler til vil jeg ikke anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Det finnes vel deler til den? Jeg har kjøpt nye deler, samt at det er vel greit å få tak i brukte deler. Bestilte dieselpumpe fra en brukthandler i Sverige f.eks. Men det er mulig 31k er litt i overkant, men om alternativet er en annen type motor med ombygging av motorfester og ny gearkasse, instrumentpanel m.m så er det ikke sikkert en byttemotor som er lik er en dum ide... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Går fint å få tak i deler. lett å få tak i ny overhalt motor også selv om 31 er i overkant av hva som er rimelig. Sikkert lurt å gå over til ferskvannskjøling også. MEN: - jeg ønsker i første omgang å få noen tips og hjelp til hvordan jeg demonterte fremre sylinder uten å fjerne motoren. Har manualen og det er løslig beskrevet der, men ikke særlig dekkende. Redigert 4.Mai.2015 av Nybåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kimandre88 Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Begynn med og skru av eksos manifold. skru deretter ut skruen på toppdekselet. Da vil du se ventilene. skru disse ut, sitter med 2 skruer. sitter også et oljerør inn på siden . løsne skruen du ser og vri det til siden. løft ut ventilstengene. Du vil da komme til 4 muttere, en i hvert hjørne. skru de av. løft av topp. deretter sylinder. press ut sylinderforing i en presse. Du vil nok finne et tykt lag med drit ;) håper du skjønnte noe av denne skrivinga :) Redigert 4.Mai.2015 av Kimandre88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Her er litt å lese: http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf Det er egentlig ikke noe hokuspokus. Bare å begynne å skru av det som sitter fast i sylinderen. Gjorde det selv på en sylindre for noen år siden og jeg hadde ikke noe peiling på motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg tror du sparer både tid og frustrasjon ved å ta ut motoren. Hos meg var det den aktre sylinderen som var tettest. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Merk støtstenger mm slik at de kommer på samme sted. Disse har slitt deg inn med de delene det tilhører, og må tilbake på samme plass. Pass også på shimsingen under sylindrene, denne må være som før. Og rett sylinder på rett plass selvfølgelig. Deretter er det bare å presse ut foringene og skrape rent. Men du trenger nye pakninger, og tetninger til foringene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg ville også ha skiftet stempelringer når sylindrene først er av, samt honet sylindrene. Og slipt inn ventilene, da er kompresjonen på topp etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nybåt Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Da var det gjort. Mye plunder, men demontert en sylinder. Fikk presset ut foringen og der var det potte tett. 3 av 4 kjølerør var også tette. Renser nå. Fantastisk hvor tett det var. Redigert 1.Juni.2015 av Nybåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.