Jump to content

MD7A- bend fra manifoil til eksosslange?

svaberget

Recommended Posts

Jeg har en VP MD7A hvor bendet fra eksos manifoilen til eksosslangen er rustet istykker. :cryin:

Er det noen som kjenner til om det finnes bra produkter på markedet som ikke er original VP, men som vil fungere like godt, og billigere ?

Send meg gjerne noen tips, f.eks kan den jeg har sveises/repareres ?

Om du har gode råd, svar her, eller mail meg på oleiacob@online.no

:seeya:

Vet du om det er enkelt å skifte denne ?

Det er vel noen 1/2 tommes muttere så det nytter vel ikke med annet type verktøy?

13mm duger helt fint. ( dog ikke billigste Europris type, men det gjelder jo alt verktøy..)

Suzuki

No boat needed..

13mm duger helt fint. ( dog ikke billigste Europris type, men det gjelder jo alt verktøy..)

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

ikke så sikker på det. Var nettopp og testet med 13mm, og det er litt slark så jeg tør ikke bruke krefter når jeg skal løsne skruen.

Fant denne erfaringen et annet sted på nettet:

Det er viktig at du bruker 1/2" fastnøkkel eller helst pipe hvis du får tak i. Det er fristene å prøve med 13 mm, men da får du garantert trøbbel. Før du bestiller eksosbendet, kan det være lurt å sjekke om gummirøret som du frigjør fra bendet også bør skiftes.

hmmmmmm :crazy:

Redigert av svaberget (see edit history)

da bruker du 13mm 6-kant. Har aldri brukt annet, og jeg har skrudd MYE VP

Men - Biltema har også 1/2" piper / fastnøkler / leddhylser, så du kan jo kjøpe noe som passer også.

Ikke er det spes dyrt heller...

Suzuki

No boat needed..

da bruker du 13mm 6-kant. Har aldri brukt annet, og jeg har skrudd MYE VP

Men - Biltema har også 1/2" piper / fastnøkler / leddhylser, så du kan jo kjøpe noe som passer også.

Ikke er det spes dyrt heller...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

flott, takk for tipset.....

min søster og svoger bor på Hagan - mye kjekke folk i Nittedal....

4 skruer festet i manifoilen + 2 slangeklemmer på eksosslangen....bør være overkommelig

:flag:

det gikk over all forventning....

de fire boltene fra bendet og inn i manifoilen satt ikke så hardt og Suzuki's yips om 6-kantet fastnøkkel var helt topp!!!

Så var det å få den løs fra eksosslangen.........ikke lett etter å ha sittet der siden 1981.......

uffda... :cryin:

det gikk over all forventning....

de fire boltene fra bendet og inn i manifoilen satt ikke så hardt og Suzuki's yips om 6-kantet fastnøkkel var helt topp!!!

Takker, har testet det meste når det gjelder mekking på røtne gamle VP motorer, så litt erfaring har jeg jo. Hyggelig at det funker..

Så var det å få den løs fra eksosslangen.........ikke lett etter å ha sittet der siden 1981.......

Mja, forsøk med varme. En varmepistol er bra. Varm opp slangen, så den blir myk og føyelig ( som vil si MYE..) Deretter kan du forsøke å ta å dytte en skrutrekker ned langs gummislangen. OBS - vær forsiktig så du ikke hæper eksosslangen.. Evt. må du demontere hele greia fra potta, og ta den med på land, da klarer du å bruke mer "vold " uten å ødelegge noe.

Kort; her er det kontrollert vold som er tingen, samt litt varme..

Suzuki

No boat needed..

Takker, har testet det meste når det gjelder mekking på røtne gamle VP motorer, så litt erfaring har jeg jo. Hyggelig at det funker..

Mja, forsøk med varme. En varmepistol er bra. Varm opp slangen, så den blir myk og føyelig ( som vil si MYE..) Deretter kan du forsøke å ta å dytte en skrutrekker ned langs gummislangen. OBS - vær forsiktig så du ikke hæper eksosslangen.. Evt. må du demontere hele greia fra potta, og ta den med på land, da klarer du å bruke mer "vold " uten å ødelegge noe.

Kort; her er det kontrollert vold som er tingen, samt litt varme..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

hei!

Båten er på land (heldigvis). Nå er alt tatt fra hverandre og jeg fikk av bendet fra eksosslangen rimelig greit.

Manifolden er nå trygt plassert i en bøtte med vann&kaustisk soda. Der skal den ligge å godgjøre seg ett døgn før jeg voldtar den med et skrujern.......

Den ser slett ikke verst ut, heldigvis.

I termostathuset er det ingen termostat, og det er sveiset igjen slik at det bare går kaldt vann igjennom. Vet ikke om det er sveiset slik at vannet går i bypass over manifold og inn i bendet, eller om alt vannet går rett inn i manifolden.

Uansett så har vel tidligere eier vært dritt lei vandring i temperaturen og sveiset igjen hele greia.

Forsåvidt ok så lenge jeg bare benytter båten i sommerhalvåret (varmere i vannet)

Har du erfaring med dette, Suzuki?

Web adressen er www.maritim.no sepå side 136 i katalogen deres.

<{POST_SNAPBACK}>

hei

fant katalogen på nettet nå og ringte dem, men dette bendet passer ikke :cryin:

det er bl.a. slange-tilkobling i begge ender, men på min ødelagte er det vel det som heter flens som skrues inn i manifolden....

får vel bestille original VP allikevel, koster 2-300 mere.........ingen katastrofe

Bendet du viser, er et std. Volvobend. De finnes i noen ulike utgaver, men de passer som regel om hverandre. De flenseplatene du viser til, passer rett på gjengene på bendet.

Maritime bendet, har innpåkobling for slange på toppen, istedetfor den derre "rør med vinkelflens" som du har..

Jeg var i samme situasjon som deg våren 2002, og endte opp med et orignalt volvobend. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg satset på Maritim bendet, og litt tilpassing.

Isåfall må du ( såvidt jeg vet )

-Passe på at eksosslangen er lang nok ( tror Maritim bendet er litt kortere.. )

- Skifte ut kjølevannslangen-til-eksosen fra den rør-og-flens løsningen, til en vanlig svart vannslange deler av strekningen..

Tror det var det meste..

PS - som du kan se fra DREVIA sine sider, finnes en rekke ulike eksosbend til disse motorene. Jeg veit at iallafall A, B & C er benyttet på den type motor du har..

Bilde

Jeg TROR du har bend A, men er ikke bomsikker...( bare nesten.. )

Suzuki

No boat needed..

halla !!

Ja, du har helt rett og i tillegg er det en slags forlengelse skrudd fast i enden og et jernrør som går ned i eksosslangen. Det var visstnok noen på 80-tallet som ville ha eksosrør helt ut av jern istedetfor slange.....

nå har jeg skaffet meg bendet og flensen som skal til + pakninger.

Alt VP originaldeler. Bend C + flens på ditt bilde.

Hele sulamitten koster meg 2600,- men litt må man ofre for en tur på sjøen i ny og ne..

Nå VET jeg at alt passer, alt alt er nytt og at pakningene blir nye.

Manifolden ble ganske bra den, testet den hjemme i går etter å ha gått over kanalene med skrujern.

Fin gjennomstrømning av vann.

Men min "uro" er jo nå om kanalene i blokka er like gjengrodd som manifolden var....

Og der er det ikke lett å komme til med kaustisk soda o.l......

Gleder meg veldig til å teste dette til helgen på båten (som ligger i Risør)

Slik gikk det................

fikk montert alt sammen greit, et par O-ringer som var litt vriene, og var spent på resultatet.....

Hurra! Det gikk utrolig flott og det kommer massevis av kjølevann.

Herlig....

eneste skår i gleden er at verken ladelampa eller oljetrykkslampa eller pipetonen virker når jeg starter/stopper motoren, men jeg skal gå over koblingene med litt CRC osv....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...