Terje_F Startet 1.Mai.2015 Del på Facebook Startet 1.Mai.2015 Jeg får motoralarm etter start av motor uten at noen av lampene lyser. Det er konstant motoralarm fra tenningen settes på og når jeg starter motor til jeg stopper motor igjen. Jeg er rimelig sikker på at dette skyldes en elektrisk feil og ikke at det er en reell alarm. Bakgrunnen er at motoralarmen tidvis ga fra seg en svak pipelyd gjennom fjorårets sesong. Har selvfølgelig sjekket motorolje, gearolje, kjølvannsnivå og at det faktisk kommer kjølvann ut bak. Stabil oljetrykk og temperatur ved drift. Jeg har gått over de giverne jeg finner på motor på søken etter en løs kobling, men alle giverne har skrudde koplinger og ikke kabelsko som kan løsne. Er det noen som har tips til feilsøking? Hvordan fungerer buzzeren når det er en reell alarm, får den spenning eller jord fra lampen eller direkte fra giver? Jeg skal forsøke å få lånt meg en annen alarm-buzzer for å teste at det ikke er den det er noe feil med, men det lokale Yanmar-verkstedet sier at dersom buzzer ryker så slutter den som regel å virke (ikke motsatt). Det er fem innganger på buzzer. Jeg måler spenning på to av de når tenningen står på. Det er spenning på de samme to når motor går. Den ene av de to mister spenningen når jeg slår av buzzer manuell ved hjelp av egen bryter. Kan noen fortelle hvordan tenningsnøkkelen fungerer sammen med buzzer, gir den jord eller spenning? Fra koblingsskjema synes jeg det ser ut som om en av utgangene på tenningsnøkkel går med samme farge på ledningen som en av buzzer-inngangene, og på denne sitter det en sikring. Er det et spor å forfølge (har ikke hatt tid til å sjekke i båten enda)? Er litt som å lete etter den berømte nåla føler jeg. For å gjøre det hele litt ekstra komplisert så har det originalt sittet en 290hk Yanmar i den og det ser ut som om det gamle instrumentpanelet og ledningsnettet er benyttet, så brukermanualen fra 6LP ser ut til å stemme bedre med terrenget enn koblingsskjema fra 6LYA. Takknemlig for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 . Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 På ledningsnettet mellom motor og instrumentene er det to plugger hvis du drar ut den med de tynne ledningene og sitter på tenningen og har fremdeles alarm så ligger ikke feilen på motoren. Buzzer har + fra tenningsnøkkelen og må ha - for og HYLE det som kan gi alarm er vann i dieselen den har grøn rød ledning ( ikke på 6ly ) for høyt turbotrykk gul rød ledning, for høy temp hvit blå ledning, olje trykk gul hvit ledning, for lite kjøleveske hvit rød ledning ( ikke 6ly ) for høy eksos temp gul grøn ledning ( ikke 6ly) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hadde en sensor i eksosen på en 6LYA-SPT som laget alarmkrøll hos meg. Bytta den og alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Trodde ikke det var noen eksosføler på 6lya? Jeg har riktignok en STE. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Har testa etter å ha tatt pluggene fra hverandre. Ingen alarm da. Men det er jo til gjengjeld heller ikke spenning på lederne til buzzer. Måler riktignok 5v på de to lederne som vanligvis har 12.8 v. Så det er kanskje ikke så rart at buzzer ikke hyler..? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Trodde ikke det var noen eksosføler på 6lya? Jeg har riktignok en STE. Der stod en føler hos meg. Hadde 340 hk varianten. Den følger vel med at alt er ok på eksosen vedr. sjøvann/kjøling etc. tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hvis du ikke tar av pluggen som har de ter tykke ledningene så skal det være spenning til buzzer når tenningen er på Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Der stod en føler hos meg. Hadde 340 hk varianten. Den følger vel med at alt er ok på eksosen vedr. sjøvann/kjøling etc. tenker jeg. Det stemmer at den føleren er på kjølevannet saltvannet og ikke måler eksostempen Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Hvis du ikke tar av pluggen som har de ter tykke ledningene så skal det være spenning til buzzer når tenningen er på Men jeg hadde ikke spenning. Dvs jeg målte 5v på de to lederne til buzzer som vanligvis viser full spenning... Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Hvilken farge er det på de to lederne til buzzer som vanligvis viser full spenning? Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Tenkte jeg skulle poste konklusjonen: i dette tilfellet var synderen ledningen til gearolje-giver som lå gjemt under turbo med "hetta" trukket tilbake slik at den lå til jord. Irriterende da den hadde gitt varsellampe dersom det bare hadde stått pære i lampa... Men godt å finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.