Jump to content

Hjelp til feilsøking-motoralarm uten at lamper lyser-Yanmar6LYA


Terje_F

Recommended Posts

Jeg får motoralarm etter start av motor uten at noen av lampene lyser.

Det er konstant motoralarm fra tenningen settes på og når jeg starter motor til jeg stopper motor igjen.

 

Jeg er rimelig sikker på at dette skyldes en elektrisk feil og ikke at det er en reell alarm.

Bakgrunnen er at motoralarmen tidvis ga fra seg en svak pipelyd gjennom fjorårets sesong.

Har selvfølgelig sjekket motorolje, gearolje, kjølvannsnivå og at det faktisk kommer kjølvann ut bak.

Stabil oljetrykk og temperatur ved drift.

 

Jeg har gått over de giverne jeg finner på motor på søken etter en løs kobling, men alle giverne har skrudde koplinger og ikke kabelsko som kan løsne.

 

Er det noen som har tips til feilsøking?

Hvordan fungerer buzzeren når det er en reell alarm, får den spenning eller jord fra lampen eller direkte fra giver?

 

Jeg skal forsøke å få lånt meg en annen alarm-buzzer for å teste at det ikke er den det er noe feil med, men det lokale Yanmar-verkstedet sier at dersom buzzer ryker så slutter den som regel å virke (ikke motsatt).

 

Det er fem innganger på buzzer. Jeg måler spenning på to av de når tenningen står på. Det er spenning på de samme to når motor går. Den ene av de to mister spenningen når jeg slår av buzzer manuell ved hjelp av egen bryter.

 

Kan noen fortelle hvordan tenningsnøkkelen fungerer sammen med buzzer, gir den jord eller spenning? Fra koblingsskjema synes jeg det ser ut som om en av utgangene på tenningsnøkkel går med samme farge på ledningen som en av buzzer-inngangene, og på denne sitter det en sikring. Er det et spor å forfølge (har ikke hatt tid til å sjekke i båten enda)?

 

Er litt som å lete etter den berømte nåla føler jeg.

For å gjøre det hele litt ekstra komplisert så har det originalt sittet en 290hk Yanmar i den og det ser ut som om det gamle instrumentpanelet og ledningsnettet er benyttet, så brukermanualen fra 6LP ser ut til å stemme bedre med terrenget enn koblingsskjema fra 6LYA.

Takknemlig for alle innspill.

Link to post

På ledningsnettet mellom motor og instrumentene er det to plugger hvis du drar ut den med de tynne ledningene  og sitter på tenningen og har fremdeles alarm så ligger ikke feilen på motoren. Buzzer har + fra tenningsnøkkelen og må ha - for og HYLE det som kan gi alarm er vann i dieselen den har grøn rød ledning ( ikke på 6ly ) for høyt turbotrykk gul rød ledning, for høy temp hvit blå ledning, olje trykk gul hvit ledning, for lite kjøleveske hvit rød ledning ( ikke 6ly ) for høy eksos temp gul grøn  ledning ( ikke 6ly) 

Link to post
  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle poste konklusjonen: i dette tilfellet var synderen ledningen til gearolje-giver som lå gjemt under turbo med "hetta" trukket tilbake slik at den lå til jord.

 

Irriterende da den hadde gitt varsellampe dersom det bare hadde stått pære i lampa...

 

Men godt å finne ut av det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...