AndersReve Startet 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2015 Seiler Os - Stavanger i morgen. Aldri seilt langtur før. 24-fot snekke, ellers ukjent båt, den skal kjøpes i Os. Har med min bror som mannskap, han er minst like grønn som meg. Jeg er klar over værforbehold over Sletta og Boknafjorden, men det ser greit ut på Kystvarselet. Regner 15 timer effektiv seiling, og overnatting ca Haugesund. Kjører etter Navionics på iPad. Gi meg dine beste tips om hva som helst? Rute, havn, hvor fylle diesel, hvordan spise, med-i-sekken, ja hva som helst? Er vi sprø? Går det fint? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Tenk sikkerhet! Ha med en grab bag, jolle/flåte, flyteanker og helst en VHF. Sjekk ut alternativer for nødhavn. Kontroll av dieselfilter før dere starter, ha et i reserve, kjapp test av hvordan bytte og lufte etterpå, før dere legger fra kai! Og selvsagt gode klær og mat, nok rask mat til at dere ikke er sultne på havet :-) God tur Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
.Snorre Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Diesel kan du fylle i Os, avhengig av hvor i Os båten ligger kan du fylle enten på Vedholmen (http://baatsans.no/havn/90 ) eller Esso i Os sentrum. Da har du diesel til Haugesund. .. Ellers er jo Bekkjarvik i Austevoll et sted hvor en får både diesel og mat. . God tur. Husk tlfnr til kystradioen: 120 hvis det skulle oppstå problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Mange gode råd i innlegget over, og egen erfaring fra jeg hentet båten min i mars er å slå av Mobildata og WiFi på iPaden med mindre du har strømforsyning til den. En annen ting med ny båt er å ikke stole på tankmåleren da de sjeldent viser korrekt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Kart. Oppdatert papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Snekke med seil? I så fall er det flott da du har en sikkerhet i tilfelle du får rusk i dieselen og motoren stopper Med tanke på motoren ville jeg hatt med et dieselfilter ekstra, et par kanner med diesel og noe enkelt verktøy (pipesett, fastnøkler, skiftenøkkel, vannpumpetang, avbiter, div. skrujern, kniv, ståltråd og gaffateip - får plass i en bærepose fra Rimi eller andre leverandører). Redningsvester og varme og vindtette klær er et must. Slike ting som varm lue og solbriller hjelper også på komforten underveis. Energirik mat, gjerne også noe varmt å drikke. F.eks. virker varm buljong motiverende hvis det skulle bli kaldt og strekkene skulle dra ut mer enn planlagt. Rent vann for å slukke tørsten. Sjokolade er aldri feil motivasjon og gjør seg utmerket sammen med noen salte nøtter Har du vanntett deksel til iPaden? Hvis ikke, trer du en klar brødpose over padda gjør den nytten som beskyttelse i tilfelle vannsprut. Har dere iPhone (eller lignende smarttelefon med GPS-mottaker) er det ikke dumt å også innstallere Navionics på den, i tilfelle iPaden skulle ta kveld. Ikke lurt å basere seg på nettbaserte kart som gulesider og lignende hvis dere ikke får lastet dem ned på forhånd. Dekningen kan variere underveis! Et kompass er heller aldri feil å ha med seg, i tilfelle all elektronikk skulle svikte. Så havner dere i alle fall ikke på Shetland Lurt å plotte inn ei rute i Navionics på forhånd, da kan du sitte i ro og mak og sjekke ut hvor det er gunstigest å gå med tanke på skjerming mot bølger, avstander og grunner. Lurt å også på forhånd sjekke eventuelle havner dere kan stoppe i underveis i tilfelle dere blir trøtte før dere har tenkt eller dere blir dårlige. iPaden og telefonene må selvfølgelig være fulladet, men de vil gå tomme for strøm underveis, så en 12V lader er et must. Hvis ikke båten er utstyrt med sigarettenneruttak kan dere kjøpe et slikt uttak til laderen dere klipser på batteriet. En pøs/bøtte er greit å ha med i tilfelle lekkasje. StayAfloat eller vanlig meierismør til å trykke i en eventuell lekkasje gir dere tid til å komme dere til land og/eller tilkalle hjelp. Når det gjelder valg av rute; lurt å ikke ligge klin inntil land, spesielt over strekk der det kan være litt sjø. Skulle motoren stoppe har dere mer tid på dere hvis dere ikke ligger så nærme skjær og andre hindringer som ikke bør komme i direkte kontakt med båten. Så lenge dere tar det med ro og tenker fornuftig underveis bør det gå bra. Lurt å skifte på hvem som styrer underveis da det kan være slitsomt å være rormann over lange strekk. Så kan den andre slappe av i mens. Tror dere får en fin og minneverdig tur, lykke til og god tur Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 tipset om dieselfilter er svært viktig, mange som har fått motorstopp når man ut i litt sjø der grums på bunnen av tanken tetter filtrene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sailorboy Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Sjekk værmelding ... det er meldt nordavind 13 - 16 m/s. Det viktigste på en slik tur er å ikke presse egne grenser men eventuellt søke havn og vente på været. Blir mye koseligere da... SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Så nå at du skriver dere et grønne, gjelder dette også når det gjelder motor/skruing? I såfall er det ikke dumt å finne bruksanvisning eller feamgangsmåte (gjerne på nett, motoren har jo et navn og modellnummer det går an å søke på) for skifte av filteret med medfølgende lufting, med mindre forrige eier av båten er flink å forklare og vise dere det tekniske ombord. Ta gjerne bilder og noter ned underveis mens han/hun forklarer, lettere å huske skikkelig da Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Mange gode råd i innlegget over, og egen erfaring fra jeg hentet båten min i mars er å slå av Mobildata og WiFi på iPaden med mindre du har strømforsyning til den. Selv med størmforsyning holder ikke iPad seg i live med GPS og osv påslått og skjerm på full styrke (som en må ha i dagslys) i 15 timer. Men på lange strekk er det jo like greit å slå av iPadda og gå på kompass i perioder, så kan en heller slå på når en har bruk for den. Da får den ladet seg godt innimellom. ------- Og ha en plan b, helst en plan c mtp navigasjonshjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hvis d ikkje e dass ombord, ta med portapotti, god tur og tenk sikkerhet! :) Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Ta med den store verktøy kassen :) Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 En extra handholdt VHF kan va sjekkt og ha med på tur :) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Ekstra reim til motoren i riktig størrelse, samt impeller og det skader ikke å vite hvor den sitter/hvordan den byttes. +reserve sikringer til det elektriske. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Snakk med selger om siste rengjøring av dieseltank. Få innføring i filterskifte og motor av selger. En ting er å ha med seg dieselfilter, et par nye kobberpakninger ,om det er det på filterets lufteskrue, er like nødvendig. ... Liten vits i nytt filter om kobberpakninga er, flatklemt, oppripa mm. Da suger den falskluft... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Medlemskap i Redningsselskapet - i tillegg... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hvordan går/gikk det? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
AndersReve Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Hei alle. Takk for gode råd og tips. I all hast som denne turen ble lagt opp til, var det ikk mulig å få tak på reservedeler. Meldte meg inn som totalmedlem i Redningsselskapet. Heldigvis var tanken nyrengjort og filteret byttet på båten ser ut som et takras, men den holdt mål hele veien hjem. Vi startet i Os ca kl 13:30 etter å ha fylt diesel og hamstret proviant. Første lille stykket hadde vi sidesjø, men vel innenfor det håndterbare. Etter dette hadde vi en fantastisk nydelig tur gjennom fjorder og fjell, selv om båten bråker så j#vlig at vi valgte å gå hele veien med ørevern. Vi startet på Sletta ca klokken 20:00 lørdag kveld, da blåste det stiv kuling fra nord. Jeg sjekket kystvarsel på nettet, og de varselt bølgehøyder opp mot 1.5m og vi anså det derfor som trygt nok til å passere. Det begynte greit, men godt 2/3 utpå mot Haugesund var bølgene mellom 2 og 2.5 meter og kom på rett fra nord. Noen steder brakk de litt, og da var det om å gjøre å holde den gamle snekka på stø kurs. Det gikk bra og vi var forholdsvis trygge underveis, men det var ubehagelig og jeg gjør det ikke igjen om jeg ikke må (i en slik båt). Hadde vi hatt sjøen i front hadde det vært rimelig mye enklere. Vi la til kai i Smedasundet og overnattet i båten. Vi var avgårde til en helt fantastisk morgen dagen etterpå til kl 06:30, og da så vinat vi hadde så god til at vi valgte å gå gjennom Sunnalandstraumen for å besøke sommerhuset til min onkel og kanskje snike litt kaffe ;). Over Boknafjorden hadde vi sjøen mot oss, men her var det maks 0.5m bølger og helt uproblemtisk. Alt i alt en veldig fin tur, tok totalt ca 15 timer. Båten holdt vi i 7 knop fra Os til Haugesund på ca 2500 omdreininger (4-sylindret BMC/Leyland), men da hadde vi altså svidd av 7 liter i timen, og derfor valgte vi å gå stykket Haugesund - Stavanger på maks 2200 omdreininger i håp om å redusere forbruket. Har ikke fyllt etter dette så vet ikke forbruket. Kjempegøy opplevelse som jeg gjerne gjør igen, men da helst i en båt som støyer litt mindre og som kanskje klarer 12-15 knop hvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Så bra at turen gikk fint. Når det gjelder værmelding av bølger så er forventet bølgehøyde angitt som "signifikant bølgehøyde" (Hs). Dette skal representere snittet av 1/3 av de høyeste bølgene i en 20 minutters periode. Største bølge kan være 2 ganger så høy som Hs !!! Dersom det meldes 1.5 meter bølgehøyde, så kan den største bølgen en kan forvente å møte være på hele 3 meter. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.