Jump to content

Boka "Kysten vår"


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en bok om havner og uthanver Lindesnes/Oslo/Hvaler som heter "Kysten Vår". Jeg har søkt på Bokkilden - men fant ikke boka her. Noen som kan hjelpe med tips om hvor jeg kan få tak i boka? Om andre bøker kan anbefales er jeg takknemlig for alle tips og råd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg fant den på www.nautisk.no. Ser at den nå er i to bind - og er opptrykt fra siste utgaven som ble utgitt i 1987. Er den utdatert som "turplanlegger"?

<{POST_SNAPBACK}>

Kysten vår er gammel. oOg dyr (etter at den ble delt i to utgaver). Og ganske så lite oppdatert i senere tid. Men utdatert som turplanlegger? Nei - det vil jeg ikke si. Jeg kjøpte den selv da den kom i nytt opplag for noen år siden. I motsetning til rene havnebøker omtaler denne også seilingsleder. Det er det ellers bare Den Norske Los som gjør. Jeg bruker begge til å planlegge seilaser. Så bruker jeg Redningsselskapets gule samt (i enda større grad) Kåre Svanåsbakkens havnebok (Oslofjorden og Sørlandet) samt ikke minst losskissene i Den Norske Los når jeg skal utforske nye havner.

 

Alle disse får du hos Nautisk Forlag. Kysten vår finner du gjerne også i bokhandlere langs kysten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Kysten vår er gammel. oOg dyr (etter at den ble delt i to utgaver). Og ganske så lite oppdatert i senere tid. Men utdatert som turplanlegger? Nei - det vil jeg ikke si.

Alle disse får du hos Nautisk Forlag. Kysten vår finner du gjerne også i bokhandlere langs kysten.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bestilte Kysten vår. Synes bildene av uthavnene og teksten var flott da jeg kikket i den hos en bekjent. Får som om Den norske Los kommer i biblioteket etterhvert også. Er den bra?
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Kysten vår. Synes bildene av uthavnene og teksten var flott da jeg kikket i den hos en bekjent. Får som om Den norske Los kommer i biblioteket etterhvert også. Er den bra?

<{POST_SNAPBACK}>

DNL for strekningen svenskegrensen - Lista (eller deromkring) består av 2 bøker (skillet går ved Langesund) og begynner å dra på årene (tidlig 90-tall mener jeg å huske - ble lagt i båten i helga). Men seilingsledene og uthavnene er jo de samme. Så jeg synes den er veldig bra. Har sittet i timesvis med båtsportkart og DNL på stuebordet, og "seilt" strekninger som vi senere har gått med båt. Inneholder dessuten mye nyttig informasjon om vind og bølger, utsatte og farlige strekninger, tegninger av fyr (for å kunne kjenne dem igjen på siluetten) osv. Og bøkene er ikke eldre enn at det er fargebilder og flotte, detaljerte kartskisser (losskisser) av uthavner.

 

De fleste bøkene er i "vanlig bokformat". De nyeste i tilnærmet A4 - kanskje litt mindre praktisk i båt, men til gjengjeld med helt andre muligheter mht. å vise bilder og kartskisser.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...