Jump to content

Tørketid primer før bunnstoff

steini777

Recommended Posts

Jeg har påført primer på mesteparten av båten min for 8 dager siden (temp 10 grader). Det som manglet var et par steder jeg har sparklet og der hjulene på opplagshengeren sitter. Påførte siste del av primingen i går

Det jeg lurer på er om det er trygt å påpåføre bunnstoffet allerede i dag?

Primeren skal i følge biltema herde i 1-2 uker avhengig av temperatur (henholdsvis 20 og 5 grader)

Båten skal uansett ikke sjøsettes før om et par uker.

Vil primeren herde selv om bunnstoffet er satt på? (Bunnstoffet er Selvpolerende fra Maritim båtutstyr)

Redigert av steini777 (see edit history)

Anbefaler deg å vente noen dager. To-komponent epoksy- og polyuretanlakksystemer (inkl Biltema primer) bruker egentlig opp mot 4 uker ved ca 20 grader før all herding er ferdig (uansett hva som står i datablad). Du har god utherding på ca 1 uke med epoksy, men systemet fortsetter herdeprosessen enda i noen uker. Under herding skal løsemidlene i malingen fordampe ut igjennom overflaten og det kan skape problemer hvis du pakker inn overflaten med bunnstoff. Det som skjer under herding er at malingen danner kjempestore molekyler som bindes i hverandre med ekstrem styrke. Ved å overmale for tidlig kan denne prosessen i verste fall bli avbrutt ved at løsemidlene ikke slipper ut og herdingen blir ikke fullført.

Følg produsentens anvisning. Utfordringen er kanskje at BT ikke har den mest fullstendige beskrivelsen av produktet sitt.

Når det gjelder for eksempel Jotun sin Antipest leser jeg bruksanvisningen slik at den skal helst overmales i god tid før den er ferdig herdet. Ellers må den pusses lett før neste strøk. http://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2fTDS%2fTDS__9211__AntiPest__Nor__NO.pdf 

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...