Jump to content

oljesøl etter sjøsetting, normalt?

Jankar

Recommended Posts

Etter at jeg sjøsatte båten Igor. Og kjørte en runde med den. Så jeg hadde det var litt "oljesøl" rund hekken. Samme når jeg heiste motoren etter en liten tur idag så blir det oljebelleg på vannet. Er dette normalt? Er en 100hk yamaha 2011 modell. Byttet impeller, olje girolje, plugger. Fogget den Før vinteren og fettet opp aksling og propell aksling. Dette er min første sjøsetting så vet ikke om det er normalt eller burde jeg Være engstelig?

Jeg har ikke kjennskap til nyere påhengere som din, men på de eldre jeg har hatt har det alltid vært søl etter. Går motoren fint? Kan kanskje tenkes at den får for mye bensin så noe uforbrent går gjennom eksosen? Må igjen nevne at jeg ikke har peiling på nyere motorer med elektronisk innsprøytning.

Ville ikke selv ha vært bekymret overhodet.. Hadde også altid dette, selv på nye motorer. Skal uhyre lite til for å få dette "syn" på vannflaten. Vil vel altid være noe "rest" av olje  ang.div. arbeid på motor, olje,filter,fogging oil, tilt, etc, som henger igjen etter vinteropplag/service etc. Går jo naturligvis ann og holde et øye med dette hvis det vedvarer, eller øker, og da eventuellt sjekke over div.på motoren igjen.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Motoren starter og går akkurat som den gjorde ifjor. Han som hjalp meg med å bytte girolje i høsten presset inn litt olje etter at topskruen var på plass. Slik at det bli presset ut gjennom en pakning og kom litt ut sjøvannsinntaket. Men både ravn garasje og holmen båt har friskmeldt dette.

Må også legge til at tanken med bensin som står i nå er blandet med bensin konsevering. jeg vet ikke hvordan denne forbrenner? har byttet impeller, fettet aksling og alle steder det skal fettes, vet ikke om dette kan hjelpe til?

håper det er normalt at motoren lager litt film på vannet de første dagene etter sjøsetting pga servingen og at ingen ting er galt

Jeg fikk også film i vannet ved sjøsetting, men tror det er borte nå etter å ha kjørt/skylt bort oljesølet. Men jeg ligger i elv/strøm så det ligger jo ikke i ro ved motoren om det er noe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...