jcjohansen Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 hei lurer på om noen veit om det sitter noe impeller på denne motoren en mercedes om636 å i såfall hvor den sitter:) kan det være ved vannpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Har du manual til 600 serien? Solé mariniserte dem (bl.a.) og har literatur ute http://www.solediesel.com/en-gb/support/engine/sm-636.aspx Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Hvis du følger den vannslangen som går gjennom varmeveksleren over giret, og som fortsetter fremover på høyre side av motoren, kommer du til impellerpumpen. Ser ut som den sitter høyt oppe på høyre side foran motoren. Redigert 2.Mai.2015 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 ok for slangen for vannintaket går foran motoren på en ekstern vannpumpe også går det derfra ut i tre slanger, den ene kommer igjen på venstre side av girkassa. men mener du tb55 at impelleren sitter oppe ved tanken ved kjøleveska? har ikke fryktelig mye greie på dette, men lærer mens en driver:) skal ha med meg en kyndig å ta ut motoren men han sa jeg måtte forhøre meg ang impelleren om hvor den satt:) Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 På min satt den bak et rundt messinglokk foran på motoren. Lett å komme til, sitter der slangene går. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Ok jeg kan ta ett bilde I morra så dere kan se;) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 fant en impeller idag. denne satt på den eksterne vannpumpa. noen som vet hvor den andre sitter eller det bare denne? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Det er den "eksterne" vannpumpa. Altså saltvannspumpa. Den "interne" vannpumpa sitter bak reimhjulet, som regel ca litt over midten på motoren (ikke impellerpumpe) Samme som på en litt eldre bilmotor. Eksterne pumper sjøvann, den interne sirkulerer kjølevæska i motoren. Nr 2 her er impellerpumpa og nr. 7 er sirkulasjonspumpa (vannpumpa) Øvre reimhjulet på bildet ditt her er sirkulasjonspumpa. Redigert 7.Mai.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jcjohansen Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Tusen takk sobo, da får jeg demontere den I morra, skal uansett bytte reima også så da er den grei:) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 her er det jeg fant når jeg løsna det øøverste reimhjulet, på denne satt det en smøre nippel som jeg har bytta idag. er dette som skulle vært en impeller? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Den pumpen som du har postet bildet av er en standard pumpe. Etter bildet ser den helt grei ut. Eneste med de pumpene er at de kan begynne å lekke rundt akslingen. Det skal være to ringer som tetter og det skal være olje imellom. Er det montert grease-nippel er ringene sikkert litt slitt så oljen lekker ut. Du kan skifte både ringer og lager på de pumpene der. En ny pumpe kostet for 3 år siden 3500.- hos Mercedes. Men de nye pumpene er ca 15 mm lenger så da må du og få et nytt reimhjul. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Ok takk for info;) den så ut til være tett å fin uten rifter I pakningene. Men er det kun 1 impeller da som skal byttes? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Ok takk for info;) den så ut til være tett å fin uten rifter I pakningene. Men er det kun 1 impeller da som skal byttes? ja. :-) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Det er kun impelleren som vist i innlegg nr 7 som skal skiftes. Ellers så er det bare å sørge for at pumpen får smøring så ringene ikke river seg. Har hatt samme motor i min forrige båt. Brukte den i 7 år og kjørte den ca 1500 timer. Er en meget grei motor. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 takk for info:) ett spm til, kjløpte ny impeller men der fulgte ikke den veldig tynne pakninga med som skal sitte ut mot lokket, noen som vet hvor den kan kjøpes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.