Jump to content

mercedes om636, har den impeller? Isåfall, hvor sitter den?

jcjohansen

Recommended Posts

ok for slangen for vannintaket går foran motoren på en ekstern vannpumpe også går det derfra ut i tre slanger, den ene kommer igjen på venstre side av girkassa.

men mener du tb55 at impelleren sitter oppe ved tanken ved kjøleveska? har ikke fryktelig mye greie på dette, men lærer mens en driver:) skal ha med meg en kyndig å ta ut motoren men han sa jeg måtte forhøre meg ang impelleren om hvor den satt:)

Det er den "eksterne" vannpumpa. Altså saltvannspumpa. Den "interne" vannpumpa sitter bak 

reimhjulet, som regel ca litt over midten på motoren (ikke impellerpumpe) Samme som på en litt eldre bilmotor.

Eksterne pumper sjøvann, den interne sirkulerer kjølevæska i motoren.

Nr 2 her er impellerpumpa og nr. 7 er sirkulasjonspumpa (vannpumpa)

bilde

Øvre reimhjulet på bildet ditt her er sirkulasjonspumpa.

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)

Den pumpen som du har postet bildet av er en standard pumpe. Etter bildet ser den helt grei ut. Eneste med de pumpene er at de kan begynne å lekke rundt akslingen. Det skal være to ringer som tetter og det skal være olje imellom. Er det montert grease-nippel er ringene sikkert litt slitt så oljen lekker ut. Du kan skifte både ringer og lager på de pumpene der. En ny pumpe kostet for 3 år siden 3500.- hos Mercedes. Men de nye pumpene er ca 15 mm lenger så da må du og få et nytt reimhjul.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...