Jump to content

Gass i Saga27?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Har lenge ønsket varmt vann selv etter 3-4 dager i uthavn i sept/okt. Eneste løsningen ser da ut til å annvende gass.

 

Men hvor i all verden plassere en gassbeholder i en Saga27 på en 100% sikker plass?

 

(Håper fremdeles på lite vind og tur til helgen.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hei Lars

 

Vil du ikke få plass til en  varmtvannstank montert tverrskips i motorrommet bak motoren?  

Det er akkurat der jeg har montert min Isotemp Magic tank. Men den får varmen fra enten 220volts elementet, eller fra motorens kjølevann.

 

Men det var hvor jeg skulle plassere gassbeholderen jeg spurte om.

 

I uthavnen mangler jeg 220volt, og etter et par dager i oktober i uthavn er motoren steinkald! Har planer om å låne et 220volt aggregat for både varmtvann og varme til vifteovnen på jobben i kommende helg. Kommer neppe til å plage så mange på Kommersøy i helgen. Samtlige Drammensfolk har hatt felles opptak av båter for to uker siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 :seeya: Hei Lars, jeg sjekket hjemmesiden din :yesnod:  for å se om saga'en hadde badeplatform  :nonod:. Det så ikke slik ut , men min tanke var at en gassbeholder på badeplatformen som motvekt til en dreggkasse kunne kansje være ok. Jeg har selv gassbeholder på min platform. Jeg senket også beholderen litt ned i plattformen slik at den ikke stikker så høyt opp ( ikke Saga ) .  All kobling av gass skjer ute med tilhørende lekasjedetektor osv. Det gjør at jeg kan ha en sammenhengende lengde kobberrør uten skjøter inn i båten frem til overgang ved forbruk.

6 års bruk har ikke avdekket problemer ifm saltvann ol. når det gjelder beholder koblinger ol ute.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det med dreggluken helt fremme var ikke noe dumt forslag, der er det jo også mulighet for drenering. Pt. er det rommet fyllt med drivanker med tau og 75m kabel for landstrøm. Pluss en 15m slange for å spyle dekket med sjøvann etter at skipshunden har kommet om bord med skitne labber. Men det lar seg nok fikse.

 

Neste spørsmål er dermed hva som finnes av systemer for å skaffe varmt vann ved hjelp av gass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 :seeya: Hei Lars, jeg sjekket hjemmesiden din :yesnod:  for å se om saga'en hadde badeplatform  :nonod:. Det så ikke slik ut , men min tanke var at en gassbeholder på badeplatformen som motvekt til en dreggkasse kunne kansje være ok. .

Akterut tror jeg nok ikke jeg ønsker mer vekt, Saga'en graver seg nok ned bak som det er med vinsj, anker og 40m kjetting der bak.

 

Ellers var nok ikke ide'en så dum, ingen problem med gaslekkasjer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Gassvannvarmere finnes. Søk på nettet under hytte og solstrøm samt propangass. Mener også at Tudor/Excide/Sønnak har et hytteopplegg der også gass inngår. Har det travelt på jobben nå til å finne noe,men skal se til natten.Gassvarmeren varmer vannet etterhvert som det brukes og det blir derfor ikke slutt på varmtvannet.

Link to post
Share on other sites

Neptus AS har litt av hvert. Jeg sikler for tiden etter kombivarmer som både varmer vann og luft. Aner ikke prisen men Neptus har den.

 

http://www.neptus.no/varmtvann.html

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Har selv en Saga 27 med en 30 liters bereder. Når kaldt vann starte motor og la den gå en stund på litt høyere turtall enn tomgang så blir vannet varmt og batteriene får litt lading. enklere enn å installere gass :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vel, spørsmålet mitt er vel 8 år gammelt nå, og jeg har forlengst droppet alle planer om gass i båten. Trenger jeg varmt vann etter noen dager i uthavn, varmer jeg heller opp en kasserolle vann på Wallas'n. Og å starte motor og plage andre i uthavn, - nei det gjør jeg ikke! Strøm har jeg nok av til svært lange helger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...