Jump to content

Endret turtall etter vårservice !?


Walter_S

Recommended Posts

Er nettopp blitt ferdig med klargjøring av Yanmar'n - Siden båten og motoren er "ny" for meg gikk jeg over det som skal gjøres. Man vet jo aldri hva forrige eier har gjort eller unnlot å gjøre - dessuten er det godt for sjelefrede å vite at alt har blitt ettersett.  

[*] Motorvask  

[*] Skiftet motorolje  

[*] Skiftet oljefilter

[*] Skiftet luftfilter  

[*] Tatt ut vannpumpe - skiftet impeller og pakning  

[*] Skiftet slangeklemmer  

[*] Skiftet drivrem til vannpumpe  

[*] Skiftet dynamo-rem  

[*] Skiftet dieselfilter

[*] sjekket alle koblinger til brennstoff systemet, teitet opp, osv

-  Bytte av gearolje står igjen.....

-  Zinkanodene i blokka får jeg ikke løsnet - sitter dønn fast   :cheers:

 

Etter litt frustasjon med vanskelig lufting av diesel-systemet brummer nå motorn så fornøyd nede i "underetasjen" og reder'n er kry :cheers: over å ha gjort alt selv (aldri stellt en diesel-motor før) og er blitt godt kjent med motor'n.

 

MEN, før jeg satte i gang så gikk alltid motorn på nøyaktig 1000 o/m på tomgang :smiley: nå går den på 1100 o/m

 

Ikke noe dramatisk, vil jeg tro - bare lurer på hva det kan komme av? Har ikke rørt kablen til gass eller noen av koblingene der. Er det noen som har en plausibel forklaring på fenomenet?

 

Vil også nevne at uten det gode miljø her på baatplassen.no med så mye kompetanse og hjelpsomhet, og interessant lesning av lærerike innlegg hadde jeg aldri hatt mot til å foreta denne vårsjauen selv. Vil takke alle som har bidratt opp gjennom tiden, og en spesiell takk til Baat-Guru for tips om lufting på 2QM'en!

:seeya:

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det kan hende de gamle filterne ikke har vært helt gode, at det foreksempel har vært litt mye motstand i dieselfilteret og kanskje i luftinntaket, slik at motoren går lettere nå.

 

Ellers så er nøyaktigheten på Yanmar instrumentene +/- 50 omdr. Men det skulle ikke ha så mye å si i dette tilfellet, siden du har kjørt motoren tidligere og den nå viser høyere turtal, da har den vel høyere turtal.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at turtelleren er dynamodrevet via W-uttak.

 

Ved skifte av dynamoreim vil denne ofte få en noen annen plassering i reimhjulene

slik at den effektive diameter på reimhjulene endres.Du vil derfor oppleve at dynamoen får et noe annet turtall i forhold til veivakselen.

 

Når du har kjørt litt og etterstrammet reima er nok alt ved det gamle.

 

En forutsetning er selvfølgelig at reima har korrekt profil og bredde.

 

Jeg har opplevet dette tidligere og da med korrekt reim.

Link to post
Share on other sites

Dette med skifte av rem kan godt stemme. Jeg har ikke peiling, men etter skifte av rem/sjøsetting i går hadde jeg selv plutselig 400 rpm mer enn i fjor. Syns det var rart og ante ikke hvorfor siden heller ikke jeg hadde rørt forgasser / gassoverføring under vårpussen.

Godt at det fins noen smart folk rundt omkring!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...