perro2 Startet 6.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2005 Noen som vet hvilken type olje som skal oppi gearkassa til en Bukh 36 hk ? Sitér dette innlegget Link to post
dieseldyret Svart 6.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2005 tror den skal ha vanlig motorolje,men kan sjekke i morgen da instruksjonsbok ligger i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2005 En liten iformasjon: Når man bruker vanlig motorolje på gearkasser er det viktig å merke seg om man foreskriver en "Single grade" olje, eksempelvis SAE 30. De fleste oljer man kjøper i vanlig småhandel idag er nemlig "Multi grade" oljer, eksempelvis SAE 10-30, 20-40 e.l. Litt forenklet sagt så er disse oljene egentlig den tynneste varianten, tilsatt et temperaturavhengig tykningsmiddel slik at de skal beholde samme viskositet. Men ved drift i gearkasser har dette 'tykningsmiddelet' en tendens til å 'knuses' slik at man ender opp med den tynne oljen som er utgangspunktet. Det er sikkert ikke kritisk i en lystbåt som brukes både lett og lite, men det kan allikevel være en fordel å være oppmerksom på forskjellen. Lykke til med en kjekk motor! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dieseldyret Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 (redigert) i min instruksjonsbok står det sae 20 20/30 eller 15/40 .Jeg har bukh 36hk m zf gear utv 2:1:sailing: Redigert 7.Mai.2005 av dieseldyret (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 Dersom gearkassens smøreoljesystem er separert fra motorens, bør man velge gearolje til førstnevnte. Gearolje er jo laget spesielt for gear og har f.eks. ikke basiske tilsetningsstoffer i store mengder slik som motoroljen, men derimot har den tilsetninger som passer bedre for tanntrykkene. (Dette er den forenklede kortversjonen!) Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 7.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2005 (redigert) Hepp! Har akkurat samme "oppsett" som deg.... Var i tvil om hva som var lurt å bruke av oljer på de forskjellige stedene. Ble anbefalt å rådføre meg med en lokal ekspert (Tønsberg Turbodiesel as) og fikk dette rådet: Bruk SAE 20/50 "hele veien"...... Dette betyr at jeg kjører med denne oljen i motor, i gear og i pakkboks på propellaksling) ...... Funker bra foreløpig i hvertfal....... Jeppe Redigert 8.Mai.2005 av Jeppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 9.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2005 På denne måten blir det jo enkelt å administrere fylling av smøreolje, men det er grunner til at motorolje, gearolje og hylseolje lages forskjellig. Bruken av ordet ekspert minnet meg om salig professor Gustav Lorentzen (ja da, far til en av de som hadde grevling i taket). Den gode Jern-Gustav sa: "En ekspert er en treskalle som er tilstrekkelig langt hjemmefra". Etter det har jeg til nød vært spesialist, men ikke ekspert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.