Jump to content

Bukh 36 hk


perro2

Recommended Posts

En liten iformasjon:

 

Når man bruker vanlig motorolje på gearkasser er det viktig å merke seg om man foreskriver en "Single grade" olje, eksempelvis SAE 30.

 

De fleste oljer man kjøper i vanlig småhandel idag er nemlig "Multi grade" oljer, eksempelvis SAE 10-30, 20-40 e.l. Litt forenklet sagt så er disse oljene egentlig den tynneste varianten, tilsatt et temperaturavhengig tykningsmiddel slik at de skal beholde samme viskositet.

 

Men ved drift i gearkasser har dette 'tykningsmiddelet' en tendens til å 'knuses' slik at man ender opp med den tynne oljen som er utgangspunktet.

 

Det er sikkert ikke kritisk i en lystbåt som brukes både lett og lite, men det kan allikevel være en fordel å være oppmerksom på forskjellen.

 

Lykke til med en kjekk motor!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dersom gearkassens smøreoljesystem er separert fra motorens, bør man velge gearolje til førstnevnte. Gearolje er jo laget spesielt for gear og har f.eks. ikke basiske tilsetningsstoffer i store mengder slik som motoroljen, men derimot har den tilsetninger som passer bedre for tanntrykkene. (Dette er den forenklede kortversjonen!)

Link to post
Share on other sites

Hepp!

Har akkurat samme "oppsett" som deg.... Var i tvil om hva som var lurt å bruke av oljer på de forskjellige stedene.

Ble anbefalt å rådføre meg med en lokal ekspert (Tønsberg Turbodiesel as) og fikk dette rådet:

Bruk SAE 20/50 "hele veien"...... Dette betyr at jeg kjører med denne oljen i motor, i gear og i pakkboks på propellaksling) ...... Funker bra foreløpig i hvertfal.......

 

 

Jeppe

Redigert av Jeppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På denne måten blir det jo enkelt å administrere fylling av smøreolje, men det er grunner til at motorolje, gearolje og hylseolje lages forskjellig.

 

Bruken av ordet ekspert minnet meg om salig professor Gustav Lorentzen (ja da, far til en av de som hadde grevling i taket). Den gode Jern-Gustav sa: "En ekspert er en treskalle som er tilstrekkelig langt hjemmefra". Etter det har jeg til nød vært spesialist, men ikke ekspert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...