Jump to content

Tett septik, trenger gode råd?


bonde

Recommended Posts

Hvor er det at det er tett, mellom dass og tank, mellom tank og tømmepumpe eller mellom tømmepumpe og sjø?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om det er mellom toaletten og tanken så er det nok bare å krype til korset og demontere, er det manuell eller elektrisk do?? Elektriske doer har en kvernpumpe som er særdeles allergisk mot annet enn det som kommer ut av kroppen. Vær nøye med at du kjøper egnet dopapir. Våtservietter og lignende må ALDRI i doen, med mindre du ønsker deg en drittjobb!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig har du en tank med innvendig stigerør og det røret er tett.  Hvis det er korrekt har jeg noen innspill. 

Det ene er å forsøke å blåse motsatt vei.  For eksempel ved å stenge utløpet og sett press gjennom utluftingen.  Hvis dette ikke hjelper og du allerede har demontert og forsøkt å stake direkte mot proppen kan du forsøke følgende.

Få tak i en fleksibel slange til å sette på drillen. Slik du bruker hvis du skal bore et sted hvor ikke drillen får plass. Monter det største boret ev. hullboret du kan få satt på denne.  Sett den på drillen og før den opp i røret.  Kjør boret. Det burde få hull på proppen.

Lykke til.  Alltid moro med septik. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg også renset tett avløpssystem. Jævla dritt, men det løste seg. I lengre tid har pumpa fra septik tanken stadig pumpet dårligere og til slutt stod den bare å peip. Tanken var selvsagt overfull noe som medførte det uungåelige - saus rundt omkring og sprut her og der. For å si det fort og enkelt. Det var tett både i eller ved pumpe og i utløpsslangen. Det gikk opp av seg selv da jeg koblet av slangen og kjørte pumpa uten utløpsslange. Hadde først koblet av slangen til tanken, men det var guffe nok i systemet siden tanken var overfull. Når pumpa først gikk for fullt så klarte den å skubbe opp proppen i utløpsrøret.

For fremtiden blir det stålkontroll på do og tømmerutiner. Skal tømme tanken etter hver bruk og skylle med vann. Deretter vann på tanken med eddik på topp. Pumpe til eddikvann er gått gjennom siste pumpe og utløpsslange. Ønsker ikke å finne flere små svarte knallharde korn som lukter ille. (Er dette urinstein?)

 

Det er noe med tett septik og skjær. Skal erfares for deretter unngås.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det er noe med tett septik og skjær. Skal erfares for deretter unngås.

Utrolig bra sagt, må være sommerens sitat :)

 

Been there, done that. Jeg har også tro på ren septik der mann tømmer tanken etter endt tur og flusher do,slanger og pumper med ferskvann og så tilfører litt eddik etc... I systemet.

 

larss

Redigert av larss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å høre at lykke er til for å gledes med :)

 

Jeg har ikke opplevd dette ombord (ennå), men har hatt problemer hjemme i slukene og da har jeg en venn som er rørlegger som ikke vil høre om Plumbo ol. 

Han har bedt meg kjøpe det rørleggeren bruker, som ikke klumper seg og som er ganske mye rimeligere og mer effektiv!

Kun ment som et tips

bilde

Mvh.

B. Heiko Heincken

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra sagt, må være sommerens sitat :)

Been there, done that. Jeg har også tro på ren septik der mann tømmer tanken etter endt tur og flusher do,slanger og pumper med ferskvann og så tilfører litt eddik etc... I systemet.

larss

Takk, klok av skade er vel den største av alle klokskaper.......

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...