Jump to content

Tresjark lett oppussing

xnett

Recommended Posts

Hei..

Har en liten tresjark fra 1974 som jeg overtok i fjor høst. 

I vinter erfarte jeg at det lekker ned i lugaren. spesielt da rundt røykrøret til oljeovn. Men også flere steder fra bakken.

Ser at bakken mp ha en real omgang og nates opp på nytt. trolig aldri gjort noe med siden den ble bygd.

Det lekker også en del i begge 90gradere fra dekk og opp til bakke. 

Trendier tips og erfaring. Har aldri hatt en trebåt før og bynner egentlig helt på nytt. 

legger ved noen få, kanskje ikke sp bra bilder. Bør jeg skarpe av alt av bakken først slik at tredekket kan tørke sjikkelig?

trendier tips, erfaring og kanskje bilder :)

Håper på bra svar :D 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Hei.

Bildene var bra dem.Slik som eg tolkar dem,så er det ein omfattande jobb du har foran deg.Men eg er einig i at du først skrapar ned heile dekket ditt.Bruk varmepistol.

Da får du tørka ut treverket samt gått over natinga,ser ut som du treng å nate oppatt ein del.Hvis du har muligheit til å få båten i hus,er det ein fordel,men hvis ikkje må du dekke godt til med presenning.

MVH Marius.

Ser ut som at det trengs ny driving her ja, å kun nate dekket gjør det dessverre ikke tett. Du kan godt skrape av lakken for å tørke det opp litt før driving av dekket.

Men, ut fra bildene kan det se ut som det er en del begynnende, og sannsynligvis også utviklet råte i deler av dekket, sannsynligvis også i rekkestøttene. Ville gått over med en liten kniv og stukket på tvers av fibrene i dekket der det ser verst ut. Også inn i overgangen fra rekkestøttene til dekket. Går kniven rett inn i treet bør trevirket byttes, hvis ikke får du det ikke tett. Å drive i råte har liten effekt da drevet trenger mothold. Hvis det er omfattende råte i dekket kan denne også ha spredd seg til dekksbjelkene, noe som blir litt mer omfattende å skifte ut. Forhåpentligvis er det kun mindre felter som er myke :wink:

Å skifte dekksplank er overkommelig arbeid om du er litt hendig, men hvis dekksbjelkene og eventuelt også rekkestøttene må skiftes her og der begynner jobben å bli mer omfattende. Ikke umulig, men kommer til å ta tid og kreve litt kunnskap. Klart, det går an å ikke bry seg så mye med råte i dekksbjelker, er det lite kan det graves ut og erstattes med friskt tre, men det er noe du ikke vet skikkelig før du eventuelt begynner. Ut fra erfaring vet jeg dessverre at man som regel finner mer å ta tak i enn man skulle ønske når man først begynner å rive. Det dukker alltid opp noe mer :giggle:

Hadde jeg vært deg ville jeg ha gjort ei vurdering ut fra hva du tror du får til og har tid til å gjøre. Det blir jo ei vurdering; skal du ha båten lenge? Er det viktig å bevare den i original stand? Holder det med litt småfiks for å holde ting i grei nok stand, eller ønsker du at sjarken skal skinne? Det viktigste er at det ikke kommer ferskvann ned i treet, det er da råten begynner å sjaue. Et alternativ hvis du tenker båten bare skal vare en viss stund er å dekke dekket med duk for å hindre mer vanninntrengning. Det kan være den klassiske metoden seilduk og maling, eller glassfiberduk og polyester/epoksy. Råten vil fremdeles være til stede, men uten tilførsel av ferskvann vil den sakke ned tempoet etter som dekket tørker under duken. Avhengig av hvor godt du får tørket ut dekket før legging av duk kan det vare i mange år hvis jobben blir gjort greit :smiley:

har bynt å rive i lugaren nå. det meste av taket er tatt.. tror ikke det er noe serlig med råten, og iallfall ikke i rekkestøttene. i selve dekket er det ikke råte :) tenkte å fikse bakken i år og dekket neste år. har satt på varme i lugar for å bynne å tørke underifra og skal også sett inn avfukter. Har ikke muligheter for å sett inn, men må dekke til med pressenning. 

hadde håpet at kun nating skulle holde, men må vel sjekke ut for å drive på nytt.. tenker at dette er en overkommelig jobb da det er "bare" ca 2,5kvm ca.. må vel snakke litt med gamlekara rundt om her ja.. Håper det ikke ser så gærnt ut når jeg får tørka opp :) 

takker for gode svar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...