MaSa Startet 3.Mai.2015 Del på Facebook Startet 3.Mai.2015 På vei opp fra Risør nå så var det en del sjø så det slo litt innimellom. Da jeg dro av inn mot portør så ble plutselig kartplotteren svart og ikke tegn på liv. Kikket på de 2 sikringene jeg har funnet som det tyder på kan være i kontakt med plotteren. Ingen av de er ødelagt! Har en koblingsboks som kommer fra plotter, hvor alle små ledninger sitter og de er koblet sammen med ekstern GPS og vhf så er redd for og koble alt det fra hverandre for da virker det sikkert aldri igjen. Og kan ikke finne strømkabelen til plotter, hvilken er det av dem. For det må vel være strømmen som er brutt?? Eller har noen andre meninger eller tips om hvorfor den plutselig gikk i svart ? Eller har noen andre tips til løsninger.. Har papirkart i båten men godt gjemt unna. Startet opp både iPhone og tableten med plottere så det var ikke noe problem:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jens_P Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Prøv et google-søk på "garmin 4008 wiring". Garmin pleier å ha rød leder til pluss og sort til minus. Og egen sikring på ledningen til plottere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
chrisrik Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hvis du ikke var like heldig som meg? I høy fart og sjø kom jeg borti bryteren så jeg kutta strømmen hehe. Litt stressa når det sto på, men var heldigvis i relativt kjent farvann. Så gikk det jo raskt å fikse problemet når jeg oppdaget hva låret mitt hadde funnet på... hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
MaSa Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Nei ikke vært borti den gitt. Iallefall må det være en til jeg ikke vet om Hehe . Må søke litt og forske litt. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jori Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Ledningene til strøm er syltynne. Veldig fort gjort at de rister løs og gir dårlig kontakt. Sjekk både + og -. Jeg opplevde det samme for to år siden, brukte halve natten på å skru da jeg var i ukjent farvann. Var til slutt problem som jeg indikerte over, husker ikke om det var + eller - som delvis hadde løsnet. Det sitter også en sikringsholder på + (3 amper tror jeg). Her er det også muligheter for dårlig kontakt over tid, vibrasjonene i båten forplanter seg. Ellers riktig som det sies at det er rød for + og svart for minus. Se i instruksjonsboken, kun en av kontaktene er for å gi strøm til plotter, de andre er for NMEA0183 og NMEA2000 + den som er til utvidet ekkoloddmodul (telefonkontakten). Har samme plotter som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Irr i kabelsko er et velkjent opphav til slike problemer. I så fall er det bare å stramme denne med ei tang, spraye på rensemiddel og bytte sko ved første mulighet. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
MaSa Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Skal undersøke. Og ja det er 100 syltynne ledninger som er koblet sammen med GPS og vhf . Så er redd for og rote for mye for da virker sikkert aldri noe igjen. Det sitter en sikring på 7,5 a der og den ser hel ut. Så da skal jeg undersøke - og + ledninger og se om det blir noe ordning. Inne i den koblingsboksen så er det iallefall ingen irr og ingen kabelsko så da må i tilfelle problemet ligge ett annet sted. Målte strømmen inn til boksen og det var i orden. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jori Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Kan ligge i selve sikringen, dårlig kontakt i hengesikringen i en av endene. Hva har du av utstyr til plotteren? GSD vil vel ofte ha egen sikring, GPS og sonder har ikke sikring. GPS-antenne er garantert en av tingene koblet i boksen du nevner. Plotteren har egen sikring, Kjører du NMEA2000 har denne gen sikring, men noe sier meg at du har NMEA0183, siden du nevner koblingsboks med masse ledninger. Har du GPS på VHF er denne også helt sikkert koblet til i den boksen du nevner, da den henter signal fra samme GPS-antenne. Du må finne + og - til plotter. Evt. koble disse direkte, skjer det ikke noe da har plotteren fått seg en smell. Får du kontakt er det ledningsnettet ditt som fusker ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Ja skal sjekke ut i morgen det er nmea 0183 ja. Finner kun en sikring i ledningsklasene og en på el-panelet. Regner med det er dårlig kontakt eventuelt løsnet ledning ett sted, Hva er sjansen for at selve plotteren tar kvelden uten videre? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jori Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Alt kan jo skje, men jeg heller til kontaktproblem på + eller -. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Problem løst ! Vanskelig og komme til å se baksiden sv plotter ,men der var problemet ! Rett og slett strømkontakten på plotter som har falt ut:) Lettet over det! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.