cadtek Startet 3.Mai.2015 Del på Facebook Startet 3.Mai.2015 Har fundert på om det er mulig å koble varmtvannet direkte på motorens kjølevannskrets. Har en sjøvannskjølt Yanmar som brukes i Telemarksvassdraget altså i ferskvann. Noen som har prøvet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Går sikkert an å lage til noe der hvis det er nok varme i vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Spennende tanke! Har holdt hånda i kjølevannet til saltvannskjørte mindre dieselmotorer enkelte ganger (for å sjekke temperatur), det har vært god lunk om ikke direkte kokvarmt Så til f.eks håndvask og eventuell dusjing underveis kan det godt være det fungerer. Har du mulighet for å kjenne på temperaturen på kjølevannet, eller går det ut i eksosen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 (redigert) Så du mener å bruke varmtvannet direkte og ikke via varmeveksler/vvtank ? Eksosen er vel vannkjølt så nok vann må vel gå ut normal vei iallefall. Redigert 3.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
cadtek Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Termostatene er på 55 grader, så varmt nok skulle det bli. Er mest det jeg tenker på, kan jeg skade noe om jeg stjeler vannet før det går i eksosen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Jeg ville nok heller ha hatt vvtank, så har man varmtvann også når motoren er slått av. Og ingen bekymring vedr. kjøling av eksosen. Forutsatt at impeller greier å drive kjølesystemet selv om vannet går gjennom varmeveksler/vvtank. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Tenker du å dusje eller koke kaffe av vannet som har vært gjennom varmevekslere.? Motoren overfører jo ikke mye varme til kjølekretsen i tomgang, skal du dusje under fart etc.? Hvordan sikrer du renheten på det vannet som går inn i motoren og som skal benyttes til formålet? Mot f.eks, inntak av septik tømt fra andre båter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cadtek Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Det blir vel håndvask, oppvask og kanskje en dusj, kaffe koker jeg på kaldt vann. Termostaten er på 55 grader så den åpner vel ved samme temp. om det er på tomgang eller full fart. Her jeg bor kan vi drikke vannet vi seiler på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Om du allerede har gass ombord, kan du ha gass-vv-bereder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Høres ut som en dårlig ide. Eksosen må ha kjøling, så da må du erstatte kjølevannet med kaldtvann fra en anne pumpe. Og motoren produserer knapt nok varme i det hele tatt på tomgang, så da kan du kun dusje med godt turtall og belastning. Dvs underveis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Om du allerede har gass ombord, kan du ha gass-vv-bereder. Finnes det gass-vv-bereder som er godkjent for båt? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Nauticat har hatt gass-vv-bereder i mange år. 20 ialfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Wallas s, hehe, nei det gjør det sikkert ikke siden du spør :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Var sikkert å finne en gang i tiden. På hjemmesidene til Neptus finnes Truma Boiler B10. Her kan det tolkes som at denne kan brukes i båt. Men så er det slik at på hjemmesidene til Truma kan du ikke velge denne boileren (eller andre) til båt. Kun Campingvogn og Bobil. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Cheyenne Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 (redigert) Det var en Trumaboiler tidligere som var godkjent for båt. Har en sånn en som jeg nok har hatt i ca 8 år. Kjempefornøyd. Tror den eneste forskjellen på de som selges i dag er eksosutløpet. På min er det slangetilkoblinger både på forbrenningsluft inn og eksos ut. På Caravantypen er det vegggjennomføring etter det jeg har sett. Mener å ha hørt at det var så lite salg av båtboileren at de sluttet med den. Redigert 6.Mai.2015 av Enes 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpropane+wather+heater.TRS0&_nkw=propane+wather+heater&_sacat=0 Du må bare ha en egnet plass Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Cheyenne Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpropane+wather+heater.TRS0&_nkw=propane+wather+heater&_sacat=0 Du må bare ha en egnet plass Jeg så på en sånn en da jeg kjøpte Trumaen. Problemet er at de må ha pipe som stikker rett opp som en annen skorstein. Ikke så veldig vakkert eller praktisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Jeg så på en sånn en da jeg kjøpte Trumaen. Problemet er at de må ha pipe som stikker rett opp som en annen skorstein. Ikke så veldig vakkert eller praktisk. Om du trenger pipe er avhengig av hvor den plasseres, men ventilasjon er påkrevet. Kan feks henge den bak båten på badeplattform med hurtig koblinger til vannsystemene ombord. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.