Jump to content

Varmtvann i båten uten vvtank?


cadtek

Recommended Posts

Går sikkert an å lage til noe der hvis det er nok varme i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spennende tanke! Har holdt hånda i kjølevannet til saltvannskjørte mindre dieselmotorer enkelte ganger (for å sjekke temperatur), det har vært god lunk om ikke direkte kokvarmt :smiley: Så til f.eks håndvask og eventuell dusjing underveis kan det godt være det fungerer. Har du mulighet for å kjenne på temperaturen på kjølevannet, eller går det ut i eksosen?

Link to post
Share on other sites

Så du mener å bruke varmtvannet direkte og ikke via varmeveksler/vvtank ?

Eksosen er vel vannkjølt så nok vann må vel gå ut normal vei iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok heller ha hatt vvtank, så har man varmtvann også når motoren er slått av.

Og ingen bekymring vedr. kjøling av eksosen. Forutsatt at impeller greier å drive kjølesystemet selv om vannet går gjennom varmeveksler/vvtank.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tenker du å dusje eller koke kaffe av vannet som har vært gjennom varmevekslere.? Motoren overfører jo ikke mye varme til kjølekretsen i tomgang, skal du dusje under fart etc.?

 

Hvordan sikrer du renheten på det vannet som går inn i motoren og som skal benyttes til formålet? Mot f.eks, inntak av septik tømt fra andre båter?

Link to post
Share on other sites

Det blir vel håndvask, oppvask og kanskje en dusj, kaffe koker jeg på kaldt vann. Termostaten er på 55 grader så den åpner vel ved samme temp. om det er på tomgang eller full fart. Her jeg bor kan vi drikke vannet vi seiler på.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en dårlig ide. Eksosen må ha kjøling, så da må du erstatte kjølevannet med kaldtvann fra en anne pumpe. Og motoren produserer knapt nok varme i det hele tatt på tomgang, så da kan du kun dusje med godt turtall og belastning. Dvs underveis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var sikkert å finne en gang i tiden.

 

hjemmesidene til Neptus finnes Truma Boiler B10. Her kan det tolkes som at denne kan brukes i båt. Men så er det slik at på hjemmesidene til Truma kan du ikke velge denne boileren (eller andre) til båt. Kun Campingvogn og Bobil.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Det var en Trumaboiler tidligere som var godkjent for båt. Har en sånn en som jeg nok har hatt i ca 8 år. Kjempefornøyd. Tror den eneste forskjellen på de som selges i dag er eksosutløpet. På min er det slangetilkoblinger både på forbrenningsluft inn og eksos ut. På Caravantypen er det vegggjennomføring etter det jeg har sett. Mener å ha hørt at det var så lite salg av båtboileren at de sluttet med den.

Redigert av Enes 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så på en sånn en da jeg kjøpte Trumaen. Problemet er at de må ha pipe som stikker rett opp som en annen skorstein. Ikke så veldig vakkert eller praktisk.

Om du trenger pipe er avhengig av hvor den plasseres, men ventilasjon er påkrevet.

Kan feks henge den bak båten på badeplattform med hurtig koblinger til vannsystemene ombord.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...