Jump to content

interne sinkanoder og korreksjon I vannkjølerdelen


Hvaler1

Recommended Posts

Har hatt denne båten I 3 å. Ikke sett på de interne anoder før nå. De var meget korrodert. så mye At de gikk I oppløsning da jeg skulle ta de ut. Måtte derfor skru ab dekslet på blokka der vannet går igjennom. Dere kan se på bildet hvordan det ser ut. Er det nødvendig og Gjøre noe mer her rense eller annet vedlikehold?

 

bilde

Link to post

Bare 3 år? Hvor mange timer har den gått?

 

Min 2008-modell Honda 90 så slik ut i fjor sommer, riktignok bare 2 sesonger i saltvann.

Må åpne dekselet for å bytte internanoder på Honda.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren det gjelder her, er en Suzuki DF140 2004 . Det er også 2 andre sinkanoder på denne. (bildet) De var noe vanskelig og få ut. Noen som har erfaring?  Ser det er innvendige gjenger i selve anoden (der skruen går igjennom). Er det for og sette inn en bolt som kan trekkes i? Hvor ofte bør man sjekke disse?

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35559/20150503_164027.jpg

Link to post

Ja du setter inn en bolt, tror det var M10, for å dra anodeholderen ut etter at festeskruen er skrudd ut.

Bør vel sjekkes annethvert år iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren det gjelder her, er en Suzuki DF140 2004 . Det er også 2 andre sinkanoder på denne. (bildet) De var noe vanskelig og få ut. Noen som har erfaring?  Ser det er innvendige gjenger i selve anoden (der skruen går igjennom). Er det for og sette inn en bolt som kan trekkes i? Hvor ofte bør man sjekke disse?

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35559/20150503_164027.jpg

 

Det er forresten M10 fingjenger, så vanlige bolter går ikke inn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...