Annekri Startet 3.Mai.2015 Del på Facebook Startet 3.Mai.2015 La inn et innlegg for en tid tilbake der jeg ba om råd om rengjøring av skai tak inne i båten. Fikk mange gode råd men også mange "rare" MEN nå har jeg et råd og komme med etter å ha rengjordt et skai tak som er over 40 år og har ikke blitt rengjordt på mange år. Det eneste som fungerte var Magic svamp ( fåes kjøpt på europris) og rødsprit. Det er virkelig og anbefale !!! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 (redigert) Tror det er lurt å tilføre litt fettstoffer etter runde med med skrubbing med aggressiv svamp og kraftige fettløsende midler. Har sett eksempler på at skai tørker ut og sprekker med tiden når UV og slitasje får gjort sitt. Samme med skinninteriør i biler som bare blir vasket med zalo. Jeg bruker grønnsåpe på skai i båt samt skinn etc i bilen. Egentlig alt utenom vinduer. Blir mykt og godt og litt som bodylotion er for huden. Godt for hendene også :-) Redigert 3.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jørn Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Oj, dette ble bra :) Dette må jeg gjøre på ryggstøtta på usofan :) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Rengjore skaien i en hylle jeg har som det fort kommer litt møkk i. Rødsprit på fille og mye krefter fungerte dårlig hos meg, tok en fille med litt aceton på. Ble som nytt også porene, ikke nødvendig å bruke krefter. Anbefales. La på krem for skinn etterpå :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Navic II Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Har brukt wurth håndrens på setene i min. fungerte utmerket! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Brukte du rødsprit på svampen, eller hver for seg? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Rødsprit på fille og mye krefter fungerte dårlig hos meg, tok en fille med litt aceton på. Ble som nytt også porene, ikke nødvendig å bruke krefter. Anbefales. La på krem for skinn etterpå :) Enig. Jeg bruker aceton på det meste av PVC og skai ombord. Vaska nylig gummijolla og alle fenderne med aceton. Knepet er å benytte rikelig med aceton og tørke av umiddelbart, da aceton er svært flyktig. Du må ha godt med filler, eller polerpapir som jeg gjerne bruker. Går over med polervoks etterpå for å tilføre fett og for å gi overflaten en langtidseffekt.Når det gjelder taktrekk ville jeg dog valgt noe mindre brutalt enn aceton. Aceton gir noe skjolder som nok vil komme lett tilsyne på ei stor flate som ett taktrekk? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Annekri Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Brukte du rødsprit på svampen, eller hver for seg? brukte rødsprit på svampen og hadde en micro klut med vann som jeg tørket over feltet etterpå. Avsluttet med å vaske hele taket med kraftvask så nå gjenstår det å legge på en hinne med vinyl fornyer for å få blankheten tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Enig. Jeg bruker aceton på det meste av PVC og skai ombord. Vaska nylig gummijolla og alle fenderne med aceton. Knepet er å benytte rikelig med aceton og tørke av umiddelbart, da aceton er svært flyktig. Du må ha godt med filler, eller polerpapir som jeg gjerne bruker. Går over med polervoks etterpå for å tilføre fett og for å gi overflaten en langtidseffekt. Når det gjelder taktrekk ville jeg dog valgt noe mindre brutalt enn aceton. Aceton gir noe skjolder som nok vil komme lett tilsyne på ei stor flate som ett taktrekk? Vil ikke aceton skade skai putene? Kan jeg bruke Biltema båtvoks på skai putene etter aceton? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 De fleste sk. amorfe termoplaster, også PVC (skai) vil ta skade og etter hvert løses opp av aceton hvis den eksponeres over tid. Poenget er å dynke filla rikelig med aceton, og raskt stryke over før du tørker av med ren fille. Da vasker du kun vekk forurensningene på overflaten. Basismaterialet påvirkes ikke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dykker Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Kjøpte en flaske med noe luridurumgreier på båtmessa på Lillestrøm. Ble demonstrert på et skaisete. Virket veldig bra der. Har enda ikke testet det på setene i båten, men skal gjøre det i nærmeste fremtid. Husker ikke hva det het, men skal sjekke det neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ivardraco Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 polere putene med spenol etter på er vedlig fint :) Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Spenoltrikset støttes! Har brukt det i flere år, spesielt på skinn. En fordel at temperaturen er over 15 grader da det trekker bedre inn. Overskytende pusses av med ren klut etterpå. I ren Reiseradioen stil, "Blir så fint atte!" Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Biltema sin syns jeg fungerer veldig bra. 29.90kr :) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Kuperengjoring/Kunstlarrens-2000017109/ Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Njirop Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Eg har prøvd forskjellige ting samt "magic svamp" men dette er det beste produktet eg har brukt. Dette stoffet renser skai på en effektiv måte og er lett å arbeide med, skyll av med lunket vann. Setet var svart etter en del arbeid i motorrommet, nå er alt borte, enkelt å greit. En boks koster 300 kroner, kjøpt på Båtmessen Dra til Sjøs på Sotra . Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 4.April.2020 Del på Facebook Svart 4.April.2020 Noen som har testet Colourlock Maritimt Rens og Pleiekit til Vinyl? https://bilpleiekongen.no/produkt/colourlock-rens-pleiekit-vinyl/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.