John_Kr Startet 3.Mai.2015 Del på Facebook Startet 3.Mai.2015 På min forrige motor (Yamaha 150 HPDI) så skulle jeg bytte gearolje etter 10 timer, deretter hvert år. På min Evinrude e-tec 150hp H.O.som nå har gått 19 timer så sier leverandøren at jeg ikke skal bytte før om tre år. Det får meg til å bli noe betenkt.... Jeg har olje og pumpe liggende, men er noe usikker på om jeg skal bytte før jeg sjøsetter. Hva mener dere om gearolje bytte hver tredje år? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Nei si det, jeg hadde i det minste løsnet på nederste skruen for å se om det er vann eller andre ulumskheter i oljen. Brp tar en kalkulert risiko med å tøye intervallet på oljeskiftet. Tror ikke at Evinrude har noen eksklusive produksjons metoder eller legeringer som skulle kunne forsvare 3 års intervaller eller har dei det?. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 (redigert) Nei si det, jeg hadde i det minste løsnet på nederste skruen for å se om det er vann eller andre ulumskheter i oljen. Brp tar en kalkulert risiko med å tøye intervallet på oljeskiftet. Tror ikke at Evinrude har noen eksklusive produksjons metoder eller legeringer som skulle kunne forsvare 3 års intervaller eller har dei det?. Ja det er slik jeg tenker jeg også, min leverandør kan ikke komme med noe annet en det fabrikken kommer med av serviceintervaller. Redigert 3.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
alfaalfa Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Det er tre års service intervall på giroljen. Og det har gått bra for tusenvis av E-tec eiere før deg. MEN om du først åpner pluggen for giroljen, så bytt nå pakninger slk at du ikke roter det til. Og bruk E-tec godkjent girolje. Utenbordsmotorer som mye annet mekanisk har kommet langt fra den gangen man feks hadde 2t med 4% olje. Som bilmotorer som måtte ha oljeskift hver 3000km, mens man nå har 30 000km intervall (ikke at jeg venter så lenge...). Men at det skjer noen fremskritt og at feks noe så enkelt som girolje kan vare lenger enn 1 sesong! Det er ikke vanskelig å tro på. Meget liten slitasje og kort brukstid gjør at jeg ikke hadde behov for å overprøve dette på min E-tec. Hver sin smak! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 ok, takk... Jeg har HPF PRO olje fra Evinrude og pumpe, men er usikker på om jeg har disse to teflon ringene til pluggene. Vil nok tro at oljen varer lengre en 18-19 timer :-). Får se hva jeg gjør. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Kan det ikke være slik at mange bytter olje/r alt for ofte og helt unødvendig? Kan det virkelig være nødvendig å bytte motorolje/girolje på en motor som kanskje bare har fått 20 til 50 timers drift i løpet av en sesong? Noen som faktisk har hørt om, eller er kjent med, havari grunnet slik mangeful håndtering? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MorganX Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Hvor ofte bytter folk girolje på bil da,eller olje på kardangen....? det blir nok ikke gjort hvert år,og en bil går maaange flere timer enn en båtmotor gjør,så mere en 1 sesong holder nok giroljen på en påhengsmotor. Redigert 4.Mai.2015 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Det er vel ikke selve olja som er problemet her, for den holder vel i lange baner, men det er vel heller "faren" for en eventuellt vanninntrengning i gearolja, p.g.a. utett pakning, simring, osv. Så en sjekk av olja burde vel kanskje gjennomføres, bare for å være sikker. Redigert 4.Mai.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Jeg ville ikke byttet siden forhandler anbefaler 3 år. Det er jo også det garantien er basert på. Kanskje vil det være negativt mht. garanti hvis du plundrer med det på egenhånd. ville bare satt båten rett på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Hvor ofte bytter folk girolje på bil da,eller olje på kardangen....? det blir nok ikke gjort hvert år,og en bil går maaange flere timer enn en båtmotor gjør,så mere en 1 sesong holder nok giroljen på en påhengsmotor. ... men en bilmotor eller kardang går heller ikke nedsenket i vann Så som LM 650 sier, det er ikke timeantallet, men mer en sjekk på at olja ser fin ut og ikke er misfarget av vann. Verado, on 03 May 2015 - 21:02, said: Nei si det, jeg hadde i det minste løsnet på nederste skruen for å se om det er vann eller andre ulumskheter i oljen. Brp tar en kalkulert risiko med å tøye intervallet på oljeskiftet. Tror ikke at Evinrude har noen eksklusive produksjons metoder eller legeringer som skulle kunne forsvare 3 års intervaller eller har dei det?. BRP har jo satset mye på gjøre disse motorene enkle å eie, med bl.a redusert servicebehov. Så de må jo ha tro på konseptet sitt. Men uansett, olja fra de første timenes drift , den har ikke jeg lyst til å kjøre med i 3 år til .. Redigert 4.Mai.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Selv i Nordsjøen har man erkjent at man ikke skal drive vedlikehold på en slik måte at man skrur ting i stykker. Det har tatt tid for dem å komme dit. Mye har blitt skrudd i stykker, fordi det er sikkert kjekt å få sjekket, selv om det ikke er sensorer, driftsrelaterte data som tilsier at det skulle være nødvending. Så noe med å ikke overdrive tror jeg nok er lurt. Er selv av dem som gjør for mye og for ofte, men at girolje på en e-tec skal skiftes hvert år når produsenten har kommet til hvert 3de, det finner jeg ikke noe poeng i. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Takker for stor engasjement i denne saken... Jeg må bare lekke ut at jeg har jobbet som flymekanikker i over 25 år og det har formet meg noe som person, og da forstår dere hva vedlikehold betyr og nødvendigheten av dette... Vi ser også at vi skrur i stykker mer en vi reparerer på disse flyene. Vi skal ikke tru heter det, vi skal vite at det virker, det er ikke bare å stoppe langs veien å vente på en bergningsbil når det gjelder fly..., men nå er det slik at jeg mangler disse teflon ringene til pluggene så jeg får nok ikke byttet oljen før sjøsetting. Redigert 4.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Jeg er enig med john_Kr at vedlikehold skal en ta seriøst, grunnen til ønsket for å undersøke gearoljen er mulig lekkasje og defekte lager eller tannhjul i gearet. Er det et problem så kan det avverges i starten slik vi slipper havari. Jeg har flere ganger kun løsnet litt på tappeskruen og sett på oljen og deretter skrutt den på plass uten å skiftet pakningen, dette har gått bra hver gang. Men ved oljeskift så skal pakningene skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Når garantien sier 3 år service så må det jo være helt ok at du setter den på vannet uten å bytte nå. Garantien forutsetter vel også at en autorisert evunrude tekniker evt gjør ting. På evinrudes G2 så skifter du girolja etter 5 år.....med inspeksjonsvindu der du kan sjekke oljenivå uten å åpne skruer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 G2 med skiftintervall på 5 år! det var da lang tid imellom oljeskiftene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 ... men er det inspeksjonsvindu så vil man jo også kunne se tilstanden på olja, er jo den vi er mest interessert i Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Hva er det en e-tec har som ingen andre motorer har siden det holder med hvert 3.år mens de andre må bytte hvert år? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Jeg undrer på hva det kan være, er gearet laget av noen eksotiske legeringer i fra det ytre solsystem eller ??, det er i så fall underlig at ingen andre produsenter ikke kan tilby dette på sine gearsystemer. Jeg tror forsatt at de gambler på at det skal holde tre år eller 300 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Har vi ikke alle skiftet girolje som har sett ut og luktet ny? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Hvis det er gambling har de vel fått svaret sitt med tanke på at det finnes e-tec motorer som er en del eldre en 3 år. Hadde dette byd på problemer hadde de nok endret filosofi. Vet ikke når de startet å produsere e-tec men jeg hadde en 90 hk 2005 modell og på den var det ifølge forhandleren jeg kjøpte den av kun utført service hvert 3 år, siste rett før jeg kjøpte den og da hadde den gått 300 timer. Den hadde da hatt 2 servicer og skal ha sin tredje neste år. Jeg har nå byttet til en 150 hk 2008 modell, denne har og hatt sine 2 servicer samt en før jeg overtok. Jeg ser ingen grunn til å ikke vente i 3 år før neste blir tatt. Timeantall når jeg overtok var 99 timer. Nei hadde dette hvert et problem hadde de neppe gitt 5 års serviceintervaler på Gen2. Sånn tenker nå jeg så får de som mener at oljeskift er billig forsikring skifte som de vil Service intervallene er nettopp grunnen til at jeg gikk for e-tec. Hater å skrue selv om jeg nok får til olje og pluggskifting. Jepp hater det så mye at jeg synes en service hvert 3 år er verd pengene men om jeg skulle gjort dette hvert år hadde nok pengeboken bedt meg om å gjøre det selv Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Dagsven Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Har min 3 E-tec nå. Alle rundt 2007-2008 modell. Nå har jeg en 2008 250 HO som jeg dog kun har fyra på land. De to andre (115 og 200hk) gikk tilsynelatende fint uten noe problemer. Winterkonserveringen er jo også mye enklere på E-tec kontra andre merker. Den tømmer jo systemet selv og primer det med olje? Etter mitt syn så må det være 1 av 2. 1: De andre merkene skal ha høyere fortjeneste på ettermarmarked i form av service etc. 2: E-tec er en mye enklere og bedre motor enn de andre når det kommer til driftsikkerhet og service. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Har alltid hatt lyst til å droppe alt vedlikehold på en tilnærmet ny motor og se bor lenge det ville vart. Bare sjekket anoder og etterfulgt litt olje iblant. Hadde sikkert fungert i mange år... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Er nok et stort "selling point" det å kunne tilby enklest mulig eierskap av ting man kjøper, er jo samme på biler og motorsykler også med lengre og lengre serviceintervaller. Så lenge at importør/forhandler backer opp det de lover er det jo ingen problem iallefall. (og jeg er nå mest glad jeg ikke eier båt med Volvo D-motor i kjellern - der utgjør jo årlig service en ikke ubetydelig kostnad hvert år. Har feks en kompis som har seilbåt med en D2-40 , bare luftfilteret koster jo bortimot tusenlappen...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg jobba i bilbransjen på 80 tallet. Var det mange bekymra kolegaer, når det ble slutt på at olja på gir og difrensial skulle byttes. I ettertid så har det stort sett gått bra. Er vel en kombinasjon av bedre oljer, og komponenter som er bygd med bedre tolleranser. Men å sjekke at olja er ren, e vel ingen dårlig ide. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 (redigert) Jeg jobba i bilbransjen på 80 tallet. Var det mange bekymra kolegaer, når det ble slutt på at olja på gir og difrensial skulle byttes. I ettertid så har det stort sett gått bra. Er vel en kombinasjon av bedre oljer, og komponenter som er bygd med bedre tolleranser. Men å sjekke at olja er ren, e vel ingen dårlig ide. Ja, dette er vel sannheter med modifikasjoner... Det er sant at det kom gearkasser som hadde livslang olje og skulle ikke byttes, men etter en stund så måtte man gjøre noe da gearkassene havarerte. Ettersyndintervallene i dag er kraftig justert tilbake til at man må bytte olje regelmessig. Jeg har alltid kjøpt nye biler, her var det slik tidligere at man måtte bytte innkjøringsolje på motor bare etter få km (2000 -2500), i dag skal den ikke byttes før etter 30 000km til 36 000km, ikke smart etter min vurdering. Men man bør kanskje ikke sammenlikne dagens biler med gearhuset på en e-tec... Redigert 5.Mai.2015 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.