Sørlandet2 Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Ja, dette er vel sannheter med modifikasjoner... Det er sant at det kom gearkasser som hadde livslang olje og skulle ikke byttes, men etter en stund så måtte man gjøre noe da gearkassene havarerte. Ettersyndintervallene i dag er kraftig justert tilbake til at man må bytte olje regelmessig. Jeg har alltid kjøpt nye biler, her var det slik tidligere at man måtte bytte innkjøringsolje på motor bare etter få km (2000 -2500), i dag skal den ikke byttes før etter 30 000km til 36 000km, ikke smart etter min vurdering. Men man bør kanskje ikke sammenlikne dagens biler med gearhuset på en e-tec... Er vel helst automatkasser, som inneholder slitedeler som havarete, og det nå skal byttes olje på? Men enig båtmotorer lever et annet liv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 ... kanskje motorene kjøres noen timer i benk, og så flushes og får ny olje før de pakkes i eska? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TomF Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 (redigert) Denne slangen skal sjekkes en gang i året på Evinrude G2. Er oljenivå og farge ok....så kan du pakke sammen for vinteren og ta et år til ....i 5 år. Det virker jo ganske elegant synes nå jeg. Svaret på om det funker får vi vel ikke på noen år enda. Litt off topic: Jeg har følgende utstyr som funket på min gamle Etec - men som jeg ikke har bruk for lenger. Noen som er interessert mot porto og litt bidrag til innkjøpet (tror det kostet meg ca. 1000,-): - Seloc Evinrude Outboards 2002-2012 repair manual (All Inline engines and all V6 models 15-300 HP) - USB Diagnosekabel for Etec. (Jeg har brukt den på en V6 maskin - men tror de er like på alle modeller ?) - EVdiag v.5.6.4.9. - Diagnostic software + PDF repair manual for Evinrude Etec. Redigert 5.Mai.2015 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Konklusjonen må være at Evinrude's gear design samt materialer er nødt til å ha eksepsjonelle egenskaper for å kunne takle hele 5 års intervaller, det er berre å bøye seg i støvet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Det er vel ikke så eksepsjonelt- egentlig? Ift andre gir som skifter olje etter feks 120 000km på en bil? Og det å få pakninger rundt prop.akselen som holder i 5 år er vel ikke sååå utrolig. Men godt jobba, og vel innenfor det som bør være mulig. Men noen må tenke tanken og gjøre jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Vi kan egentlig ikke sammenligne gearet på en bil kontra båt. Gearet på et drev eller utenbordsmotor har et temmelig tøft liv, det skal tross alt overføre opp til 400 hk gjennom små tannhjul ,belastningen er betydlig høyere enn i gearet på en bil. Under utviklingen av Veradoen så var gearet et problem med mange havari som resultat. Heavy duty gear og hydrodynamikk er en vanskelig kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 ER det et like hardt liv for en 90hk som er en bilmotor i utgangspunktet? Tenker da også litt på at bruken for folk flest er mindre enn femti timer og mange av de nesten uten girskift og i sakte fart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Simba 2015 Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Daffy skrev On 11.4.2006 at 13.16: Du får jo kjøpt spraybokser med originalfarge både hos Maritim og Biltema. Er ikke disse noe tess? ivar skrev On 4.5.2015 at 9.24: ... men en bilmotor eller kardang går heller ikke nedsenket i vann Så som LM 650 sier, det er ikke timeantallet, men mer en sjekk på at olja ser fin ut og ikke er misfarget av vann. BRP har jo satset mye på gjøre disse motorene enkle å eie, med bl.a redusert servicebehov. Så de må jo ha tro på konseptet sitt. Men uansett, olja fra de første timenes drift , den har ikke jeg lyst til å kjøre med i 3 år til .. Forslag til butikker i innlandet som fører girolje til e tec 115 ? Sitér dette innlegget Link to post
Simba 2015 Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Noen som vet om en forhandler i innlandet som selger e tec girolje ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.