Jump to content

C-Map kart fra 2008, er nyere kart bedre?

Bårdp

Recommended Posts

Har en plotter med C-Map kartbrikke i fra 2008. Denne sto i båten jeg har nå da jeg kjøpte den. Plotteren er sikkert ok men kartene er jo fryktelig dårlige og svært unøyaktige. Jeg har tidligere brukt PC med kartseller fra sjøkartverket og det er jo en helt annen verden. Er disse C-Map kartene blitt bedre i senere tid slik at jeg får bedre kart om jeg kjøper ny kartbrikke eller er det bare å kaste ut plotteren å montere en panel PC?

C-map kartene er helt utmerkede. Jeg har en Interphase plotter som er eldre enn din, og skal oppdatere mine kart fra 2011 imorgen. Hva heter brikken du har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Brikken heter MT+. Lånte en tilsvarende brikke fra 2011 for å teste men kartene på den var like elendige. Men det er jo ikke plotteren som er problemet men karten som er dårlige. På lørdag lå jeg på siden av en sjark med et gammelt kartsystem fra SeaPro retnokk med nye kart. På det systemet vistes båten perfekt med kaien der vi lå men i min båt var jeg 50m oppe på land.

Missvisningen er minimal, men hva med rett kartdatum? Selv har jeg vel aldri i de 20 årene med C-map hatt feilplassering av båten over 5m i forhold til kartet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser at når jeg er i hovedleia stemmer kartet bra, Kjørte inntil en stake der og da vistes båten riktig i kartet. Men når jeg kommer in mellom øyene i Helligvær er jo kartet helt på tryne. Ikke bare er øyene meget dårlig gjengitt men de er på feil sted. Undres på om dette vil bli bedre om jeg kjøper nye C-map MAX Wide brikker det står nå iallefal at disse skal være bedre.

Jeg tror ikke problemet er plotteren, men kargrunnlaget. Det har blitt utarbeidet nytt kartgrunnlag for nordlanskysten de siste 10-15 årene. Men på "kronglete" steder har det enda ikke blitt målt på nytt. Dette vil si at kartgrunnlaget typisk er fra tiden 1890 til 1900, den gangen SDS Hansteen var et moderne forskningsfartøy.

På dette kartutsnittet fra Gule Sider ser du at det mangler dybdekonturer inne mellom øyene, og tørrfall er markert med en grønn farge. Dette er typisk for kart basert på gammelt kargrunnlag. Alle leverandører av elektroniske sjøkart (i alle fall som er aktuelle for fritidsbruk) baserer seg på kargrunnlaget fra Kartverket. Dette vil si at du vil få det samme (dårlige) resultatet uansett hvilket kartsystem du investerer i.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nei plotteren er det ikke noe problem med. Men kartene som ligger på C-Map NT+ er elendige og plotteren min kan ikke bruke noe annet. Det finnes perfekte ny oppmålte kart for området S57 men de er ikke tilgjengelig på C-Map NT+ der er det visstnok bare noe gammelt skrot å få.

Når jeg går inn og ser på Helligvær på Kartverkets elektroniske sjøkart får jeg det samme bildet som kartet fra Gule Sider som jeg linket til ovenfor. Og Kartverket er kilden til alle sjøkart i Norge, uansett hvilken leverandør eller type kart du velger.

Dette vil si følgende: Det eksisterer ikke nøyaktige sjøkart for området mellom øyene på Helligvær. Og dette skyldes rett og slett at ingen har foretatt nøyaktige oppmålinger over dette området. Så uansett hvilken plotter og hvilket kart du kjøper får du samme resultat som du har i dag.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når dette er oppmålt vet jeg ikke men ser en på dette kartet er det jo fantastisk bra sammenlignet med det som er på C-Map NT+. Og ikke bare ser det mye bedre ut men som jeg kunne konstantere da jeg var om bord i sjarken med SeaPro kartsystem og kart seller fra sjøkartverket var øyene der på riktig sted noe de ikke er på C-Map NT+ brikken.

http://www.norgeskart.no/#13/452919/7477212/-land/+enkel/+sjo_enc

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...