Cato S Startet 4.Mai.2015 Del på Facebook Startet 4.Mai.2015 Hei Har akkurat malt ferdig båten og tenkte at nå er det tid for å sette båten på sjøen. Jeg har en Yamaha 5 hk påhengsmotor. Er det noe jeg bør gjøre med motoren før jeg prøver å starte den opp igjen etter vinterlagring? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Tapp ut litt av girolja og sjekk at den er klar og fin. Hvis den er gråaktig tyder det på vanninntrengning. Dersom motoren starter og går greit, og trykket på kontrollstrålen for kjølevannet er OK, er det egentlig bare å tute og kjøre! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 om det er lenge siden den ble kjørt sist, så har jeg erfart at forgasseren trengte en rens (den ville ikke gå skikkelig på tomgang) Kan være greit å kjøre motoren litt ved brygga (også i gir) så man ser at den ikke stopper med en gang igjen er bensinen på tanken veldig gammel? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cato S Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Bensinen kommer kun fra en 10 Ltr tank. Jeg bruker ikke den interne tanken. Jeg kjørte den i gang i går oppi bosspannet. Og jeg måtte justere litt på justeringsskruen på forgasseren. Så den gikk egentlig greit. Hvor er den tappeskruen til gearoljen da? Og om jeg må skifte den, hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Bensinen er forresten fra i fjor høst Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Her i innlegg #5 finner du bilde og beskrivelse av giroljebytte:https://baatplassen.no/i/topic/74093-bytte-impeller-og-girolje-p-mercury-5-hk-2004/ Hvis du bare skal tappe ut litt av olja for å sjekke fargen på den, åpner du kun den nederste av pluggene som er nevnt i innlegget. La gjerne motoren stå i sola et par timer før du skal bytte, så blir olja litt oppvarmet og renner lettere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Glimrende. :) Ser ikke ut som noe heksekunst. Skal bytte oljen der motoren er fra 2006 og har aldri vært byttet på. Takker for tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.