Jump to content

Viste motorinfo KAD44 på kartplotteren


Håkon D. Sandt

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en båt med KAD44 dobbelinstallasjon. Det er ingen kartplotter her og jeg lurer da på om det finnes kartplottere som kan vise meg motordata i kartplotteren. Hva er mulig å hente ut av info?

Jeg har prøvd å se på dataark for KAD44 men har ikke funnet noen info som sier noe om hvordan man får ut data fra motor til en plotter(MFD).

Er det noen som har noen erfaring med dette?

 

Mvh

Håkon 

Link to post
Share on other sites

Takk for linken. 

Men er de punktene som er listet uten stjerne(*) å anse som mulig å hente ut av "motoren" og vise på en plotter? 

Eller har KAD44 begrensninger på hva som kan leses ut?

På KAD44 heter den sorte boksen EDC og ikke EVC....

 

Håkon  

Link to post
Share on other sites

Som du skriver så har disse motorene EDC. EDC er et elektronisk styringssystem for gass og gir. Info fra motorene om RPM, oljetrykk, vanntemp, turbotrykk osv er hardwired, altså går det ledninger fra de ulike følerne på motorene fram til instrumentene i cockpit. På nyere motorer med EVC går all slik info inn i ECU'en på motoren og overføres via can-bus til HCU i cockpit, men på KAD44 og lignende trenger du en boks som gjør om analoge motordata til datasetninger som kartplotteren forstår. http://www.panbo.com/archives/2013/10/actisense_emu-1_analog_engine_gauges_to_nmea_2000_happiness.html f.eks. gjør den jobben.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Takk for innspill. 

Jeg fordyper meg i linker.

 

Mvh

Håkon

Hei Håkon, henger meg på tråden her...

Jeg har også Kad 44 dobbel innstallasjon og har lyst til å kunne vise motordata digitalt.

Har i tilegg kartplotter Garmin 7012 med NMEA 2000. 

Har du funnet noen løsning for dette?

Mvh

Eskil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...