Jump to content

vp aq231, digitalisering av motorinstrumenter?


scand26hc

Recommended Posts

Først ville jeg tatt rede på hva slags type sensorer du har? Analoge? Nmea0183 eller nmea2000? De to siste gir vel best mulighet for digitalisering.

 

Moderne kartplottere har gjerne muligheter for å vise alle slags data på hele eller deler av skjerm. Disse er konfigurerbare så du selv kan velge hvilke data som skal vises og hvordan. De er jo gjerne dyrere enn en PC, da, men de har også mange andre morsomme funksjoner. Det er også mulig å få seg et wifi adapter til plotteren pluss en app som gir deg mulighet for å vise vise samme skjermbildene på en iPad, og fjernbetjene plotter.

 

http://www.lowrance.com/en-US/Products/NMEA-2000/

https://itunes.apple.com/us/app/lowrance-gofree-controller/id630824521?mt=8

 

Her er mange muligheter. Veldig gøy.

Redigert av Leieskipper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser forøvrig at du skriver du vil bruke PC. I så fall er det greieste om sensorene dine leverer nmea0183. Da må PC-en ha serieport - noe som er sjeldent på PCer av nyere dato. Har du ikke det, så kan du kjøpe tilleggsustyr, serie-usb adaptere. Ulempen med nmea0183 er at det er en direkte link til sensoren. Det betyr at du sannsynligvis får bare en sensor pr kabel, serieport på PC. Har du derimot nmea2000 sensorer, så kan du lage et nettverk og få alle disse på samme kabelen. Det finnes også nmea2000-usb, for eksempel simrad ST10.

 

Så er det programvare for å få vist sensordata, da. Her kan man lage noe selv, så klart, ellers finnes det sikkert en del å få kjøpt også.

 

Jeg ville nok sterkt vurdert en plotter, multi-funksjons-display.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hørt om motorer som gir ut nmea0183, men både nmea2000 og j1939 er vanlige canbus utgaver som finnes på motorer. Volvo bruker vel j1939 om jeg husker rett men det spørs jo hvilken motor det er.

 

Selv bruker jeg Murphy og CanTrak displayer til motorinstrumenteringen.

Link to post
Share on other sites

Oi her var det mye kunnskap. Jeg har en vp aq231. Ja jeg har vurdert å koble alt i en plotter men vil det ikke ta opp plassen på skjermen? Jeg ønsker å bruke plotter og motor data samtidig. Kan man ha to skjermer på samme? Kan jeg bytte sensorene dersom de ikke gir signal plotteren ser?

Link to post
Share on other sites

Man kan ofte dele plotterskjermen inn i flere soner, gjerne av valgfri størrelse, en for kart, en for instrumenter, radar, ekkolodd, alt ettersom. Hvor mye plass motordataene tar avhenger jo av hvordan du setter opp displayet ditt, hvor mange data du viser, om det er rene numeriske data, eller om du vil ha en etterligning av analoginstrumenter osv. Om selve sensorene i motoren, hvordan de kan byttes osv har ikke jeg så god greie på.

 

Som sagt mange muligheter om du går for slik løsning.

Link to post
Share on other sites

Actisense og andre bokser har gjerne tilkoblinger til flere analoge givere på samme boks. Da kan du f.eks. koble til turtall, kjølevæsketemperatur og oljetrykk. Noen har innganger for analoge tankmålere også.

 

Når du først har en boks som gjør om til NMEA 2000, så "flyter" disse verdiene rundt i nettverket, slik at alle enheter som er kompatible med NMEA 2000 kan vise disse verdiene hvis du setter dem opp til å gjøre det. Selv har jeg lurt på å kjøpe en av de små Raymarine kartplotterne og bruke som motorinstrument, slik at de ikke tar opp skjermplass på den store kartplotteren. Men disse kartplotterne har jo mange oppsett for skjermbilder, så du kan jo godt veksle mellom å vise motorinstrumenter og kart på samme skjerm. Jeg liker å ha motorinformasjon synlig hele tiden, derfor vurderer jeg to skjermer.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Men vill man verkligen offra dyr skärmplats för normalt så relativt statisk info som motorvärden?

Passar dom inte bättre på 'sina' analoga /standard/ instrument från motorleverantören?

 

Visst, i moderna flygplan har man 'glas-cockpit' dvs bl a motorvärdena kommer situationsanpassat fram på skärm framför piloten, men det bygger då på ett avancerat presentations-system (datoriserat) som anpassas efter behovet.

 

Översatt till båt skulle det väl innebära att om oljetrycket faller så övergår en av skärmarna framför navigatören till att visa motorvärden plus en checklista med lämpliga åtgärder.

 

Men samtidigt så bör det ju finnas en skärm som hela tiden visar navigations-situationen. Som oivindg skriver.

 

:fishing:


Fröken Fryd:



Selv bruker jeg Murphy og CanTrak displayer til motorinstrumenteringen.

 

 

 

Skulle vara intressant att se en bild FF!!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en tråd om temaet. Riktignok for en Mercruiser 1.7 DTi, men det blir samme framgangsmåte...

https://baatplassen.no/i/topic/95027-mercruiser-17-tdi-nmea2000-interface-howtodiy/


Jobber (stadig) med en applikasjon for å kunne bruke laptop'en som plotter (med flyfoto som kartgrunnlag). Skal dele den her når jeg er kommet i mål. Her er et screenshot :

skjermdump-kart.jpg

Link to post
Share on other sites

Hardware for å få hente dataene er :
Garmin 526S (fart & dybde)
Noland RS11 (turtall, oljetrykk, volt, ++)
Actisense NGT-1 (USB-gateway for NMEA2000).

+ et NMEA 2000 nettverk (backbone)

AIS mål plottes også hvis du har NMEA2000 AIS mottaker.

Håper å bli ferdig med prosjektet i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant att se en bild FF!!

Her er ett bilde av mine to instrumenter, en til hver motor. Har beholdt de 2 alarmlysene slik de var. Hvert display viser opptil 4 instrumenter, kan også vise graf for eksempel forbruk per distanse slik at man finner økonomifart osv.

bilde

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack FF för bild. Ser ju prydligt ut på alla sätt.

 

Får väl dock erkänna att jag inte i alla lägen är så lockad av digitala övervakningsinstrument som man kallar fram i menyer.

Gamla hederliga analoga instrument som alltid är tillgängliga har trots allt sina fördelar när det gäller att snabbt få en överblick eller att se om något värde avviker.

 

bilde

 

Sen skall jag gärna erkänna att digitala system kan tilltala datanörden längst inne...

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke noen bilder av instrumentene når motorene er i gang, men du kan velge om du vil vise nivåene digitalt (slik som raymarinene dine) eller analogt med viser. Selv foretrekker jeg digitalt etter å ha forsøkt litt begge deler. Enklere å se at turtallet er 3670rpm med tall fremfor en viser, det er også enklere å lese av 82 grader med tall.

Kan ta ett bilde neste gang motorene er i gang.

Link to post
Share on other sites

Her er an annen type. Kan i tillegg til nmea2000 har den også tilkopling via ethernet for programmering, og samme ethernet tilkopling kan også brukes for tilkopling mot pc for overvåking direkte på egen skjerm.

 

Alle sensorer/givere på motor, tanker etc koples parallelt med eksisterende system slik at ingenting av det "gamle" blir borte, selv om boksen skulle ta kveld....

 

Ser ikke ut til å ha norsk forhandler, men er å få kjøpt her

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...